Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Halland

LED i köket

Får inte fason på mina uträkningar. Tänkte bygga egen led belysning i köket. Men får inte till det riktigt med beräkningen på motståndet. Hade tänkt att använda denna http://www.kjell.com/?item=90591 tänkte driva dem med 12V, så blir ju serie a 3st. frågan är hur stort motstånd behöver jag sätta dit i varje kedja ?. Kan även tänka mig 24v.

Och, finns det trafos som man kan sätta i elskåpet med sk normkapsling, som kan mata ut ström till belysningen ?.

2.    länk #2
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Du måste nog ha högre spänning än 12V för 3 st om du ska ha motstånd som strömbegränsning, spänningsskillnaden är för liten för att räkna fram ett värde på motståndet för stabil funktion iom att framspänningsfallet varierar från diod till diod och temperatur. Sen är det ju ingen bra lösning med motstånd då mycket effekt bara blir till värme. Bättre då att fixa en lösning med lite aktiv elektronik för stabil strömleverans. Annars är ju formeln: (Inspänning - framspäningsfall) / Ström. T.ex. 12V med 2 st dioder, (12V - 6.8V) / 0.07A = 74Ω, effektförlust i motstånd = 0.378W

Edit: såg nu att lysdioden du länkar till, den är nog ganska blå i skenet (vanligt dagsljus som är tämligen blått ligger på 6000k i färgtemperatur), men det kanske du är medveten om? runt 3000k eller lägre är att föredra.
    Senast redigerad av snaggletooth 2011-03-20 14:54

3.    länk #3

Tack, jo insåg det jag med. Ska nog ta en mer varm diod. Vad för typ av aktiv elektronik tänker du på då ?.
    Och hur räknar jag fram effektförlusten ?. Antar att den är att ta hänsyn till för motståndets skull ?.
    Gissar att det kommer sluta med en 60 st dioder eller flera. Ska mäta ut längden på skåpen i morgon.
    Blir ju att serie koppla några dioder och sedan parallellkoppla serierna i sin tur.

Har hittat ett din nätagg som ger 24V 4,5A som borde räcka till tycker jag. Så det blir nog baserat på 24V ist för 12.

Glömde att lägga till länken till den nya dioden. http://www.kjell.com/?item=90590
    Senast redigerad av ramneborg 2011-03-20 15:05

4.    länk #4
    snaggletooths avatar

60 st totalt, 5 st då på varje motstånd, framspänning = 17..20V, skillnad 4..7V, motstånd (för max 70mA, med hänsyn till olika framspänning) = 7/0.07 = 100Ω, effektförlust = 7*0.07=0.49W, total effektförlust 12*0.49W = 5.88W (vilket iofs kanske är överkomligt) totalström 12*0.07 = 0.84A, (så verkningsgraden blev inte så bra iaf). Sedan om dessa LEDar levererar tillräckligt med ljus för belysningsändamål med 14W är en annan sak.

Finns ju annars led-strip också som är ganska populärt nu, som dessutom har inbyggd elektronik för drivning som matas med 12V.

T.ex. http://www.upplyst.se/index.php?cPat...d00e161b568286

5.    länk #5

Det är tänkt som en bänkbelysning. Kanske ska komplettera med någon ljusstarkare diod på strategiska platser. Vill bygga det själv, men visst är en strip ett alternativ.

Räknade du på 24V nu?. kommer sätta en sådat agg i elskåpet, och mata fram 24 till köksbelysningen, tror det är 3 platser som det ska sitta på. Finns visserligen även 12V, fast bara upp till 2,5A. Räcker kanske mer än väl det också?. Kanske rent av att föredra ?.

Är jag lite luddig/otydlig beror det på att mina små tvillingar klättrar på mig för fullt

6.    länk #6
    snaggletooths avatar

Ja, 24V. Går ju med 12V också om man vill. Men 24V är nog att föredra, då kan du ha 5 st dioder i serie delat på 12 slingor som drar 0.84A totalt, med 12V bara 2 st fördelat på 30 slingor som drar 2.1A totalt.

7.    länk #7

Då är det bara för att bestämma sig vilken trafo man ska ha i elskåpet. Känner lite för att ta 4,2A i stället för 2,1A. Är jag fel ute om man tänker på framtida behov. Man borde ju kunna belasta den upp till 4A. Men känns ändå som overkill i början, men samtidigt kan man ju även koppla altanbelysningen till den mm.
    Info om den jag tänker på: http://www.pulspower.com/index.php?r...ct&objectId=13. Eller denna kanskehttp://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=510903
    Senast redigerad av ramneborg 2011-03-21 17:42 Anledning: Edit: Ena länken är fel.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Mar 2006

parallell koppla istället, 1 motstånd per LED...
    Varför krångla till det?

9.    länk #9

parallell koppla istället, 1 motstånd per LED...
    Varför krångla till det?
    För att jag tänker driva det med 24V direkt från elskåpet. Kan inte gömma undan en liten kraftig 3,4v transformator som lämnar 4,2A.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09