Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Dalarna

Philips Master LED GU5,3 eller GU10?

Planerar lite belysning hemma och tänker använda mig av Philips Master LED men kan inte bestämma mig om jag ska välja 12V eller 230V LED. Befintligt tak ska sänkas.

Tycker det finns ett bättre urval av armaturer om jag väljer GU5,3 än GU10.

För och nackdelar? Hur skulle vi ha gjort?

mvh Daniel

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Feb 2011
    Län: Skåne

Om du vill ha ledlampor finns det ingen anledning att välja 12v. Det blir både billigare och enklare att installera 230v, och du slipper trafon som kommer att gå sönder förr eller senare.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jun 2010

Om du vill ha ledlampor finns det ingen anledning att välja 12v. Det blir både billigare och enklare att installera 230v, och du slipper trafon som kommer att gå sönder förr eller senare.
    Ja du har nog rätt men de jag stör mig på är att utbudet av GU10 armaturer är så mycket mindre.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010

Det är ju bara att byta ut sockeln så att det blir GU10 istället?

5.    länk #5
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda
    Inloggad
    Det är ju bara att byta ut sockeln så att det blir GU10 istället?
    ...och sedan kommer nästa ägare till huset och klämmer dit en klassisk halogen GU10-spot på 50 W och vips! brann den kåken ner.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010

För det första lär det stå Max. 35W på armaturen eftersom det är en 12V armatur. Och för det andra lär det knappast finnas 50W GU10 om något år

7.    länk #7
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Det finns 12 V spottar med Max 50 W.

//Patrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09