Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Västra Götaland

Philips Master LEDspot 4W eller 7W

Hej,

ska installera dimbara 230V Philips master LEDspot i hall samt kök.
    Jag hade tänkt mig 40 graders spridningsvinkel.
    Takhöjden är 2.70m och antalet spottar är ej underdimensionerade.

Hallen (norrläge) har begränsat ljusinsläpp (2st smala sidofönster kring dörren
    samt 8 st gluggar på dubbeldörrens ovansida). Dock är det "fri sikt"
    fr. hallen till 3st större fönster som är belägna i vardagsrummet (8m avstånd).

Köket har ett dubbelfönster (söderläge). Bänk- och väggskåp består av
    lackad MDF i vit högglans och väggskåpen är utrustade med separata LED spottar).

Jag har bestämt mig för Philips Master LED spot (dimbar 230V, GU10,) men tvekar
    mellan 4W (330cd, 2700K) och 7W (430cd, 2700K).

Någon som kan undanröja min beslutsångest?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: May 2011
    Ålder: 22
    Län: Södermanland

Hej!
    Jag själv kan tycka att det är bra med stark belysning i både kök och hall när man städar då det är oftast mest skitet där. Och eftersom det ska vara dimmbart så är mitt tycke 7 wattarna.

Vad jag har läst och sett med egna ögon är att 7 wattaren kan liknas med en 50w halogen vilket är ganska mycket ljus, dock de halogen lampor som ligger på 35 watt tycker jag ger snäppet för lite (Vilket ungefär är lika med 4wattaren). Så mitt tycke är hellre för mycket än för lite (i och med dimmbart). Vet ju dock inte hur många du ska ha men prisskillnaden svider ju inte så otroligt mycket i plånboken ifall du inte ska ha 10+.
    1;e Fartygselektriker

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Västra Götaland

Hej Daniellinus!

Tack för ditt svar. Jag köper det du säger och det är dumt att vara
    dumsnål i detta fallet. Det får bli 7W. 12 st spottar totalt men denna
    extrakostnad är småpotatis jmfrt med totalkostnaden för bygget...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01