Byggmaterial & Byggteknik
Marsman80: [citat] Har inte använt dom än faktiskt. Det är fortfarande fastspända som ett paket så kan inte se om de slagit sig förrän jag tar bort spännbanden. Dock kan jag se att de verkat spruckit ganska mycket i ändarna så jag antar att eftersom virket inte kan vrida sig så spricker det i ändarna istället. Tyvärr så har det också blivit svartmögel på sidorna och eftersom jag tänkte
paralun: [citat] Oavsett vad så är det ju enkelt att skydda sig om det är asbest. Bättre att lägga pengarna på skyddsutrustning. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/?hl=asbest%20privatperson Man behöver alltså halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp. Sen håller man andra borta från arbetsplatsen och städar
AndersS: Jag köper det som finns i bygghandel, viktigare att hitta rätt längder med minimalt spill än någon "krona mera eller mindre". Har lagt alla bodarna/förråd med fullängd, inga skarvar. Blir ju lite överhäng med fullängd, men ska man ha lite takpapp eller betongplattor blir de fin motvikt, men ingen övervikt. [bild]
Fideliox: Alright, jag får testa nämnda metoder. Känns som det kan bli svårt att komma in panel skarvarna ordentligt.
fribygg: [citat] Mtrl minerit är utmärkt till exempel till trossbottenskiva, kan oxå fungera bra till hönshus eller liknande då det är slätt och fukttåligt, använd mtrl eller sälj de hela skivorna på blocket! [citat] Livet är livsfarligt;) dödligheten är såvitt jag vet 100% oavsett minerit eller inte.
burton666: Jag tänkte försöka mig på en budgetrenovering av min farstukvist så att den ser skaplig ut i åtmindstånde ett par år till. Allt började med att jag skulle lasera om trallen men upptäckte då att själva staketet/räcket börjat ruttna i underkant. Efter att jag plockat bort det så upptäckte jag att även trallen var genomrutten på flera ställen på den högra sidan där jag inte har
Sargen: Brukar själv uppskatta när TS ger en uppföljning efter ställd fråga, så här kommer min: Lät den något tveksamma gjutningen vara och fortsatte med att bygga in en blomlåda i botten. Och det gjorde faktiskt hela konstruktionen förvånansvärt stabil. Så nu släpper jag detta och går vidare mot nya misstag istället 😅 [bild]
Jonatan79: [citat] Obs ! I ouppvärmda eller tidvis uppvärmda lokaler t.ex. sommarstugor ersätts ångspärren med ett vindtätt skikt in mot rummet
Andreas Friberg1: [citat] Tack! Jag såg den men vår har tre lika breda ”dalar” / urgröpningar men den är snarlik
topmount: Ska du jobba med det du har så tvinga fast en planka som styrning och låt sen sågen arbeta dvs tryck väldigt lite. Har själv andvänt metall blad när jag vill ha raka snitt i hårda skivor.
Matti_75: Beror ju helt på vilka dimensioner på virket vi talar om och vilka mått det är på originalet.
bergquist: [citat] Hehe ja, jag gjorde samma sak med solcellerna så alltid bra att kolla upp, ska gå säker gård i höst så man kan få ner premien och lära sig lite
Anonymiserad 405730: [citat] Inte blött, fuktigt funkar bättre😉
ErikViktorMartinUrban: Tack, så om jag uppfattar det korrekt, om jag har gips på väggarna nu och sätter plywoodskivor över det så behöver jag inte göra nått mer utifrån brandskyddet. Det oavsett 8 meters regeln? Vi bor i ett kedjehus och väggen närmast grannen skulle utgöras av garderob (bakom garderoben är det gipsvägg).
sinuslinus: Ångspärren ska vara på den varma sidan av isoleringen.
ralvejd: Häckta av dörren. Tag bort gångjärn. Kleta in långsamhärdande epoxie i alla sprickor. Lägg plastfilm på båda sidor om skadan. Lägg en rak och fin träbit på båda sidor om skadan. Kläm åt med två tvingar. Kaffepaus 24 timmar. Demontera tvingar, bräbitar och plastfilm. Slipa. Måla.
Krulle_100: Tänkte över disk :) Men får väll beställa annars, tack.
Razid: Nu, efter kanske lite för lång tid, har jag satt upp lampan som jag frågade om. Den sitter med montageskruv utan plugg, och jag förborrade innan jag skruvade. Allt gick kanon och den sitter stadigt. Tack för tips och råd!
mattisx: När vi bytte luftvärmepump passade jag på att ta ett foto genom det gamla hålet. Huset är ett "Egnahemshus" trähus från 1932 och väggen är på övervåningen. Vi planerar fasadbyte och tilläggsisolering och beräknar värmekoefficienter. Någon som kan lista ut hur väggen är uppbyggd? Här är min lekmannatolkning (inifrån och ut): Råspånt 23 mm Råspånt 23 mm Isolering hyvlade
gummilist85: Hej! Jag har en källartrappa under marknivå som trots dränering är ganska utsatt. Putsen har släppt på ett område ungefär lika stort som ett A4-papper. Hur skulle ni rekommendera att jag åtgärdar detta? Vilka produkter är bäst att använda? Jag har aldrig arbetat med puts tidigare, så tips på var jag kan hitta bra instruktioner vore uppskattat. Jag bifogar en bild för referens.
KG3: Hej, Vi bygger en sammanhängande terass av trätrall som placerad dikt mot huvudbyggnad och komplementbyggnad (< 15 m2). Båda byggnaderna uppfyller EI 30. Fråga: Var kan man läsa om huruvida brandskydd påverkas av trätrallen? Mvh/KG PS: Hittar inget om detta i '8 Skydd mot brandspridning mellan byggnader, BBR 5:6'
schlump: Den lilla erfarenhet jag har är att det blir lite skiftningar med tanke på hur det appliceras (Festfloor i mitt fall). Har uppfattningen att ju mindre spacklande desto jämnare blir det, ju mindre slipning desto jämnare blir det. För att minimera ovanstående är det viktigt att underlaget är jämnt. För att få en helt homogen yta likt flytspackel/industrigolv har jag ingen aning om hur
karlmb: [citat] Mät fukthalten i väggen under annat än nu dessa varma månader. (Nu blir det kondens i alla stenkonstruktioner, så missvisande att dra slutsatser) Är det torrt och fint under vintern är det nog ok men annars får man bygga med hänsyn till den fukt som kommer igenom konstruktionen. Det går och behöver inte kosta så mkt extra om det är rimliga fuktmängder.
PHPersson: [citat] Ett exempel är värmepumpar, har haft med några att göra, IVT bergvärme, Nibe bergvärme, CTC luft/vatten. Samtliga har så dålig mjukvara i styrsystemen att det är pinsamt. Förstår verkligen inte hur man kan göra så dåliga produkter. Sedan är kvalitén usel, speciellt IVT… helt slut efter 10år. Rost mm. Med dagens priser undrar jag om det inte är billigare / enklare att
nikasp: Yes, 45 har inte alls funnits med som alternativ. Kanske bygger toalett i torpet med 45 där varje centimeter räknas och liten och låg vägg men inte hemma i villan.
Kardan79: Hej! Jag är igång med att återställa ett större sovrum med walk in-closet, efter installation av mekaniskt ventilerat undergolv. Vi var tvungna att ta bort mellanväggen (mellan sovdel och garderob), och har nu reglat upp en ny. Jag är dock osäker på hur vi ska göra för att minimera risken för sprickbildning i innerhörnet, där den nya mellanväggen möter ytterväggen. Det är ett
Umma01: Tack för er input! Vi behöver skaffa lite nya verktyg, verkar det dom. : )