Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Märsta

12v 35watts IP23 till sovrum?

Hej,

Jag har ett sovrum på 16 kvm.

Undrar om det går att använda IP23 spotar med 35watt/12v för att belysa rummet?
    Anledningen till valet är att jag vill sänka taket så lite som möjligt. Dessa kräver att man bara sänker 5 cm.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Stockholms län

Vet inte om detta är en jättebra ide. Ska det inte vara till badrum/utomhus?

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Vad är det för spottar, det brukar behövas större säkerhetsavstånd än så för 35w spottar.

Belysningsmässigt går dte säkert, vågar dock inte råda om hur många du behöver. Men som sagt kolla noga att du får rätt säkerhetsavstånd uppåt.

4.    länk #4

Köpte dem på Hornbach. Märket är Paulmann. Model: Premium line

5.    länk #5
    _bystrom_s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Jämtland

Märkligt. Har aldrig sett spottar i den styrkan med mindre säkerhetsavstånd än 150mm. I min hjärna dyker ordet "feltryck" upp - 50mm istället för 150mm.
    //
    Autodidakt Tjurskalle

6.    länk #6

Jag hitta dem här på en tysk sida (till nästan halva priset dessutom): http://www.voltus.de/beleuchtung/inn...ebuerstet.html

vad säger ni, funkar dessa till ett sovrum och isf hur många ska man ha?

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Inbyggnadsdjup 50mm tolkar jag mer som att lampan tar rent fysiskt 50mm i höjdled. Det säger inte att man kan ha 50mm till brännbart material.

Om det är den enda angivelse som finns om säkerhetsavstånd så skulle jag inte våga använda armaturen överhuvudtaget.

8.    länk #8
    _bystrom_s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Jämtland

Instämmer med hempularen.
    Oavsett armatur så blir halogenlampan HET...
    //
    Autodidakt Tjurskalle

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Jag tror också att lampans egna mått är 50 mm i höjdled. Det betyder att man med en 35 W lampa behöver ha totalt c:a 150 mm upp till övertaket, såvida det inte är helt obrännbart (mineralskiva eller dyl). I övrigt passar säkert denna lampa bra för inbyggnad i ett sovrumstak.
    Gunnarb

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Det kommer inte bli bra. På tok för lite avstånd...
    Kör på LED i stället.

Annars är risken för brand ganska stor...

Provmontera armaturen 5 cm från brännbar yta.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01