Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Fönsterbelysning, bra eller dålig idé?

Finns någon av er som har små spottar i ovankant på fönstersmygen? Var inne i ett visningshus där det satt två stycken små spottar (ca 3 cm i diameter) i ovankant på smygen i alla köksfönster. Verkade mysigt med belysning i fönstret tycker jag!
    Nu har vi byggt ut ett nytt kök där vi har stora fönster och elektriken kommer om ca 2 veckor. Är det någon av er som har liknande i dag - är detta något att satsa på tycker ni?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten
    Inloggad
    Tycker nog att det beror på stilen i den miljö de sitter i. Men i vissa hus passar det mycket bra och jag funderar på att sätta så i en utbyggnad jag håller på med. Smygarna kommer att bli ganska djupa och då tror jag det passar bra med belysning i smygen snarare än en hängande lampa ute på väggen.

3.    länk #3
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Min sons rum, respektive mitt rum.
    Ser ju bättre ut när det är mörkt.
    Köpte dessa spottar:
    http://www.jula.se/minidownlight-led...-3-pack-423229
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	011 (6).jpg
Visningar:	92
Storlek:	101.3 KB
ID:	52561  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	077 (2).jpg
Visningar:	75
Storlek:	51.6 KB
ID:	52562  

4.    länk #4
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Rent praktiskt bör du välja sk möbelspottar. Dvs ingen väsentlig värme stiger ur armaturen som därför inte behöver något säkerhetsavstånd till brännbart material. Dock tycker jag att 2x20W är lite på gränsen till mjäkigt.

5.    länk #5
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Jag har 1w spotar från clas O i mina smygar och är helnöjd med dom.
    Gillar analog värme...

6.    länk #6
    egl
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västragötalands

Har det i huset, mycket snyggt på kvällen. Men det är svårt att få till rullgardiner på ett bra sätt, då jag helst vill att de ska sitta "i" fönsterramen.
    /Erik

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Min sons rum, respektive mitt rum.
    Ser ju bättre ut när det är mörkt.
    Köpte dessa spottar:
    http://www.jula.se/minidownlight-led...-3-pack-423229
    Var har du gömt trafon?

Ser att du har doslock ovanför fönstrena, går trafon in där? Intresserad eftersom jag håller på att titta runt efter lämpliga spottar att montera hemma hos mig.

8.    länk #8
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Var har du gömt trafon?

Ser att du har doslock ovanför fönstrena, går trafon in där? Intresserad eftersom jag håller på att titta runt efter lämpliga spottar att montera hemma hos mig.
    Ja det är dostrafo.

9.    länk #9
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Ja det är dostrafo.
    Tycker ni det är snyggt med ett vitt doslock mitt över varje fönster,
    som inte döljs av tex en gardinkappa?

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: västra götaland

Man behöver inte sätta dosan för trafon precis över fönstret, det går att förlänga kablarna, har för mig att 10-20m är ok.

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Mar 2007

Tack för alla svar! Det kommer bli fönsterbelysning för oss med märker jag! En fråga till dock, har ni dimmerfunktion på era "spottar"?

12.    länk #12
    Skånelängans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Skåne

Vi hade samma funderingar kring belysning i fönster eller inte. Vi valde mellan att aningen installera spottar som ovan i denna tråd eller att installera vägguttag + taklampsuttag i ovandelen på smygen. Vi lade lösningen infällt uttag nere vid fönsterbrädan + lamputtag i ovandelen. Allt detta styrs via brytare i rummet som uttagen sitter i + kopplat till skymningsrelä så det är tänt i de fönster man vill när mörkret kommer. Vi har dock stenhus och djupa fönstersmygar så vi har inga problem att få plats med detta. Det blev en hel del jobb med bilning mm men blir bra. Vi kan då själva välja vilken belysning vi vill ha i varje fönster, slipper alla sladdar osv (har inte gardiner i alla fönster då vi tycker det på vissa ställen är snyggare utan mot våra putsade väggar). Spelar ingen roll om det är en liten lampa eller en adventsljusstake som ska kopplas in.

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Jönköping

Jag har oxå små ledspottar i ovankant på 11 stora och små fönster (vardagsrum/kök). Fönsterlinje 2,1 m höjd.
    Utseendemässigt snarlikt Andreas bild. Sattes in när jag byggde, dvs kabelslangdragning anpassades för dessa ljuskällor.
    1W varmvit ljus, märke Hide a lite. 2 transformatorer dolt i ett köksskåp (för åtkomst skull).
    Allt styrs av en brytare centralt i allrummets entre
    Jag har ingen dimmer på spottarna men på många andra ljuskällor. Tycker inte heller nu efteråt att dimmer behövs.
    Dock satte jag inte in spottar i de 7 fönster i vardagsrummet som har smygen på 2,6 m höjd, framför allt för att jag var orolig för att de skulle vara bländande från soffgruppenj
    En positiv effekt av spottar i fönstersmyg utöver mysfaktor och utseende är att det minskar insynen utifrån.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Inloggad
    Själv kör jag LED-list infräst i smygen, blir ett jämnare ljus än att ha en spot, vilket var något jag efterstävade (men smaken är ju som baken).

Däremot blir det lite väl mycket ljus med alla dessa dioder så dimmer är nog nödvändigt (jag kör mina på mellan 10 & 20 % effekt för det mesta, skulle jag dra dem till 100 % skulle nog grannarna tro att det brinner i kåken)

/U

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Jönköping

Ullberg. Brinner i kåken med spottar på 1Watt ???
    Du tar då i. Men om du sitter och har belysningen rakt i ögonen tex så blir du lite bländad så allt beror på möblering och fönsterplacering.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01