ta lös den andra strömbrytaren som går till samma lampa. där ser du.. antaglien ska brun till L" och dom svarta till x. inga konstigheter. tar säkert två minuter för en elektriker att fixa. varför har du tagit lös den?
Vad händer ifall jag kopplar fel, mer än att det inte lyser?
Har du otur kan det börja brinna, eller så spänningsätter du andra jordade apparater, så får du en kyss när du minst anar det.
Har du tur går säkringen.
Jord är alltid gulgrön, undantaget är röd på gamla installationer.
Brun kan vara antingen fas eller tändtråd.
Hade du trappkoppling tidigare? Dvs två brytare till samma lampa, där båda kan både tända och släcka oberoende av varandra.
Eller hade du två lampor?
Men jag tycker inte att du har nödig kännedom för att byta strömbrytare.
Ring en elektriker, eller en vän som kan.
Skyddsjorden BÖR vara gulgrön och brukar oftast vara det, men man vet ju aldrig.
Däremot vid en vanlig strömställare (som inte har någon vidarekopplad nolla eller skyddsjord) så kan det inte hända något farligt om man kopplar fel.
//Patrik
Även om det i det här fallet är osannolikt att en felkoppling skall kunna bli farlig, så är det en helig princip att man kopplar aldrig någonsin in något på en ledning som man inte absolut säkert vet vart den går i andra änden.
Ledningen du trodde var jord, hade du kopplat in den på en jordsymbol (som inte finns på brytare), då hade du med stor sannolikhet skapat en direkt akut livsfarlig installation, nästa person som vidrört prylen du kopplat in skulle fått en ev. dödlig strömgenomgång.
två svarta?
om den ena kommer uppifrån och den andra nerifrån har du kanske ett uttag under, då kopplar du de två svarta på L och den bruna på x1 rakt ovanför L:et
Denna koppling kan vara allt möjligt, är fas brun eller svart? Hur kontrollerar man det enklast? Mätning mot jord i ett VU?
Kanske man kan kolla i lampkontakten vilken färg som går in (blå + svart/brun + ev gulgrön).
Men allt är chansningar, känns som mätning ger svaret.
Men då måste säkringen vara på(?) och den är väl nu avslagen?
Men om det inte finns någon nolla i röret så sitter det förmodligen inget uttag under (om inte det är hempulat och nollan kommer från ett annat håll. ).
Det mest troliga är nog att det var trappkopplat innan.
//Patrik