Tackar för tipsen, ser ut att med stor säkerhet vara en Busch-Jaeger. Bara konvexa ytor och det hittade jag inte bland de märken jag kände till innan. Tack! Ska skruva isär imorrn och kika.
Det var Busch Jaeger. Superbilligt att handla som privatperson. 519 kr för 60-600W dimmer och 86 för "vippan" och ram. Bara tre kvar att byta, nä det blir nog 1-2 st till kanske för resterande köksbelysning sen.
5-600 för en dimmer är normalt. Det går att hitta billigare men då försvinner möjligheten med gemensamma ramar osv.
Kikat efter Busch-Jaeger på amazon.de? Ibland skiljer det mycket i pris, ibland inte.
Det var några år sen sist och då pyntade jag max 400. Så snål är jag inte och jag är glad att det var den billigaste av tre Busch-Jaeger dimmers, dyraste över 800 spänn. Kanske köper över nätet om man kan spara ett par hundra sen. Det var Hornbach som hade på hyllan förresten.
Fotografen skrev
5-600 för en dimmer är normalt. Det går att hitta billigare men då försvinner möjligheten med gemensamma ramar osv.
Kikat efter Busch-Jaeger på amazon.de? Ibland skiljer det mycket i pris, ibland inte.
Ja det är väl iaf dom som säljer det i Sverige om jag förstår det rätt, har inte jobbat mycket med ABB s material. Det är billigt men designen kan ifrågasättas.
Jag hade inte så mycket val då det är en nybyggd lägenhet. Tycker ändå att de är hyfsat diskreta och smälter in på ett bra sätt. Var för sent ute för tillval och hade annars valt dimmers på flera ställen. Hade också blivit billigare.
larsan89 skrev
Ja det är väl iaf dom som säljer det i Sverige om jag förstår det rätt, har inte jobbat mycket med ABB s material. Det är billigt men designen kan ifrågasättas.
Deras saker fungerar och kvaliten är bra, i detta fallet är det bara en fråga om design och jag tycker iaf att man får leta efter tråkigare apparater. Man blir lätt kräsen vad gäller elmaterial när man är elektriker, jag känner ingen elektriker som tycker om ABB. Man har ju alltid varit van vid att använda Eljo och Elko och det kanske spelar in med
Men en ABB dimmer tycker jag du borde kunna hitta billigare, du känner ingen med lite kontakter hos en elgrossist?
Dosdimmer kanske vore ett intressant alternativ. Då går det att använda bef. brytare med kompletteringen av en fjäder under vippan och dosdimmern i dosan. Eftersom att brytarna redan finns så torde det bli en billigare lösning.