Nykomling
Medlem: Mar 2010
Län: Upplands
Hur göra med spottkoppar i snetak innan lösullen sprutas?
Hur gör man med kopparna för spotlight i ett snedtak innan isoleringen sprutas.
(Blir fyllda fack med lösull/packat)
Först har vi ju diffusionsplasten sen glesen, hur får man sedan dit kopparna? Vilket man borde göra nu innan isoleringen äger rum?
Visst få in dom mellan glesen är väl inga problem men att få fast dom och sedan få allt tätt mot plasten?
Nykomling
Du menar att du hade så pass mycket "glapp" i plasten/väven att du hade möjlighet att trycka upp kopparna med en ca höjd 200mm upp mellan glesen?
Hur gör man på ett rakt vanligt innertak där man ska spruta lösull?
Måste man se till att få ditt kopparna innan isoleringen utförs och skruva dessa uppifrån ner i glespanelen, för att sedan såga nerifrån och tejpa plasten tät inne i koppen?
Skall du spruta lösull i snedtak/ryggåstak så vill väl isoleingstillverkarna att facken skall vara fria från el-installationer, kortlningar, pottor m.m för ett bra resultat.
Använder du dig av ex ekofiber så får man inte ha infällda spotttar enligt deras anvisningar för snedtak.
Nykomling
Klart det kan försvåra lösullsprutningen något men det är ingen nyhet att folk vill ha spottar. Och det det stämmer att dom "vill" ha rena fack, men det ska ju inte hindra mig från av välja en tänkbar belysning.
Frågan är hur man får det lufttätt när man inte kommer åt ovanifrån.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Den klassiska metoden är ju att skära ett hål som är något för litet, pressa upp burken och sedan tejpa från ovansidan. Det går inte i ett snedtak såvida inte yttertaket är öppet.
Ett förslag som jag inte vet hur det fungerar är att du tar en bit plast som är typ 30-40 cm för stor i alla riktningar och sätter fast den och tätar mot burken, så den blir som en fläns runt burken. Skär hål i plasten i taket, tryck upp burken och tejpa sedan #plastflänsen" mot plasten i taket.
Om detta verkligen är görligt iom. glespanelen vet jag inte.
Du menar att du hade så pass mycket "glapp" i plasten/väven att du hade möjlighet att trycka upp kopparna med en ca höjd 200mm upp mellan glesen?
Hur gör man på ett rakt vanligt innertak där man ska spruta lösull?
Måste man se till att få ditt kopparna innan isoleringen utförs och skruva dessa uppifrån ner i glespanelen, för att sedan såga nerifrån och tejpa plasten tät inne i koppen?
Mina koppar var nog inte 200mm. Kanske 100mm.
Det gick fint att trycka upp dom mellan glesen.