S
Skoog77: [citat] Fick vara med och pressa lite första minuterna, sen höll den fast bra.
5 svar · 6,5k läst
·
F
fribygg: Köp ett riktigt LK vattenmätarskåp om du ska göra om allt, det är inte billigt men det är en förutsättning för att kunna göra en installation som godkänns både av vattenleverantören/kommunen och försäkringsbolagen
1 svar · 1,9k läst
·
L
Anonymiserad 618974: Jag tror det håller. Men det är samma grej i 99 % av dessa trådar - vi kan spekulera hur mycket som helst, till och med ha kvalificerade gissningar, men ytterst är det ändå en konstruktör som ska göra en bedömning, som meddelas skriftligen. Konstruktören ska ha en ansvarsförsäkring. I den sista procenten är det rimligt att göra.en rövare pga värdet är lägre än risken. Så vad
6 svar · 1,3k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Då är det väl bara att prova om inte en vanlig skarv duger.
3 svar · 1,0k läst
L
lemurenswe: Nån vanlig ip-kamera med app etc. Har skrotat den till förmån för ett unifi system nu
7 svar · 8,2k läst
·
H
Anonymiserad 405730: [citat] Det finns delete funktioner om man gör fel👍
13 svar · 2,2k läst
·
S
sblixten: Det är med största sannolikhet gipshörn och i så fall ska det inte vara någon fara att borra igenom.
1 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: Huntonik eller motsvarande är nog bra. Hur långt mellan takstolarna är det. Alla sorters skivor har ett maxavstånd för infästningarna. 1200 X 600 notade är normalt
1 svar · 841 läst
J
johanekenberg: Ok, tack för svar!
26 svar · 43,9k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Jag har överdimensionerat takåsarna ganska rejält, så det kändes helt ok att jacka ur. Som sagt är ju skissen från Svenskt Trä, så det känns helt ok trots den brantare takvinkeln.
2 svar · 3,3k läst
·
J
John2019: [citat] Uppdaterat med mer detaljer
3 svar · 1,4k läst
M
marp68: [citat] Den kortare till vänster användes förut. Den till höger köpte jag nu. Köpte en ny spaltventil på prov och monterade. Förborrade med smalare borr än man vanligtvis gör och ventilen sitter bra. Hoppas nu bara det håller i längden. Hade kunnat limm skruven, men vill kunna byta filter i hålet. Den nya spaltventilen är en klassisk med två vippspakar på varsin sida. Den gamla
2 svar · 942 läst
·
W
Willy Rhein: Hej! Hur blev resultatet av att kakla på utegips? Wille
4 svar · 2,6k läst
C
Anonymiserad 405730: [citat] Skjutdörr är inget bra mot ljudredigering då det inte finns någon tröskel eller riktiga kanter som dörren ansluter emot men 45x70 regel med isolering hade jag gjort i övriga delar men själva kassetten blir inte isolerad i en 70 vägg..
2 svar · 1,2k läst
M
MikaelLunfström: Ännu en fråga 11 år senare. Vad valde du för dyckert till slut? Elförzinkad 1,6mm *50 eller? Ska spika tak på en öppen uteplats (har tagit bort inglasningen.)
14 svar · 11,1k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jo det förstås, men du skrev "mellanbjälklag med blåst lösull". I,e, isolering - men det var kanske för ljudet ? :)
3 svar · 909 läst
toerq
toerq: Jag behöver ta bort en del av min ljusramp (se bild, från den röda cirkeln) då hantverkare ska utföra ett arbete. Vill helst att det ska göras så snyggt som möjligt. 1. Är det något specifikt jag bör tänka på när jag tar bort uttaget? 2. Gällande rampen så har själva kåpan ett jack och den sitter fast med fyra spikar (se bild). Är det enklast att ta en flat skruvmejsel och
0 svar · 637 läst
·
E
Anonymiserad 618974: Konsekvensen av för mycket urjackning är att du tappar bärigheten i balken. Först kommer golvet att svikta. Tar du bort ännu mer går balken av. Exakt lasttillstånd för din balk kan bara en konstruktör eller tiden berätta - och det verkar som att det inte är någon fara öht. Du har inget böjmaxima där ute, men det finns en del skjuv som går där. Vill du veta exakt så kontakta
1 svar · 1,0k läst
·
F
fribygg: Spika, vanlig 4tums galvspik kan nog vara lämpligt.
3 svar · 1,1k läst
·
T
Tjrex: Igenom så du har skruvgänga i hela panelbiten.
3 svar · 1,3k läst
M
marp68: [citat] Okej Fast min tanke var ju att limma pluggen för att försäkra mig om att den verkligen skulle sitta ordentligt fast och inte börja lossna efter ett tag när man vrider stängerna fram och tillbaka, hänger saker på dem etc. Skruv och plugg har ju en tendens att göra det efter ett tag när det handlar om rörelser. Borde jag kanske ha använt montagelim i alla fall.
11 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Absolut inte ångspärr. Det räcker med inget eller ångbroms. Ventilation är bra att ha har jag hört… ;)
4 svar · 1,4k läst
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: [citat] Tack, det var rätt svar! 😉🙌
8 svar · 19,5k läst
T
Trexxp: [citat] ja okej, var inte så lätt att ta tydliga bilder ':)
4 svar · 1,1k läst
·
B
b8q: [citat] Precis. Annars blir bara källarväggarna kallare och fuktigare, vilket kan leda till andra problem.
2 svar · 546 läst
M
marp68: Funderar också på om man behöver förborra i dessa icke massiva trämaterial. För att det inte ska spricka.
1 svar · 567 läst
S
Slarvpellen: Hyr en byggdammsugare med filter för asbest, dammsuga lokalen noga,våttorka golv och ytor där damm ligger. Därefter behöver ni inte fundera mer på det.
13 svar · 1,5k läst
·
ata_drée
ata_drée: [citat] Aha, då är jag med. Bra tips, tack!
4 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.