Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    erk
    Nykomling Medlem: Feb 2007
    Inloggad

Pacering av downlights i vitrin

Jag skall precis borra hål i väggskåpen i köket för infällning av downlights.
    Blev osäker var man brukar placera dem bara.
    Exakt i mitten eller närmare framkanten?
    Hur brukar man placera dem?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: västra götaland

Jag brukar placera dom lite längre ut än i mitten.
    Om skåpet är 30cm djupt brukar jag sätta dom 20-22cm från vägg.
    Vad är det för kök? Kvick har ju ett extra djupt kök, Då ska dom nog ut längre från vägg.
    Monterade Dom som vanligt i ett sådant kök en gång, jag blev lite missnöjd med resultatet, men kunden vart iofs nöjd

Mvh
    Henke

3.    länk #3
    erk
    Inloggad
    Tack för det!
    Mao ca 2/3 från vägg.
    Det är IKEA, 35 cm djupa, så det får bli 23-25 cm från vägg för mig.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Oct 2007
    Ålder: 27
    Län: Dalarna

Jag gjorde precis en sådan installation. Monterade dem 10cm (centrum) från ytterkanten och det blev kanonbra.

5.    länk #5
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Nackdelen med att sätta belysning i vetrinskåp som elektriker är att man ser bara resultatet på dagen när det är ljust ute (möjligtvis att det är är lite bättre mitt i vintern). Då ser man inte riktigt hur mycket ljus man får jämfört med om det är kväll och lite mörkt i köket. :/

//Patrik

6.    länk #6
    erk
    Inloggad
    Mina hamnade 12 cm från framkant.
    Helnöjd

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västra götalands

Hej!

Om luckan/luckorna inte är helt i glas utan har en massiv ram av något slag rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 10cm in från framkant skåp. Detta gör att du får en mekanisk avskärmning på ljuset, vilket minimerar bländning.

Är hela luckan/luckorna i glas rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 5-10cm från bakkant skåp.
    Baksidan av skåpen (beroende av färg) hjälper till att reflektera ljuset, samtidigt som man minimerar direkt bländning från armaturen.

Välj gärna en lite mer smalstrålande spot runt 25° för att vara säker på att minimera bländrisken.

Använder man sig av en ställbar spot rekommenderar jag att placera den centrum ca 5-10cm från framkant av skåp och tilta den in mot skåp för att erhålla en bra bländfri belysning i skåpet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09