Belysning
hempularen: [citat] Osäker, men jag tror att det är rätt olika mellan fabrikaten.
Pin: Den här bländar inte https://molectric.com/cosa-decklight-brilliant/448-10-st-cosa-30-led-decklight-komplett.html
festerman: Vi håller på att total-renovera och bygga ut huset och står i begrepp att beställa kök -- och där uppstod frågan hur man bäst ordnar belysningen ... Jag är inte själv kunnig på el -- jag är en IT-typ -- så det här är något som ska utföras av någon annan. Jag är ute efter vad jag ska säga till elektrikern. Spotar under skåpen, ja -- men vilken teknik för att
Hammar87: [citat] Har testat både vanliga och dom som ska vara dimningsbara. Samma resultat tyvärr. Visste inte att det kan vara felinställt heller. Men blir nog ett byte faktiskt.
sepani: [citat] Det gick bra att lossa 👍 ny lampa på plats
Mikaela Svensson2: Tusen tack! Den kom loss lätt som en plätt med den tekniken.
erikssou: Jag bumpar tråden: ingen som vet vad det är för kontakt på Vågdal, kanske går att handla kortare kablar på Elfa eller liknande?
useless: [citat] En kvinnlig elektriker hade inte gjort ett så flagrant fel.
H_G: [citat] Tack! Jag lyckades byta lampan nu. Fick ta ner hela armaturen och greppa locket med tång som jag slog på med en hammare. Till slut lossnade den och jag kunde skruva av locket.. den satt stenhårt
Bo.Siltberg: Nej, jag tolkar produktstandarden som att det inte är ok med en (intern) skyddsledare i annan färg än grön/gul. [citat] Vill du leva länge så är det en god ide att beakta alla svar, och att besvara alla de frågor som ställs i tråden. Här kommer en till: Är någon av de tre ledarna anslutna till terminalen för skyddsjord? Försök nu att visa oss allt som är relevant att se.
MrRude: [citat] Jag prövade att stoppa in den fungerande lampan längst till vänster i den trasiga spotten till höger och det fungerade inte. Det ser ut som G4 hallogenlampor. På själva armaturen så står det MAX10W12V. Dum fråga, men var exakt sitter transformatorn och hur felsöker man den? Är det inne i armaturen eller längre bort?
Rodden85: [citat] Här kommer tre bilder som nog förenklar. Väggen där burspråket är, är väldigt tilltagen. På bilden där jag ritat med rött är där jag tänker ta ett hål å sen köra in ett vp-rör, för att hoppas nå till den mörkgröna väggen, där vill jag göra ett hål till å gå in med kabel för att få ström genom burspråket. Min oro handlar om reglar och isolering. Vi har en
Bo.Siltberg: [citat] Två fasledare i samma rör, fram o tillbaka, det gör man ju inte, det är fånigt. Frågan är hur mycket man kan tillåta sig strula till sin installation, och om man i framtiden tänker återställa denna Plejd-lösning. Så ja, det bästa vore att köpa hela linan ut och klippa mellantråden i takdosan och försöka dra ut den oanvända biten mot brytare 1. Då kan du också känna
useless: TS har inte varit inloggad sen förra året, så det kanske inte gick så bra?
Dimmerfantomen: [citat] Hej! Vilket märke är din dimmer? Ser du har en likadan ”pigg” att fästa dimmerratten (”knappen”) på som jag har. Ser ut som en halvmåne i ”profil” rakt utifrån, gjord i vit plast. Denna är grövre än alla andra jag har som är svarta och tunnare. ”Ratten”/knappen är paj och jag söker en ny men hittar bara de avsedda för svarta, tunnare ”pigg”. Vilket märke
undantaget2: [citat] Nu har jag fått det att funka, tack så mycket för hjälpen!
Bostad1: [citat] Tack för svar. Jag snurrade lite på glasramen och då släppte fjäderblecken och lampan byttes 😊
Fairlane: Välkommen till forumet. Bilderna är inte extremt tydliga, rätt mörka. Lampan ska som sagt jordas. Om Ullared säljer lampor så där, med fel kablar så bör den återlämnas och du bör säga till dem att de borde ta bort den ur sortimentet och liknande lamporna Från innedelen av lampan borde det kommit en kabel med en blå, en brun och en gulgrön ledare och den borde redan varit ansluten
Isakare: Råkade ut för det här om dagen, en bordslampa, en sån man rör vid sockeln för att tända och ändra ljusstyrkan. E14 LED filament. Flyttade tillbaka den efter fått fönsterna målade, funkade inte ?? Vände kontakten så funkade den !! Har flyttat den där lampan många gånger tidigare utan problem.
Olidoli: Hej! Tips på diffuseringsskydd att typ klistra på en led-list? Finns inte plats för en aluminiumprofil. Men vill ha bort känslan av när man ser varje lampa och blandas av dessa, vill jämna ut skenet. Tips någon?
maxad: Ska hänga upp en taklampa spm väger netto ca 23kg. Taket är gips plus osb bakom, klarar den det med endast krok eller måste jag leta rätt på gles? Dosan och lamputtaget klarar väl inte det som jag förstått så tänkte ta bort uttaget och montera precis bredvid eller genom dosan, är det möjligt?
Nicham90: Hej har sett flera som gjort egna taklampor så tänkte jag skulle försöka själv , hade ett hyllplan hemma som jag inte visste vad jag skulle göra med. Kommer använda mig av Ikeas produkter då jag har gateway från dom. Så här ser det ut hittills i bygget , ska slipas och betsas
Demmpa: Malmbergs dimmerpuck kräver neutralledare, du har ingen neutralledare i dosan. Så nej, du kan inte använda den rakt av. Eltakodimmern använder ingen neutralledare, https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/EUD61NPL-230V_61100832-1_sw.pdf
Alkad: [citat] Jättetack för hjälpen! Det var de bruna trådarna som jag inte fattade vad det var. Det är spegelskåpslampa som styrs av samma lysknapp. Då kopplar jag den nya på samma sätt
useless: Kan man inte tejpa en ledstripe på insidan av dörren runt glaset?