Jag skall precis borra hål i väggskåpen i köket för infällning av downlights.
Blev osäker var man brukar placera dem bara.
Exakt i mitten eller närmare framkanten?
Hur brukar man placera dem?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2010
Län: västra götaland
Jag brukar placera dom lite längre ut än i mitten.
Om skåpet är 30cm djupt brukar jag sätta dom 20-22cm från vägg.
Vad är det för kök? Kvick har ju ett extra djupt kök, Då ska dom nog ut längre från vägg.
Monterade Dom som vanligt i ett sådant kök en gång, jag blev lite missnöjd med resultatet, men kunden vart iofs nöjd
Nackdelen med att sätta belysning i vetrinskåp som elektriker är att man ser bara resultatet på dagen när det är ljust ute (möjligtvis att det är är lite bättre mitt i vintern). Då ser man inte riktigt hur mycket ljus man får jämfört med om det är kväll och lite mörkt i köket. :/
Nykomling
Medlem: Oct 2007
Län: Västra götalands
Hej!
Om luckan/luckorna inte är helt i glas utan har en massiv ram av något slag rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 10cm in från framkant skåp. Detta gör att du får en mekanisk avskärmning på ljuset, vilket minimerar bländning.
Är hela luckan/luckorna i glas rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 5-10cm från bakkant skåp.
Baksidan av skåpen (beroende av färg) hjälper till att reflektera ljuset, samtidigt som man minimerar direkt bländning från armaturen.
Välj gärna en lite mer smalstrålande spot runt 25° för att vara säker på att minimera bländrisken.
Använder man sig av en ställbar spot rekommenderar jag att placera den centrum ca 5-10cm från framkant av skåp och tilta den in mot skåp för att erhålla en bra bländfri belysning i skåpet.