Hej

Tänkte dela med mig av min LED utvärdering till huset.
Tak-LED, minst 7W varmvitt letar jag efter.
Köpt hem dessa (nummer och bokstäver från bilder):
5 alt K. Dimmable-3-3W-LED-CEILING-DOWN-LIGHT-SPOT-LAMP-WHITE-SHELL-9W-WARM-WHITE
3 alt M. malmbergs-downlight-md-96-led-1x10w-vit
4 alt en av P spottarna . Philips 579623116
2. GU10 IKEA Halogen 35W
1. GU10 IKEA 4W LED (tog med mest för skojs skull)

LED från Philips nära halogen i färg, klar vinnare

Har köpt (inte från philips onlineshop då de har lite för bra priser...) hem fyra olika Philips spottar alla med samma 7,5 LED (2,5×3) för att jämför utseende (de fyra spottarna till höger med P över sig, K och M den köpt från Kina och Malmbergs)
579273116 IP65 klassad
579713116 vitmålad insida
579243116
579623116

Vilka det blir får man se.

En något rörig sammanställning men kan kanske hjälpa någon.

/Pär

• tak_led.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak_led_form.jpg
5:an var ju bra ljus.
3 & 4 är för skarpt.
1 för svagt, men kan funka bra där man inte vill ha för mycket ljus.
2 kan också funka, men det är lite för gult för mitt tycke.

Själv använder jag bara GU10-LED istället för färdiga LED-armaturer.
GU10-LED går bra att byta när de är utslitna eller att byta styrka på vid behov.

Som jag nämnt i en annan aktiv tråd här på belysningsdelen så har jag monterat 5:an i ett kök hos en kund. Blev väldigt bra ljus! Men personligen så tycker jag att den inte ser något vidare ut. Drygt 1 dm i diameter och LED:arna är på tok för små för den stora spotten.

//Patrik

ullberg
Mycket intressant, tackar!

Så du upplever ingen skillnad mellan Philips:arna? (tänkte om armaturens utformning gör någon skillnad).

Den kvadratiska skulle jag kunna vara lite intresserad av, jag hittar den dock bara med svart insida, inte vit som din, vet du var man hittar den helvita till ett bra pris? Har du också möjlighet att mäta exakt vilka ytterdimensioner (inte håltagning utan själva armaturen) den kvadratiska har? lite otydlig info, ibland står det 7cm, ibland 8, och det mest exakta jag sett är 7,8cm, är det rätt mått? (idealt för mig skulle vara 75, då kan jag fälla in den med exakt en plankas bredd, men sån tur har man väl inte ;)

/U

Väldigt intressant. Jag frestas att dra slutsatsen att 5'an lyser ungefär som vilken ~9W tjinggjongLED som helst och att det verkar vara en utmärkt kompromiss mellan pris och prestanda.

Armaturen bergränsar spridningen på de med infällda dioder, blir lite fyrkantig i den fyrkantiga men inget som stör, annars ingen skillnad.
Den fyrkantiga har jag själv målat vit, tror inte det finns från hyllan. Storleken är 78*78 höjd totalt 75 mm.
Tycker att alla lyser efter sina watt dock med olika ljustemp. Kina är klart grön-lila och malmbergs mer kallvit. Kul att Ebay säljaren har höjt spotten till $59 mot de $29 jag gav. Då var den kanske godkänd för källaren men nu går den bort. Skruvarna som gör den vinklingsbar är inte låsta så den går i praktiken inte att vinkla utan en egen lösning. Malmbergs har låsbrickor och Philips har en premium lösning för det.

/Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.