Under överskåpen ska vi har LED-spotar men hur löser vi resten av belysningen?
Funderar på att ha en hängande lampa över köksbordet men denna räcker knappast för hela rummet? Går det kombinera kökslampa med infällda spotar i taket eller ser det knasigt ut?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Över köksbordet tror jag det passar bra med en hängande lampa, varför inte någon variant som du kan hissa upp och ned för olika behov.
Jag skulle sätta en eller ett par lysrörsarmaturer i taket framför bänkytan. Inte modernt, inte coolt, men effektivt och de ger en bra arbetsbelysning när man lagar mat, bakar, renoverar diselmotorer och diskar. Sen skulle jag nog komplettera dessa med spottar både vid bänken och vid skåpraden (nedtill i bilden).
Annars tror jag att kombinationen spottar och en kökslampa kan bli snyggt.
Problemet som jag upplever med endast spottar är att de inte räcker till, men du kan säkert få hjälp med dimensioneringen.
Tack för tipsen, speciellt att tipset meka med motorer på diskbänken ;-)
Det blir en hängande lampa över köksbordet övrigt har vi inte bestämt än. Moderna lysrör lär ju åtminstone tända direkt. Ska kolla om det finns några snygga armaturer.
Vi har satt ledstripes under överskåpen och spotar i tak är på väg, bara hitta en bra modell. Detta är kompletterat med 3st pendellampor hängandes över en "bardisk/bänkskiva"
Stripes och lampor är monterade och det blev väldigt bra ljus =)
Snyggt med både en lång spotskena som med infällda i taket. Precis som Minzzan säger så är ledstripes under skåpen riktigt snyggt och tillsammans med en eller fler takpendlar över matbordet så är jag säker på att du får ett riktigt bra ljus. Fördelen med flera ljuskällor är att du kan skapa bra förutsättningar oavsett om det är arbetsbelysning du vill ha eller om du vill skapa lite mysig stämning när ni äter!
Lycka till!
/ Magnus
Inlägget redigerat av moderator, tagit bort reklam