Belysning
Joakim Jonsson1: [citat] [citat] Efter några olika tester så visade sig det vara precis så som du sa, väldigt tydlig bild som man förstår. kopplade enligt din instruktion och då fungerade alla lägen och tester! 😊 stort tack
Jussi1: Eller var det snaggletoth som ritade de röda linjerna? Tack
mojjen: [citat] Testade med en enkel billig enligt nedan.. Det avhjälpte dom som inte slocknade alls. Har beställt ett gäng till så skall testa på lite fler grupper. [bild]
Alesiem: Har du fått svar på detta? Har precis samma problem här hemma.
Pucco: Taget. Dom vill gärna ha en dimmer då armaturen med 5 halogenlampor sitter på en inglasad altan där man vill ha mysbelysning. Vi tar det vidare med privat meddelande,
AndersMalmgren: [citat] Notera också vi lade extra lim runt hålen för extra stöd bakom spegeln. Skruva sedan försiktigt så du inte spräcker spegeln
Mikael_L: [citat] Ja det gäller även vägguttag. Det ska vara antingen ojordat i både tak och vägg, eller jordat i bägge. Men det är ju mest sannolikt att du har ojordade uttag på väggarna tänker jag, och då var det ju bra att du köpt ojordade uttag att ha i taket. Däremot är väl typ inga takuttag sedan många år sedan gjorda för krontändning, så du kommer nog få en oanvänd ledare. Den
GoGetLost: Vet inte riktigt men.. du visar bild på en ny infälld strömbrytare, de äldre du har är utanpåliggande. Just a heads up 👍 Sen är det inte dumt att lägga till några kronor och köpa bättre märke som tex elko eller Schneider. Biltema är skräp 👍
XerxesZ: [citat] Det var så jag tänkte också. Ska testa.
Kbv201: Hur rep man eller köper En ny fjärrkontroll till IKEA Ansluta?
Wiklundo: Hej, Jag vill göra ett nedsänkt tak i en duschnish. Längs takvinkel vill jag ha en dold ledlist som ger ett ganska svagt varmvitt ljus. Jag vill bara bygga med material som inte är fuktkänsligt, t.ex. lättreglar och våtrumsskivor. Har någon tips eller erfarenhet på uppbyggnad eller tips någon guide på internet? Jag vill helst bygga taket innan jag kaklar väggen. Jag har hittat två
ClasseClas: Det är ganska vanligt att dessa ELKO-dimmers går sönder med till- och frånslaget. Du kan byta dimmer, tex https://www.hornbach.se/p/dimmer-elko-plus-1363193/10613537/ https://www.bauhaus.se/dimmer-elko-rs-370w-led-renvit Det finns även lösa rattar och plattor så att du kan byta ut de befintliga du har. https://www.hornbach.se/p/dimmerratt-elko-plus-med-centrumplatta-vit-1363161/10027660/
etompau: Nix, har ej sett detta. Tänk på att det finns några olika modeller av dessa sändare, så du behöver kolla vilken typ du har. Annars är dessa sändare billiga grejor runt 200 kr för en ny komplett sändare. Om du inte får hjälp av ovanstående användare så hör med Nexa om de kan skicka dig en knapp. Har fått bra hjälp av dom vid fel på ett plastfäste till en annan produkt.
RenoveringHelena: [citat] Hur gjorde du för att demontera den o få loss/få in nya sladdar?
Knight: Jag gissar det är en klassisk malmbergs md-350 som har utgått ur sortimentet. Hålet går ganska lätt att borra upp med 2 st hålsågsklingor på samma borr så att MD-360 passar. De finns på kampanj för ca 600-: + moms för 6 st spottar inkl driver
Martina Frick Isberg: [citat] Den var tyvärr trasig inuti så fick byta hela lampan :(
d0391m0: Löste du detta? Jag har liknande problem med likadana spottar. Har en dubbeltrapp-dimmer från Vadsbo (utan nolla) kopplad till dessa. 10st spottar.
Anderzzon: Har 10st Ebay 10w 220V spotlights på vår loge. Tyvärr går dom sönder lite då och då och nu hittar jag dom inte ens på Ebay. 12V finns men jag söker ju 220V Har ni några tips på passande andra utanpåliggande spotlights? Vill ha varm ljus och inte alltför starkt sken.
Bothnia: Om du är känslig för iskallt LED-ljus så får du troligen problem med det om du byter från varmt halogenbelysning till LED. Dom flesta LED-lampor ligger på 3000K färgtemperatur, vissa finns med 2700K färgtemperatur.
Baskavoda: Jag har tänkt montera upp ett tracklight-system som bänkbelysning i köket. Jag har främst tittat på Clas Ohlsons Northlight och Hide a lites Focus track, men det finns ju en drös andra alternativ på tex elbutik (namron osv). Om man väljer att sätta gu10 så är det väl framförallt val av lampa och dimmer (kommer köra Plejd) som styr hur belysningen upplevs, eller är det någon annan
aspa-hasse: Det beror på hur det ser ut bakom men går ofta. Du kunde prova med att gå rakt upp från kopplingsdosan och ta upp ett hål i taket med en hålsåg. Sen rätar du ut en kemtvättgalge och petar upp en EKK light-kabel eller 12V-kabel till hålet beroende på vad du ska ha. Sen vidare bort till spotten. Till slut sätter du tillbaka det du sågat bort och fixar till med silikonspackel. Det där
thomis: För att ta upp en gammal tråd utan svar. Finns det GR8 lampor som inte kräver ballast? Dvs kan kopplas direkt på 230v eller de kräver alla en ballast? Tänkte också som TS byta ut gamla rör mot lite mer modernt.
Moana: [citat] Ser att du inte fått svar här, men fick du svar någon annanstans?
fredrik.bergquist: [citat] Jag tror att kroken är ett Svenskt påhitt så alla lampor som man kan köpa för detta kommer från Sverige och därför är dyra. Europa har säkert annat och vi är en liten marknad. De nya kontaktdonen är förmodligen från EU. En bekant har en 3D skrivare så det kanske går att designa en adapter, vem vet? De billiga led plafonderna är väldigt lätta. Småhus från 90talet har
Alfredo: Kommer du åt att nypa runt skruven med någon form av svetstång brukar dessa kunna övertyga tjuriga skruvar. [bild] [bild]
RoTe: Kör en led-strip utan alu? Jag har en sån mjuk självhäftande Philips Hue. Suttit i många år nu, sen 2017. Var tvungen att ha en sån för att kunna lägga den över fläktkåpan i glas.
therealdeal: [citat] Det såg ut som ett alternativ men hittar ingen bra leverantör.. Jag får köra på dem jag nämnde tillslut i brist på andra alternativ. Ibland får man acceptera läget. Tack för hjälpen🙂
Snikholt: Installerade en sån alldeles nyss, och eftermonterade fjädrar. Fungerar alldeles utmärkt.
RoTe: [citat] Åkej din text var inte så lättläst då den är i ett enda stycke.