Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

LED-lampor med försäljningsförbud

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

den listan kommer garanterat att utökas vartefter man prövar fler och fler, och jag tycker det är en kanonidé då man äntligen kanske få folk att se att bara för det står printat Osram, philips eller Lumiance på kartongen så behöver det inte vara bra eller änns godkända grejer. Samt så får man bort störningarna.

Men det väcker en annan fråga i min skalle.... det känns konstigt att det är så kul att "hoppa på" LEDljuskällorna, men lågenerskitlampor passerar obehindrat med alla gifter och skit, samt den enorma fasförskjutning dom generar?.... Yepp, byråkratins dubbelmoral has striked again!

3.    länk #3
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Det är nog betydligt mindre sannolikt att ljuskällor från de stora välkända tillverkarna blir stoppade pga störningar. De har garanterat utrustning själva för att testa detta innan de släpper ut produkterna till allmänheten.
    EL-intresserad datanörd

4.    länk #4

Det är nog betydligt mindre sannolikt att ljuskällor från de stora välkända tillverkarna blir stoppade pga störningar. De har garanterat utrustning själva för att testa detta innan de släpper ut produkterna till allmänheten.

jag tror inte det har med hur stora bolagen är som testar dom, utan snarare hur pass seriös man är vid tillverkning, men jag förstår vad du menar!

Designlight är ingen liten skutt, om än kanske rätt okänd för gemene man.
    Men alla har säkert några svarta får i hagen =)

5.    länk #5
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Designlight är en "liten skrutt" om man jämför med Philips och Osram
    EL-intresserad datanörd

6.    länk #6

haha... likväl har dom bättre kvalitet(och pris!) på dom flesta av sina grejer; säger en del om båda företagen. =)

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Nu vet jag inte om jag lyckas läsa det länkade inlägget fel, men jag ser inte något av de stora märkena i listan med förs. förbu. Däremot Design light.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Jag måste upprepa hempularens fråga. Genom länken i första inlägget framgår inte att de större tillverkarna fått försäljningsförbud på någon LED-lampa.

Vilken är den logiska kopplingen mellan trådstartarens länk och att man "äntligen kanske få folk att se att bara för det står printat Osram, philips eller Lumiance på kartongen så behöver det inte vara bra eller änns godkända grejer".

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Är det bara EMC och störningar som är problemet?

Köpte två 1,8W E14 av IKEAs modell Ledare 30/11. efter 14 dagar slocknade den ena, innan jul den andra.
    Är jag ensam eller finns det flera som haft mycket kort tid på sina IKEA LED?
    Om man köper dyra Osram, Philips edyl går man tillbaka och byter. Orkar man det för 2x39:- (tror jag det var)
    K

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01