Byggmaterial & Byggteknik
Alexander Gustafsson2: Hej! Jag har byggt en skåpskonstruktion där mittenskåpet har skjutdörrar, men nu vill jag försöka minska avståndet mellan skjutdörrarna och mittenskåpet (obs. mellanrummet som syns till vänster på en av bilderna kan inte åtgärdas på grund av skenorna för dörrarna). Mittenskåpet är inte fastmonterat eller bärande, och kan därför justeras eller delvis byggas om. Alla övriga
felbjo: [citat] Hej Jag hade spill ståendes också efter satt upp typ 40m2 förra året.. jag eldade upp mitt till slut.. har du planer på nått mer rum i närtid kan du ju räkna på åtgång i det och se om det är nått som kan rädda dig från ett paket extra..
felbjo: Hej Tänkte mig inte för när jag lastade in 1200x600 6mm spontad mdf i fredags så dom hamnade stående över helgen och har tyvärr slagit sig lite. Har lagt dom liggande nu med lite tyngd över, kommer dom gå tillbaka nått tror ni så jag vågar lägga dom. Är inte jättemycket men märks när man lägger den på plan yta men ska bara ha 6mm vinylklick ovan så kommer inte bli jättehög
Niklaspe: Någon som kan visa lite bilder på deras underspikning gärna övergången mellan takfot och gavel. Går i funderingarna på hur jag skall göra. Antingen en simslåda standard eller försöka på nån snygg övergång för att slippa lådan. Någon som kan ge lite inspiration?
Alexn72: olika färg på putsen går lätt att dölja men inte ojämnheter. Ang tappa puts... lägg nått på golvet så är det inget problem alls
Tompafix: Tror nyansskillnaden syns mindre än märket ivf 😀 Inte direkt någon lack att rekommendera. Men köp något känt fabrikat
naikon: [citat] Grymt, tack för all info! Då vet jag ungefär hur jag ska gå till väga. 👍
Testarn: Du ska ju inte ha något tak som bär snö eller vindlast så du behöver ingen extra 195:a. Jag har 45x170 med 3,5 m spännvidd utan problem
anton.mar: Hejsan alla kunniga! Jag skall öppna upp huset med en ny trappa där det idag inte finns någon. Trappan kräver någon L-format hål eller att man skulle snedda en balk och köra rak öppning. Jag bifogar mått på dagens reglar (markerat i svart) och hålet som måste kapas ut. Undrar om någon med erfarenhet ser hur en sådan avlastning av befintliga reglar skulle lättast kunna göras?
flaektrem: [citat] Sent svar nu, men försäkra dig om att ditt FTX system är injusterat med undertryck
Studdy: Hej, Vi har en sekelskiftesvilla med en veranda som vi börjat riva masonitväggarna i. I samband med detta fick vi givetvis en överraskning i upptäckten att 80x80 reglarna i verandans stomme är rötangripna. Se bilder nedan [bild] Problemet är att när det regnar så "sugs vatten in" under fönstrerna och droppar via reglar ned på syllen. Har som temporär lösning feinat bort rötangrepp
anojak: Hej, Dimensionerar en plintgrund (4.8x14m) och funderar på vad som är billigast till golvåsarna, limträ-, lätt- eller kertobalk? Bärlinorna blir limträ 90x315 dels på grund av 'långt' plintavstånd med också för att få plats med 300 mm isolering i golvbjälklaget. Det blir infällda golvåsar och när man översiktigt kollar i tabeller och Svenskt träs dimensioneringsprogram så
Skånepåg: Hej, (Ursprungligen postade jag nedanstående under Ventilation, men då jag inte fått något svar där försöker jag här istället). I en annan tråd skriver jag om min renovering, där jag ska bygga upp en ny lecablocksvägg innanför befintlig korsvirkesvägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...ligt-korsvirkeshus.484111/page-2#post-5514853 I rummet innanför lecablocksväggen kommer jag
Skånepåg: Hej, (Ursprungligen postade jag nedanstående under Ventilation, men då jag inte fått något svar där försöker jag här istället). I en annan tråd skriver jag om min renovering, där jag ska bygga upp en ny lecablocksvägg innanför befintlig korsvirkesvägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...ligt-korsvirkeshus.484111/page-2#post-5514853 På gaveln går luftspalten mellan väggarna
Elsparv: Liknande dörrar hemma och ser ut som toarullar på insidan med en ram av trä(låg kvalitet): ------ |0000| |0000| |0000| |0000| ------
torparavgrund: [citat] Nix, tyvärr bara att slita ut och spackla igen. Skruva i en skruv en liten bit i dem så du känner att gängorna tar, sedan tar du med tång i skruven och försiktigt vrider/vickar ut pluggen. Hålla på försöka slipa eller andra "knep" leder bara till större förstörd väggyta. Tar man det varsamt när man drar ut den blir det sällan större hål än pluggens omkrets. Det du
z_bumbi: Limträbalkarna är redan limmade så eventuella fördelar med att limma vanligt virke är redan uppnådda och överträffade. Det är en av anledningarna till att man använder limträ. I ditt fall tappar du mycket i styrka men om det räcker får du eller någon annan räkna på.
robbannnnn: Hej, Har tagit ner en del av reviteringen för att laga en syll, satt reviteringstegel spikat på läkt tidigare, verkar vara svårt att få tag på nytt tegel. Finns det något annat sätt för att mura upp igen?
Beaam: [citat] Tack så mycket för svaret! 😊
nb.: [citat] 1. Cirkelsåg inställd på ca 16 mm och sedan stämjärn. Råsponten får man tänka till så att man inte sågar av den fel. Typiskt sågade jag ett snitt i sponten så att det gick att ta bort en stav. 2. Nej, jag skar bort msoniten med mattkniv utmed lister / foder och satte renoveringsgips som är ungefär lika tjock, så det syns inte.
jkings: [citat] Tusen tack. Haha självklart jag provar🙏
jonaserik: [citat] Lamputtag med krok håller för 15 kilo, den typen jag länkade till, har i stort sätt alla elektriker i sina bilar och används till 100 % för krok i tak.
Göran Palm1: Främsta anledningen till att lägga kärnsidan upp är att torksprickorna är färre och mindre på den sidan. Ju längre från stockens mittpunkt ju större blir sprickorna Göran Palm byggingenjör och besiktningsman och skogstekniker.
drömmenomlandet: Kör med fransk träskruv, 3wt och skruvar bort inför vintern. Har fungerat 3 år iaf och den sitter fast när man skruvar i samma hål. Tanken var att när det inte längre går så byter man brädan. I ditt fall kan du göra så och när det blir dåligt så höjer du upp en nivå. Dvs en fyrkant (valfritt material) som du slår ner "insticksmutter" i. Sedan en bult ovanifrån
Spikrätaren: Man skulle helst ha underarmens förlängda mått för att få yttertriangeln. Men grovräkna man med sinus blir g1 knappt 161, höjden vid 20 grader blir då 55cm.