Byggmaterial & Byggteknik
marp68: Funderar också på om man behöver förborra i dessa icke massiva trämaterial. För att det inte ska spricka.
Slarvpellen: Hyr en byggdammsugare med filter för asbest, dammsuga lokalen noga,våttorka golv och ytor där damm ligger. Därefter behöver ni inte fundera mer på det.
M H: [citat] Det löste sig. Tack ändå!
Adam2303: [citat] Jag isolerade plattan med 3 lager cellplast motsvarade 300mm.
Snigla: [citat] Hej! Vi har nytt bjälklag i det huset iaf.. men flyttade för 10 år sedan :) Dock blev det inte gjort med "domkrafter".. utan allt revs och gjordes om på berörda ställen.. Nu har vi nytt hus.. och funderar på att stötta upp ett golv med stämpar i källaren (skulle kunna göra fasta stolpar också, men de behöver vara flyttbara ifall pannan/vvb brakar samman.. och måste bytas
klaskarlsson: [citat] Ah: Frågan är vilka företag/murare som finns för en sådan reparation - då är iaf det klarlagt :) Tyvärr har jag inga svar där...
Mikael044: Jag står inför samma situation. Hur löste du detta i slutändan? Någon annan med tips?
Småbrukaren: En bild hade ju underlättat. Men, en dörr bör liva mot innerväggen så du kan sätta foder där. Men nu kanske det inte är så noggrant. Du bör livs med regeln som karmen skruvar i. Antar att regeln i sin tur livar med väggen du skruvar plåten i men där mellan reglar och plåt har du en skruvregel? Det vill säga du behöver bygga på karmen med samma djup som skruvregel och plåt bygger
Stefan N: Varför gör du inte en liten låda med motsvarande rundning mot taket? Kan ju göras hyffsat diskret.
s97danl: Listen sitter fast med 3-4 alu bleck på baksidan av alulisten du vill ta bort. Det är bara att bända loss den så släpper den. Prova att dra ut den lite uppifrån, sedan när det vlir en glipa så bänd ut med en skruvmejsel. Kolla anvisningen. Finns på skbv hemsida. Sök på s30 original design. Samma anvisning oavsett optimal eller Isolent.
cpalm: [citat] Det är nog en avsevärd utmaning att få en jämn och konsekvent inblandning och en bra kontroll över luftbubblornas storlek. Lite som när man skall blanda ner vispad äggvita i en smet för att få den fluffig. Alla som gjort det vet att det inte bara är att röra ihop dem.
Unikt namn: Det blir ett ganska stort ingrepp i den bärande konstruktionen när både hjärtvägg, skortsten och förra ytterväggen ska väck. Lika bra att göra det ordentligt och konsultera med en konstruktör om hur det effektivast kan lösas.
MioMorris: [citat] Jo har varit inne på det men sedan tänkt att om jag en vacker dag (vilket inte lär hända) vill ta bort denna spishörna, då ligger parkettgolvet oskadat under.
M H: Hej! Söker en stålregel/skena som ser ut som denna (15 mm djup) men som är 70 mm bred istället för 45 mm. Finns det? https://www.k-rauta.se/produkt/primarregel-norgips-p45-3600mm/ Finns ju såna här skenor som är 55 mm djupa men skulle hellre ha en med samma djup som primärregeln och helst en som är helt ”rak” i profilen som primär-regeln.
johnnur: [citat] Det är sant! Bra tänkt. Jag skickar in prov på (det som med största sannolikhet är) flytspackel, fog och plastmatta. Vore ju bra att veta när jag åker till återvinningen så klart. Antar att man inte kan märka påsen ”kanske asbets” :) Hoppas bara inte att det blir provtagningsavgifter…
Chariz: [citat] Vi har redan bygglov på trappen. Så kommunen behöver inte ha några dokument. Såg att konstruktörerna skulle ha runt 15tkr för att räkna på det. Eftersom det är ett sånt litet ingrepp så hoppas jag på att någon kunnig här kan hjälpa mig.
john68: Här har du en komplett reservdelsport https://www.blocket.se/annons/skaraborg/car_inn_garage_port/1207088093
zarkov: Hur långt är ett snöre? Räkna med åtminstone par tusen kronor per löpmeter. Kostnaden beror på om arbetet görs utifrån eller inifrån, vilket material som används, vilken typ av grund du har, om du anlitar en stor eller liten firma och om det är en storstadsregion eller på landet mm mm.
Johan456: Så hade jag gjort. Bottningslist finns i många storlekar. Köp en som är lite större än glipan.
vvsarn: Kan uppdatera med att jag tog bort 1-4. Bjälklaget var helt stabilt även när en person stod och hoppade ovanför. Sen tog jag bort #5 och satte en stämp under. Ska dit med en pelare när det passar, än så länge står huset...
Hästängsudd: [citat] Ca 3500:- /m3 men det finns väldigt många variabler som gör att du troligen inte kommer få några raka svar från en säljare. Ränna eller pump, vilken klassning på betongen, lossningstid, eventuell retarder, eventuell uppvärmd betong, körtid, vintertillägg m.m. för att nämna några.
VLJ: Jag hade använt justerskruv för att rikta och ska panelen sitta på stående reglar hade jag nog satt de direkt på den timrade väggen
koolla: [citat] Jo det tänkte jag också annars. Man kan ta 28x45 och dela en gång. Den klyvda sidan sätter man inåt i staketet och i vårt fall är det en häck på insidan dessutom.
Jan Lindgren1: Hej, Ska montera ett trappräcke av vattenledningsdelar (rör, kopplingar, böjar, fästen ...) i en murad tegelvägg. Väggfästena har två skruvhål, hur sätter jag dem bäst, känns som att de tar bäst last om de skruvas vertikalt (levererades med hålen horisontella, men får nog lossa ett kvarts varv). Ska jag fläska på ordentligt och trycka i ankarmassa i plugg/skruv?
Davidbagare: Ja. Ni behöver tvätta bort limmet med blöta svampar. Men det ser ut som ni har asfaboard som understa lagret va? Kanske enklare att ni bara tar ner dem och byter till nytt underlag. Så slipper ni ta bort tapetklister. Dessutom luktar kanske väggarna från 67 lite illa med, och ni kan kolla över isoleringen i samma veva.
hedstrom: Nu är insidan löst med nya reglar och gips utanpå men när jag bröt loss en av de gamla reglarna där inne sprack en eternitplatta på utsidan. Hur ska jag lösa det? Just nu är det öppet in så det kan komma in vatten. Någon som har ett bra tips? Ska på ny panel på utsidan men det dröjer till tidigast nästa sommar.
Timmermannen77: Känner tyvärr inte till någon firma i Uppsala, men ett tips är att ta en firma med svensktalande arbetare och arbetsledning. Även om dom som inte talar svenska är billigare i timmen, så blir de sällan billigare i sista änden, kan bli mycket missuppfattatningar på vägen om man talar olika språk.
SågspånPappspikEternit: Eftersom du uppenbarligen har ritningen som bildfil i din telefon, kan du vara snäll och lägga upp den i tråden? Då blir det mycket lättare att se! När du klickat på "Svara" och skrivrutan kommit upp, klicka på "Ladda upp bild/video", och klicka sedan "Infoga", så kommer ritningen synas direkt i inlägget!
Dankerz: Ja, vettigt. men hur bygger jag formen som håller upp markisoleringen/lecakulorna? nedanför mot källarplanet är det bara ångbroms uppsatt med glespanel för att sätta innertaket mot. och jag får ju inte heller där sätta något brännbart. alltså sitter glespanelen en bit ut från murstocken men närmre än bjälken. ja det är det hörnet som visas på bilderna med det långsmala facken