Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Bygga ett litet tak inomhus

Hej,

mitt första inlägg i det här forumet, har läst mycket och hittat mycket bra, tack!

Jag har tänkt att bygga ett litet tak ovanför en köksö, det är rätt högt i tak i köket, ca 4,5 meter. Det finns bifogat en skiss hur jag har tänkt.

Vad tror ni man ska köra för materialval för en sån lösning, någon slags metallstolpe gissar jag? Vart kan man tänkas beställa sånna saker? (jag bor i stockholm). Kommer det att hålla? Fläkten som hänger i "taket" väger ca 23 kg. Kom gärna med tankar och funderingar om lösningen ..

Mvh
    Niklas
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	minikökstak.jpg
Visningar:	24
Storlek:	52.6 KB
ID:	55207  

Senast redigerad av niklas2k2 2011-11-17 15:24

2.    länk #2
    emilms avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholm

Hur långt är det mellan lådan som fläkten hänger i och taket?
    Har du tänkt att bygga in alltihopa eller ska det vara "nakna" balkar/stolpar?

3.    länk #3

Tanken är att köra nakna stolpar precis som det ser ut på bilden. Det är ca 190cm från plattan till taket/Niklas

4.    länk #4

Hej igen

efter att ha kollat med en smidesfirma om konstruktionen ovan sa de att det skulle böjja sig med rostfritt stål.

Då tänkte jag att man skulle kunna ha taket helt iklätt i gipsskivor och lite rejälare balkare inuti. Jag kollade lite hur man beräknar om det kommer bli permanent nedböjning med formler från det hör inlägget: http://mobil.byggahus.se/forum/byggm...-hea-balk.html .

Uträkningarna ser ut såhär med två limträbalkar 42mm x 90mm:
    trädensitet är satt till = 500kg/m^3

Utbredd last:

(5 * q * L^4) / (384 * E * i)

q = kraft - N/m
    L = längd - m
    E = Elasticitetsmodul - Pa - N/m^2
    i = Tröghetsmoment

kraft av egenvikt = b * h * L * trädensitet * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
    kraft från gipsskivor = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N

q = egenvikt + gipsskivor
    i = (b*h^3) / 12 =

b = 0.042m
    h = 0.09m
    L = 2.5m
    E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2

(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m

Punktlasten:

(q * L^3) / (48 * E * i)

q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N

(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m

Det blir alltså totalt en nedböjning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m

Det får inte överstiga som jag förstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Vilket det alltså klarar.

Vad tror ni om den uträkningen, är det mer som man måste ta hänsyn till? Det är ju ingen superbärande konstruktion som ska hålla upp ett helt tak med en massa snö på, men bör jag kolla med en konstruktör ändå för säkerhets skull?

Hållfasthetsvärden för limträ har jag fått från: http://http://www.svensktlimtra.se/U...od5_lowres.pdf

En fråga dock, ska man ta elasticitetsmodul för parallellt med fibrer eller vinkelrätt mot fibrerna? Det är ju rätt stor skillnad...

Mvh
    Niklas
    Senast redigerad av niklas2k2 2011-11-27 10:09

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

42x90 är antagligen ingen limträbalk. Det är en vanlig regel....

Sen undrar jag vad det är för rostfri balk du skall ha som böjer sig med en last på 25-30 kg på mitten? Skall den inte vila på stolparna å sen va infäst i väggen till vänster?

6.    länk #6

Hej,

Ja precis, den ska vara fastsatt inuti väggen... jag trodde också det skulle hålla. Jag sa att jag ville ha en offert på rostfria balk/rör med något lämpligt standardmått. Ska kolla mer med det...

Angående trädimensionen har jag fått från det här dokumentet med limträstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf

Tack för inputten.
    /Niklas

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen