Belysning
Josth: I dokumentationen för din powerstation ser jag att man även kan använda dessa stickproppar för 12 V max 3 A: https://www.amazon.se/CERRXIAN-DC5521-Pigtails-kabel-s%C3%A4kerhetskamera-LED-remsa/dp/B0BK9WH9V7?th=1 Då är det bara att skarva vidare med säkring och lampsladden sedan.
Noseone: Det visar sig att jag fått "smart"-varianten istället vilken ju dels skall seriekopplas å kanske inte funkar med Transformatorn ju..... Kul!
Manhunter: [citat] Tyvärr har jag inte någon bild. Har lampan i stugan. Återkommer med om 2 veckor.
genstruktur: [citat] Det är E14. Får vara en liten jäkel, får ge mig ut och botanisera vad som kan passa ,😋
Demmpa: [citat] Dom har mängder med olika led-chips, här är databladet till en av led-chipsen, https://downloads.cree-led.com/files/ds/c/Chips-SD280.pdf
RoAd: [citat] Förstår fortfarande inte varför du trodde att dessa skulle kunna driva 12V när det tydligt står 1-10v och inte någonting om 12v. De dimmers du länkat till ska användas som styrning av drivdon via 1-10V. [citat] Vet inte riktigt vad du menar med "dimmer", men om det är "en liten dosa med ratt" så finns det inte speciellt många sådana som direkt kan dimma 12V. Den Plejd som
InsidersUnited: Nej ingen att reka, men spara plattan 👍
O: [citat] Spotlight kallas ibland punktbelysning. Som vanligt i dagens svenska språk ändras betydelsen av gamla begrepp i stället för att införa nya ord. Det gör att svenska språket blir svårare att förstå. Därmed inte alls sagt att det inte kommer nya ord, för det gör det hela tiden. Men ibland när det skulle behövas händer det inte. Som i fallet du beskriver. I ett tidigare boende
ockinger: [citat] Välj inte något du själv inte tycket är snyggt. Det är ju du som ska bo där. Takspottar kan ju dock vara praktiskt i badrum
Rippen85: Fas - - relä - - dimmer - - lampa
Lejonsson: [citat] Stämmer. Det är lampsladdar hela vägen. Har använt sladden som dragtråd och det funkade perfekt. Tack för tipset.
Dilato: [citat] Det finns väl massor av lampor att välja på om man struntar i plafonder. Din kontakt ska ha en lampa som hänger, helst en kristallkrona 🤓
avh67f: Det finns annars en annan variant av nymåne som är gjord för det du efterfrågar. https://www.ikea.com/se/sv/p/nymane-vaegg-laeslampa-vit-20356909/#content
Josth: OK, ja håller man sig under 2300 VA så räcker 10 A säkring och normalt 1,5 mm2 kabel. Har man mycket långa kabellängder behöver man dock kontrollräkna kabelns dimension.
avh67f: Annars inte. Allt som har att göra med den fasta elinstallationen kräver generellt auktorisation. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/fasad
Pin: Lite beroende på hur du har gjort är en sockerbit inte en bra lösning. Det ska vara dragavlastat vilket en sockerbit inte löser. Kanske du löst det ”utanför” sockerbiten. Som ovanstående svar: Ena glödlampan är trasig Ena armaturen är trasig Ena armaturen är inte inkopplad korrekt. Avbrott på ena kabeln Eftersom du har två fönsterlampor är det lätt att felsöka genom att byta
Stuff: Jag har haft dessa i flera år. Även köpt på mig ett gäng i reserv när det varit kampanj men hittills aldrig behövt byta. Förvisso inte för placering direkt mot isolering, utan installation i kopplingsdosa, vilken ändå är rätt slimmat. https://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-downlight-LED-230-V/p/36-6776
Elektriker micke: [citat] Ja, de kan va gött att peta i en fjäder i dubbeltrappen så du kan dimmra även där ifrån
avh67f: Precis. Det behöver även finnas marginal uppåt så välj något som klarar mer än 12W. Det är inte bra att ligga på gränsen. Ja spottar och drivdon måste vara specade för samma ström. T ex 350mA som du har nu. Konstantström/constant current Nä det är nog inget annat jag kommer på nu. Spänningen regleras av drivdonet och följer effekten/strömmen så det står inte samma där med
jonaserik: Vrider på metallringen, hakar som fäster i själva armaturkroppen eller sprättar loss den med en kniv, bara dittryckt rakt upp.
fribygg: [citat] Jag tror att det blir enklare och billigare att byta hela armaturerna och återanvända stativen. Ledarmaturer hittar du nog på Jula, Biltema, Rusta och liknande ställen som säljer Kina import.
HansOT: [citat] Och dom är du säker på att dom inte kommer från Kina??
Dan1891: Be barnen dansa lungnare? :) Skojar bara, dämpa det som skramlar med gummilister/packningar. Synd att byta ut dom, ser ju klart snygga/ovanliga ut tycker jag.
RoTe: När det gäller LED så är det väl bäst att sluta anpassa LED till halogen och istället göra tvärt om, alltså kom in i 2024 och dimmra LED elektroniskt med ett av alla otaliga system det finns. Jag har då inget problem att dimmra mina Philips Hue och Ikeas trådfri till nästan inget ljus alls.
returen: [citat] ja byt men ta bort tändningen för kvicksilver lampan dvs det du ser på bilden kondesator drossel tänk på att ha mycket mycket god ventilation dessa kinesiska päronlampor har elektroniken i mitten mellan dioderna det blir mycket varmt jag har provat dessa och de håller ett år sen ger elektroniken upp de gamla hg lamporna håller under samma driftsbetingelser i minst 10 år