Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Stockholm

Spots i badrum

Hej,
    jag ska sätta upp 3 st spots i badrummet.
    Tänkte sätta dom i en triangel.
    Två ska sitta ovanför badkaret. Men hur långt ifrån
    väggen bör man sätta dom?
    På paketet står det något som jag tolkar som ljusspridning, 74 grader!?

Någon som är hemma på sådant här
    Senast redigerad av Spax 2011-04-01 13:48

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Feb 2011
    Län: Skåne

Ca 50cm från väggen brukar bli bra. 74 är nog snarare håltagningsmåttet. Spridningsvinklen brukar ligga runt 45grader.

3.    länk #3

Nej, håltagnigsmåttet är det inte det är jag säker på. Men jag är dock inte säker på om jag kommer ihåg rätt siffra på spridnigsvinkeln. Jag har inte förpackningen tillgänglig för tillfället.
    Men om det skulle stämma med 74, skulle det skilja mycket då?
    Det är LED-spots som jag har.

4.    länk #4
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009

Jag har LED-spots från Hide-a-lite, de sitter ca 60 cm från vägg och det funkar bra, trots en låg takhöjd på ca 210 cm. Dock kompletterat med belysning från spegelskåpet, annars skulle man bara få ljus "i nacken" när man står vid spegeln.

5.    länk #5

Det är precis det märket jag har köpt! Även jag har ett spegelskåp med belysning.
    Hur många spots har du? Jag har köpt 3, badrummet är 4,5 m2.

6.    länk #6
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009

Jag har 6 st i ett badrum som är 2.2x2.7 m.

7.    länk #7
    jarlen84s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Ålder: 28
    Län: Södermanland

Det är precis det märket jag har köpt! Även jag har ett spegelskåp med belysning.
    Hur många spots har du? Jag har köpt 3, badrummet är 4,5 m2.
    Jag har 4st 20w hide-a-lite på 4,3kvm. Hide-a-lite rekommenderade 1 per kvadrat.
    Har en enplansvilla byggd 1986, 125+30kvm i Kvicksund, Eskilstuna kommun

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09