Jag skall kakla om i köket och tänkte passa på att ta bort det befintliga lysröret och byta ut mot utanpåliggande spots. Eftersom jag är inte kan så mycket om belysning har jag fått tipset att köpa IKEA Grundtal, då dessa innehåller transformator. Under köksluckorna skall jag ha en list som täcker spotsen.
Det jag tänkte nu är att göra mig en bild av vad jag behöver. Eller vad som är praktiskt genomförbart. Eller "hur man brukar göra".
- Vilket avstånd brukar det vara mellan spots?
- Kan man seriekoppla IKEA Grundtal? Skarvar man bara sladdarna, eller är det mer avancerat än så?
- Jag skulle helst vilja kunna reglera alla spottar samtidigt. Och gärna med en dimmer. Är det möjligt? Vilken typ av dimmer fungerar för att reglera IKEA Grundtal?
- Var är det lämpligt att man sätter själva dimmern? Hur kopplar jag dimmen till IKEA grundtal?
- Som synes på ena bilden så kommer det en strömsladd precis bakom det lysrör som finns där idag. Hur skarvar jag mellan den och IKEA grundtal?
- Kan jag dra nytta av att jag skall kakla om? Hur?
Jag bifogar några bilder på mitt kök.
Det jag tänkte nu är att göra mig en bild av vad jag behöver. Eller vad som är praktiskt genomförbart. Eller "hur man brukar göra".
- Vilket avstånd brukar det vara mellan spots?
- Kan man seriekoppla IKEA Grundtal? Skarvar man bara sladdarna, eller är det mer avancerat än så?
- Jag skulle helst vilja kunna reglera alla spottar samtidigt. Och gärna med en dimmer. Är det möjligt? Vilken typ av dimmer fungerar för att reglera IKEA Grundtal?
- Var är det lämpligt att man sätter själva dimmern? Hur kopplar jag dimmen till IKEA grundtal?
- Som synes på ena bilden så kommer det en strömsladd precis bakom det lysrör som finns där idag. Hur skarvar jag mellan den och IKEA grundtal?
- Kan jag dra nytta av att jag skall kakla om? Hur?
Jag bifogar några bilder på mitt kök.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Redigerat:
idag finns det så mycket bra belysning till kök. Jag valde att sätta LED-spottar pga den låga bygghöjden och den låga förbrukningen. vill man kan man sätta lysrör också, det finns hur mycket som helst.
När det gäller avståndet mellan spottarna så spelar det lite roll vilken spridningsvinkel och avstånd mellan skåp och bänkskiva. Jag satte en spot var 400mm.
Lycka till
När det gäller avståndet mellan spottarna så spelar det lite roll vilken spridningsvinkel och avstånd mellan skåp och bänkskiva. Jag satte en spot var 400mm.
Lycka till
Normalt brukar det sägas att man inte ska skarva spottar om det är halogen, dock inte riktigt säker på varför.
Du kan ju försöka att lägga lite lödtenn annars finns det hylsor som man kan klämma på runt kardelerna.
Låter snarare som att trekky behöver fundera lite till på hur de kan fästas i trafon.. Det kan ju mycket väl vara snabbkopplingar men i så fall lär det också finnas en flärp/hål/annat att öppna anslutningen med, så att även 0.5 rk går in och fastnar.
Bump. Vad för dimmer ansluts med fördel till Ikea grundtal, alltså med transformator? Om varje lampa är på 10w så kan jag väl köra med denna upp till 6 lampor och ansluta i eluttaget bredvid diskbänken?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156265296
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156265296
Redigerat: