Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Elinfos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

"Det är inte watten som är det viktiga utan vilket LED chip som sitter i.
    En 3W med Nichia LED chip lyser bättre än en 9W Edison. Detta beror oftast på att Edison lampan inte är laserskärt och märkt chip."

Riktigt, välj LED där belysningskällan antingen kommer från Nichia eller CREE. Men det är inte alltid det framkommer vilken lampa som sitter i, men rent generellt kan man säga att en 3x3W LED som kostar mindre än ca 400 kr bör man unvika. Det bör även framgå att lampan håller i ± 50 000 timmar.
    Cree är ju synd att skriva då dessa tillverkas på linces och inte alltid på deras egna fabriker, där av fuskas det mkt med Cree chip.

Nichia är kanon bra ljus Designlight har två produket med det chipet i och givietvis är dom dyra http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L8001 eller http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L8002

Lumileds är bra chip det ägs av Philips.

Bridgelux är riktigt bra Designlight har en ny serie med detta chip som är på 2850Kelvin och ger 80lumen per watt.
    http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-LGU301B
    Man ska vara i ledningen, och är man inte det så följer man bara strömmen.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Dalarna

Bridgelux?

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 39
    Län: Halland

Högst tveksam då den har 15 graders spridningsvinkel. Tänker jag fel?

4.    länk #19

Nichia är kanon bra ljus Designlight har två produket med det chipet i och givietvis är dom dyra http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L8001 eller http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L8002
    Verkar vara en bra spot. Jag hittar inte priset på deras sida - är jag blind?

5.    länk #20

Jag har nu jagat runt lite och det verkar som om NS lampor är billiga och bra. Dimbara lampor på 9W borde göra att jag inte kommer att sakna ljusstyrka - dock kanske jag får klara mig med 6W i badrummet då de verkar ha högre IP-klass (IP 23 mot IP 54). Är det någon som har dålig erfarenhet av dessa lampor?

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Dalarna

Designlight är leverantör, säljer inte direkt till privatkonsumenter.
    NS?

7.    länk #22
    Elinfos avatar

Bridgelux?
    Ja exakt http://www.bridgelux.com/ , Designlight har skrivit fel på hemsidan britelux, men på den nya ljuskällorna står det bridgelux..

8.    länk #23
    Elinfos avatar

Högst tveksam då den har 15 graders spridningsvinkel. Tänker jag fel?
    Måste va fel.. har sådan hemma och lyser som en 36graders halogen.

9.    länk #24
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Designlight är leverantör, säljer inte direkt till privatkonsumenter.
    NS?
    http://nseffektivareenergi.se
    Gillar analog värme...

10.    länk #25

Jag har nu bestämt mig för att köra NS. Det blir antagligen 6w i badrum (IP54) och 9w (IP23) på övriga platser.

En sak som jag undrar över är om jag ska montera dessa med pottor i taket. Elektrikerna går in och drar i dagarna och de vill veta hur de ska sätta. Är det någon som har koll och hur har ni andra gjort? NS är på semester så det går inte att diskutera med honom.

11.    länk #26
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Stockholm

Montera med pottor. Inte för brandrisken, men för diodernas livslängd. Ju bättre kylning desto bättre livslängd erhåller du. Jag tjackade plastpottor på k-rauta för 39:- styck, funkar fint.

12.    länk #27

Montera med pottor. Inte för brandrisken, men för diodernas livslängd. Ju bättre kylning desto bättre livslängd erhåller du. Jag tjackade plastpottor på k-rauta för 39:- styck, funkar fint.
    Jag kanske tänker fel men kylning kräver ju ventilation - blir inte en potta relativt begränsad vad gäller ventilation. det blir ju snarare ett slutet utrymme där värmen lagras? Ska man fixa ventilationshål så att man säkrar luftgenomströmmning? Till saken hör att jag har isolerat bjälklag så det kanske är bättre med potta ändå?

13.    länk #28
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Stockholm

Precis vad jag var ute efter, oftast sätter man ju downlightsen i ett isolerat utrymme, då är det bättre att ha en rejäl potta runt armaturen för att öka luftspalten till intilliggande isolering. Kan du på något sätt få till lufthål och öka möjligheten att ventilera pottan är det såklart ett plus.

14.    länk #29
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Jag har satt mina 5w spott från ns med luftsplat på 50mm. Jag sänkte taket.
    I den nya utbyggnaden så blir det 9w från NS då med pottor.
    Gillar analog värme...

15.    länk #30

Jag har bifogat hur jag grovt tänker mina spottar i huset. Jag ska ha 9w så mycket som möjligt (kanske blir 6w i badrum eftersom IP-klassningen kanske behöver vara större än IP23). Varje färg motsvarar en "grupp" downlights som styrs med egen dimmer. För varje våningsplan har jag ritat in en cirkel som är 1.25 m2 och en som är 2.5 m2 som referens.

Tänker jag helt fel? Saker som jag grunnar på är

- Är det overkill i köket (de gula spottarna) då det blir mycket ljus där?
    - Kanske att det är snålt i hallen (de gröna spottarna)?
    - Badrummet uppe har snedtak vilket gör det svårt att få in mer spottar. Borde jag lägga mer krut i det rummet?

Alla tankar om hur jag bör och inte bör göra är tacksamma - imorgon ska jag ge elektrikerna instruktioner för hur de ska montera.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Downlights - nere.jpg
Visningar:	53
Storlek:	61.7 KB
ID:	42153  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Downlights - uppe.jpg
Visningar:	37
Storlek:	70.9 KB
ID:	42154  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01