Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Mixar´ns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: Värmlands

LED- spottar som flimmrar och släcks...

Hej!
    Installerade 24st spottar i taket på tillbyggets loft och har efter att kört igång dem fått problem med att de efter ca 1-2 min börjar flimmra och helt slockna...
    De är kopplade i 4 grupper om 6st och jag har samlat mina trafo´s i en inbyggd lucka i ena änden på loftet för att komma åt dem vid eventuella fel, jag har ungefär 6 M från ena kortväggen till till den andra.
    Har efter mycket googlande och ringande fått fram att man inte kan ha mer än 2 M mellan trafo och sista spot och att lösningen kan vara att koppla en ny kabel mellen trafon och sista spotten så att strömmen går i en "slinga"...
    Min fråga är om någon har liknande erfarenhet och om detta är en lösning som kan funka?? Vill verkligen inte riva hela det nyuppsatta innertaket.....
    Tack på förhand !!
    "Litte skit renser magen-möe blir en mätt å"

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Gränsen på 2 meter har med radiostörningar att göra - det ska inte ha någon inverkan på funktionen.

Det finns en dimmer med här också va? Eftersom samtliga spottar, dvs alla fyra trafos får detta fel samtidigt(?) så är det ju i så fall dimmern man kan misstänka först.

Vad är totaleffekten? 500-800 W? Klarar dimmern det?
    Passar dimmer och trafo ihop? Även om de passar på papperet så kanske de ändå inte fungerar ihop i praktiken. Man måste nästan låta butiken peka ut en kombination som dom vet fungerar. Koppla förbi dimmern och se vad som händer.

Finns det ingen dimmer så får vi rikta blickarna mot transformatorerna. Blir de för varma? Är de överbelastade? Koppla bort tre av dem, ev i kombination med att du kopplar bort 1-2 spottar från trafon, och kolla vad som händer.

3.    länk #3
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Gränsen på 2 meter har med radiostörningar att göra - det ska inte ha någon inverkan på funktionen.

Det finns en dimmer med här också va? Eftersom samtliga spottar, dvs alla fyra trafos får detta fel samtidigt(?) så är det ju i så fall dimmern man kan misstänka först.

Vad är totaleffekten? 500-800 W? Klarar dimmern det?
    Passar dimmer och trafo ihop? Även om de passar på papperet så kanske de ändå inte fungerar ihop i praktiken. Man måste nästan låta butiken peka ut en kombination som dom vet fungerar. Koppla förbi dimmern och se vad som händer.

Finns det ingen dimmer så får vi rikta blickarna mot transformatorerna. Blir de för varma? Är de överbelastade? Koppla bort tre av dem, ev i kombination med att du kopplar bort 1-2 spottar från trafon, och kolla vad som händer.
    Men han har skrivit att det är LED-spottar.
    Då är det inte 500-800 watt totaleffekt.
    Frågan är om trafos är anpassade för LED(?).

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Rent spontant skulle jag misstänka att transformatorerna blir överhettade om dom sitter tätt ihop inbyggda i väggen. Känns dom varma om du känner efter strax efter spottarna slocknat?

5.    länk #5
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008

Sorry, missade ordet LED

Men då förstår jag inte varför det finns en gräns på 2 m och det där med en slinga.

Är spottarna seriekopplade (konstantström) eller parallellkopplade (konstantspänning)?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Precis - Så vit jag förstår så gäller inte 2m "regeln" just på LED där man kan ha längre kabellängder.

7.    länk #7
    Mixar´ns avatar

Rent spontant skulle jag misstänka att transformatorerna blir överhettade om dom sitter tätt ihop inbyggda i väggen. Känns dom varma om du känner efter strax efter spottarna slocknat?

Nej de känns inte varma och de sitter inte tätt ihop

8.    länk #8
    Mixar´ns avatar

Sorry, missade ordet LED

Men då förstår jag inte varför det finns en gräns på 2 m och det där med en slinga.

Är spottarna seriekopplade (konstantström) eller parallellkopplade (konstantspänning)?

De är seriekopplade...

9.    länk #9
    Mixar´ns avatar

Men han har skrivit att det är LED-spottar.
    Då är det inte 500-800 watt totaleffekt.
    Frågan är om trafos är anpassade för LED(?).

De är anpassade för LED...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Dec 2008

Antingen så är det så att din trafo inte samspelar med dimmern(om du nu har dimmer) ELLER så är det faktiskt så att kabelsträckan mellan de olika punkterna utgör ett såpass stort spänningsfall att det ter sig på detta viset.

Vilken kvadrat har du på kabeln? det är oftast värre med kabel en belastning av en diod, småkvadratskabel blir kanonvarm.

11.    länk #11
    Mixar´ns avatar

Antingen så är det så att din trafo inte samspelar med dimmern(om du nu har dimmer) ELLER så är det faktiskt så att kabelsträckan mellan de olika punkterna utgör ett såpass stort spänningsfall att det ter sig på detta viset.

Vilken kvadrat har du på kabeln? det är oftast värre med kabel en belastning av en diod, småkvadratskabel blir kanonvarm.
    Jag har dimmer, tre st fjärr & en st fastoch jag har 1.5 kvadrats kabel

12.    länk #12
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Vad har du använt för prylar? Posta lite länkar på prylarna och bilder på installationen.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: halland

hade samma problem här..med led lampor som blinkade och dog till slut..
    var trafon som inte var för led lampor.. efter byte av trafo har det funkat bra här
    skulle tro att dina trafos inte är för led lampor heller

14.    länk #14
    Mixar´ns avatar

Köpte allt från www.effektivareenergi.se
    1w spottar, 70w och 30w trafos, fjärrdimmrar 3st samt 1st väggdimmer.
    Det var Niklas som plockade ihop allt och han verkar veta vad han gör så jag tror inte att det är fel typ av trafos...

15.    länk #15
    Mixar´ns avatar

Bumpar liiiiteee...
    Skulle vilja lösa dette under helghaaa...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01