Byggahus.se
Redigerat:
Du har förstått det hela rätt. Två 60W E14 lyser dubbelt så starkt som en 60W E27. Däremot tror jag aldrig att jag sett en 60W lampa med E14-sockel.

Erik

Avemo skrev:
Du har förstått det hela rätt. Två 60W E14 lyser dubbelt så starkt som en 60W E27. Däremot tror jag aldrig att jag sett en 60W lampa med E14-sockel.

Erik
och med tanke på att 4*40 blir mer än 2*60 så blir det mest ljus i den lampan med 4*40W alltså? Spelar ingen roll hu rsjälva glödlampan ser ut utan är bara Watten som räknas?

Både ja och nej, så länge man jämför samma typ av ljuskälla, glödtråd, halogen, lysrör, lågenergi, led osv...

Tex 3w led är ungefär motsvarande 35-50w halogen osv osv...
För att mäta/jämföra ljusflödet bör du leta efter lux eller lumen-tal

AXS
Det finns dimbara lysrör, lyser väldigt mycket.
PLS eller liknande, har inte tid att söka nu.

Lite dyrare armatur då såklart.

Eller så sätter du i dimbara ledlampor/lågenergi som lyser mer än vanlig 60w st.

zeus_axel skrev:
Det finns dimbara lysrör, lyser väldigt mycket.
PLS eller liknande, har inte tid att söka nu.

Lite dyrare armatur då såklart.

Eller så sätter du i dimbara ledlampor/lågenergi som lyser mer än vanlig 60w st.

Vill ha en fyrkantig plafond.
Den jag fastnat för är på 2*60W.
http://www.sanova.se/tbh_speglarbelysning_show.asp?id=604 Kan man säga att den är en som ger mycket/stakrt allmänljus?
Kan alltså sätta in dimbara led/lågenergi i den då? Fast å andra sidan gillar jag den typen av ljus som blir av halogen o glödljus...

nonifo skrev:
Både ja och nej, så länge man jämför samma typ av ljuskälla, glödtråd, halogen, lysrör, lågenergi, led osv...

Tex 3w led är ungefär motsvarande 35-50w halogen osv osv...
För att mäta/jämföra ljusflödet bör du leta efter lux eller lumen-tal
Det svåra är steget innan, när man ska välja vilken lampa man ska köpa. Står ju bara hur många watt man maximalt kan ha i lampan... Fastnat för en som man kan ha 2=60W E14 i. Men med rätt lampor i den borde man kunna få den lysa upp riktigt ordentligt?

Jag ser två problem.

1: 120W glödljus kallar inte jag för mycket starkt allmänljus.
2: Jag har aldrig sett kronljuslampor på 60W. Normalt finns max 40W, och då blir det ännu mindre "mycket starkt allmänljus".

Vill du ha starkt ljus får du antingen leta efter en annan armatur eller välja en lågenergilampa. Även lågenergilampor brukar dock ha en låg effekt om de är försedda med E14-sockel.

Erik

E14 och E27 talar bara om vilken gänga det är (E efter glödlampans uppfinnare Edison, för övrigt).

Ljusflödet angivet i Lumen finns numera ofta angivet på förpackningarna, gå och titta i butikerna.

Avemo skrev:
Jag ser två problem.

1: 120W glödljus kallar inte jag för mycket starkt allmänljus.
2: Jag har aldrig sett kronljuslampor på 60W. Normalt finns max 40W, och då blir det ännu mindre "mycket starkt allmänljus".

Vill du ha starkt ljus får du antingen leta efter en annan armatur eller välja en lågenergilampa. Även lågenergilampor brukar dock ha en låg effekt om de är försedda med E14-sockel.

Erik
Kollade, finns 60W E14. Ger 615 lumen. Så 1230 lumen totalt. En sån lysrörslampa dimbar ger 1050lumen. Så det blir nog rätts å bra ändå =)

60 w lysrörslampa med E14 finns bara inte.
Möjligen en lysrörslampa (lågenergi) som motsvarar 60W.

Protte

prototypen skrev:
60 w lysrörslampa med E14 finns bara inte.
Möjligen en lysrörslampa (lågenergi) som motsvarar 60W.

Protte
60w E14 kronljusform =)
Lysrörslampa, då hade det fått bli en helt annan armatur. Men var det jag jämförde med dför tipset jag fick var att ta en med lysrörslampa i. Men den som jag valde tillslut kan jag få lika många lumen i som en lysrörslampa =) Så det blir bra! Beställde direkt från tillverkaren så sparade jag ett par tusingar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.