Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Vilket lyser starkast? E27/E14

Hej!

Kankse en knäpp fråga, men blir helt velig när jag ska välja plafond till badrummet. En som har 2st 60W E14 lyser dubbelt så starkt som 1 st 60W E27?

Ska ha en plafond som
    1) funkar till vanlig dimmer
    2) kan ge MYCKET allmänljus

Har hittat http://www.drytrend.com/sv/artiklar/...pa-taketa.html
    lite dyr... men om den ger dubbla ljuset mot många andra jag kikat på så.

2.    länk #2

... och 4 st E27-ES 40W bulbs borde ju lysa upp mer än 2st 60W E14....?
    http://www.sanova.se/tbh_speglarbely...how.asp?id=714

Alltså, vilket alternativ lyser upp mest? (samma typ av plafond o opalglas i alla)

2x60W, E14
    2x60W, E27
    4x40W, E27-ES bulbs
    Senast redigerad av bibbif 2012-01-17 21:42

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Du har förstått det hela rätt. Två 60W E14 lyser dubbelt så starkt som en 60W E27. Däremot tror jag aldrig att jag sett en 60W lampa med E14-sockel.

Erik

4.    länk #4

Du har förstått det hela rätt. Två 60W E14 lyser dubbelt så starkt som en 60W E27. Däremot tror jag aldrig att jag sett en 60W lampa med E14-sockel.

Erik
    och med tanke på att 4*40 blir mer än 2*60 så blir det mest ljus i den lampan med 4*40W alltså? Spelar ingen roll hu rsjälva glödlampan ser ut utan är bara Watten som räknas?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

Både ja och nej, så länge man jämför samma typ av ljuskälla, glödtråd, halogen, lysrör, lågenergi, led osv...

Tex 3w led är ungefär motsvarande 35-50w halogen osv osv...
    För att mäta/jämföra ljusflödet bör du leta efter lux eller lumen-tal

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Södermanlands

Det finns dimbara lysrör, lyser väldigt mycket.
    PLS eller liknande, har inte tid att söka nu.

Lite dyrare armatur då såklart.

Eller så sätter du i dimbara ledlampor/lågenergi som lyser mer än vanlig 60w st.

7.    länk #7

Det finns dimbara lysrör, lyser väldigt mycket.
    PLS eller liknande, har inte tid att söka nu.

Lite dyrare armatur då såklart.

Eller så sätter du i dimbara ledlampor/lågenergi som lyser mer än vanlig 60w st.

Vill ha en fyrkantig plafond.
    Den jag fastnat för är på 2*60W.
    http://www.sanova.se/tbh_speglarbely...how.asp?id=604 Kan man säga att den är en som ger mycket/stakrt allmänljus?
    Kan alltså sätta in dimbara led/lågenergi i den då? Fast å andra sidan gillar jag den typen av ljus som blir av halogen o glödljus...

8.    länk #8

Både ja och nej, så länge man jämför samma typ av ljuskälla, glödtråd, halogen, lysrör, lågenergi, led osv...

Tex 3w led är ungefär motsvarande 35-50w halogen osv osv...
    För att mäta/jämföra ljusflödet bör du leta efter lux eller lumen-tal
    Det svåra är steget innan, när man ska välja vilken lampa man ska köpa. Står ju bara hur många watt man maximalt kan ha i lampan... Fastnat för en som man kan ha 2=60W E14 i. Men med rätt lampor i den borde man kunna få den lysa upp riktigt ordentligt?

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Jag ser två problem.

1: 120W glödljus kallar inte jag för mycket starkt allmänljus.
    2: Jag har aldrig sett kronljuslampor på 60W. Normalt finns max 40W, och då blir det ännu mindre "mycket starkt allmänljus".

Vill du ha starkt ljus får du antingen leta efter en annan armatur eller välja en lågenergilampa. Även lågenergilampor brukar dock ha en låg effekt om de är försedda med E14-sockel.

Erik

10.    länk #10
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland
    Inloggad
    E14 och E27 talar bara om vilken gänga det är (E efter glödlampans uppfinnare Edison, för övrigt).

Ljusflödet angivet i Lumen finns numera ofta angivet på förpackningarna, gå och titta i butikerna.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

11.    länk #11

Jag ser två problem.

1: 120W glödljus kallar inte jag för mycket starkt allmänljus.
    2: Jag har aldrig sett kronljuslampor på 60W. Normalt finns max 40W, och då blir det ännu mindre "mycket starkt allmänljus".

Vill du ha starkt ljus får du antingen leta efter en annan armatur eller välja en lågenergilampa. Även lågenergilampor brukar dock ha en låg effekt om de är försedda med E14-sockel.

Erik
    Kollade, finns 60W E14. Ger 615 lumen. Så 1230 lumen totalt. En sån lysrörslampa dimbar ger 1050lumen. Så det blir nog rätts å bra ändå =)

12.    länk #12
    Gudfader Medlem: Oct 2006

60 w lysrörslampa med E14 finns bara inte.
    Möjligen en lysrörslampa (lågenergi) som motsvarar 60W.

Protte
    Numera Gudfader, igen

13.    länk #13

60 w lysrörslampa med E14 finns bara inte.
    Möjligen en lysrörslampa (lågenergi) som motsvarar 60W.

Protte
    60w E14 kronljusform =)
    Lysrörslampa, då hade det fått bli en helt annan armatur. Men var det jag jämförde med dför tipset jag fick var att ta en med lysrörslampa i. Men den som jag valde tillslut kan jag få lika många lumen i som en lysrörslampa =) Så det blir bra! Beställde direkt från tillverkaren så sparade jag ett par tusingar....

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01