Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004

Placering och avstånd för 3W LED i kökstak

Söker förgäves efter uppgifter om lämpligt avstånd mellan LED-spottar i kökstaket.

Har tänkt mig att sätta en rad spottar en bit ut från överskåpen för att både komplettera belysningen under skåpen och ge en snygg belysning av skåpluckor och skåpens insidor. Troligen bör man väl även ha dimmer för att kunna variera ljussättningen för matlagning resp mysiga middagar. Tänkte mig använda exv denna spot:
    [COLOR=#137a98]https://www.elbutik.se/product.html/...egory_id=15221[/COLOR]

Är det någon som har tips om avstånd mellan spottar, avstånd ut från överskåp och kanske även bra spottar för detta ändamål samt kombinationer med belysning under överskåpen?

2.    länk #2
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Skulle nog sätta en betydligt mer bredstrålande spot, den där kommer nog inte lysa så mycket in i ett öppet skåp iom att den bara har 30 gr. spridningsvinkel.

3.    länk #3

Förslag på bättre lämpade spottar till hyffsat pris?

4.    länk #4
    kysans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Kronoberg

Rekommendationen på mina LED-spottar var en lampa per 1-1.5 m2 golvyta för att få en bra allmänbelysning. (ledbutik.se)

5.    länk #5

Nu är jag inte ute efter att allmänbelysa hela köket utan bara komplettera bänkbelysning monterad under kökets överskåp. Söker därför efter irktlinjer/tips om hur många jag behöver per längdmeter.

Funderar på att använda halogen under skåpen. LED i taket känns mer motiverat trots pris och ännu ganska omogen teknik eftersom jag har litet utrymme i höjdled i taket att disponera och vill minimera värmeutveckling inne i konstruktionen. Fast det kanske är lika bra att satsa på traditionella möbelspottar för stifthalogen och så småningom byta mot ersättningslampor med stiftsockel?

6.    länk #6
    kysans avatar

Nja, det är väl på sitt sätt en komplettering jag har, 10 stycken LED med dimmer på ca 16 kvm. Under skåpen 4 st LED-belysningsskena, 0,5 m med dimmer.

7.    länk #7
    kysans avatar

3 w, har 45 grader vinkel, sitter ca 60 cm ut från skåpen. Lyser då på luckorna ca 60 cm ner i från taket. Så nära skåpen är nog melodin om det ska fungera som du vill.

8.    länk #8
    kysans avatar

Hade satt en spott i cc på varje skåp, även om det inte linjerar i taket. Gör nog inget om dom sitter nära skåpen. Jag hade i efterhand gjort mitt annorlunda, men hade ingen erfarenhet av Led-ljus innan...

9.    länk #9
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Cirkus 45 cm ut från vägg tycker jag är ett bättre mått än 60 cm. Bänkskivan är ju (vanligtvis) 60 cm och där står man ju, mer eller mindre, så man får ljuset mer i skallen eller alldeles precis framför.
    Med 45 cm får man ljuset rakt ner på bänken framför sig. Inte hamnar de för långt ifrån överskåpen heller som brukar vara 30 cm.

//Patrik

10.    länk #10

Tack för tipsen!

Det verkar bli en väldig massa spottar med tanke på spridningsvinkel på de spottar jag först hittade. Är det någon som har provat LED ersättningslampor G4 i standard halogenkoppar?

De borde ge större spridning eftersom dioderna sitter över lampinsatsens hela yta.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005
    Inloggad
    ... Är det någon som har provat LED ersättningslampor G4 i standard halogenkoppar?

De borde ge större spridning eftersom dioderna sitter över lampinsatsens hela yta.

Den jag provat ger ok ljus och bra spridning, Men dom får ju knappt plats. fick klippa bort lite av stiften, den stora diamtern (2.? cm) och det faktum att det sticker ut komponenter på baksidan gör att dom slår i glaset. Det ser inte bra ut och jag vet inte om glaset håller i längden. Någon fler med liknande erfarenheter LED G4 ersättningslampor ?

/Abbe

12.    länk #12

Den jag provat ger ok ljus och bra spridning, Men dom får ju knappt plats. fick klippa bort lite av stiften, den stora diamtern (2.? cm) och det faktum att det sticker ut komponenter på baksidan gör att dom slår i glaset. Det ser inte bra ut och jag vet inte om glaset håller i längden. Någon fler med liknande erfarenheter LED G4 ersättningslampor ?

/Abbe
    Varifrån köpte du eller vilket märke har du på G4 LED?

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005
    Inloggad
    Varifrån köpte du eller vilket märke har du på G4 LED?

Kjell & company, tror det är denna:
    63493 http://www.kjell.com/content/templat...00000,70000000

Mvh/abbe

14.    länk #14
    kysans avatar

/Abbe
    Undrar med, skulle vilja byta i köksfläkten men står överallt att man ska byta trafo också har du gjort det?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom