Byggahus.se

Host***stålnät***host
 
Nä. Jag har kikat igenom biblioteket av byggböcker och ingenstans står det något om några extra lufthål eller ventiler. Det är bara horisontella reglar som avslutning uppe och nere, så luftspalten är i ett stängt utrymme.
Din otäta panelteori verkar hålla.

Skönt att slippa panel.... ;)
 
::)

Vadå ? Husets bock ska väl inte gå i väggen?
Och en eller annan liten mus inomhus kan väl inte skada?

Näää, ni verkar inte vara djurvänner ...
;)

suckar panelhönan
från Bullandö
 
Jo angående lockpanel så har jag spikat upp en sisådär 2000 lpm denna sommar. Jag har andvänt en typ av Z panel, denna är ju som bekant helt slät på baksidan med andra ord ingen luftväxling bakom panelen !! Jag har läcktat med 22mm och har borrat 10mm hål var 20:de cm i varje läckt, tyckte att det var värt att arbetet istället för att byta panel om 10 år.
 
Nog är väl luftning bakom panelen att rekommendera om man har en tät, spontad panel.
För att slippa möss och annat så lägger man nät under. I metall naturligtvis!

Sävsjö lägger bl a luftning bakom panelen.
bakt2.gif

Se också AndersG bygge
scan000288t.jpg

 
Javisst.. ;) Vilket snyggt hus... Det finns en glipa nedtill och en upptill så att det drar igenom. Möss är ju en risk, men de måste klättra uppför stenfoten först..
 
... och det gör de hur enkelt som helst!
 
Är det någon av er med lockpanel som sett några möss eller spår av möss? Jag är då inte drabbad trots att jag inte har stålnät längst ner.
 
Bob_the_builder
En kille på jobbet gav mig ett enda råd inför bygget: " Se till att sätta nät under panelen! Det rasslar i våra väggar! Möss var det som rasslade runt, alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.