21 712 läst ·
20 svar
22k läst
20 svar
flimrande lysrör
Sida 1 av 2
Jag har precis satt upp två 2x36W lysrörsarmaturer i förrådet. När jag tänder dem så upplever jag att dom "flimrar", alltså de tänder utan problem (det är inte blinkandet i början som är problemet).
Är detta något som försvinner med tiden?
Påverkas det av temperatur (just nu är det ett kallförråd, ca 5 grader idag)?
Vad kan det bero på och hur får man bort det?
Är detta något som försvinner med tiden?
Påverkas det av temperatur (just nu är det ett kallförråd, ca 5 grader idag)?
Vad kan det bero på och hur får man bort det?
Har du billiga rör?
På Jula's fabrikat 'anslut' som jag kastat in några i garaget tills vidare, de ska bytas mot bra rör, vad det lider, där flimrar det irriterande från ett par av dom. Dom lyser inte heller lika starkt över hela rörets längd....
På Jula's fabrikat 'anslut' som jag kastat in några i garaget tills vidare, de ska bytas mot bra rör, vad det lider, där flimrar det irriterande från ett par av dom. Dom lyser inte heller lika starkt över hela rörets längd....
Nu är jag ingen elektriker men jag har för mig att det är viktigt att fas och nolla är rätt monterat. Om det är fel kopplat så kan de bli just att det flimrar.
Har jag fel för mig ?? Någon elektriker ??
Har jag fel för mig ?? Någon elektriker ??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
T8-rör flimrar, vissa mer än andra.
För att få bort allt flimmer fullständigt så måste man ha en armatur med HF-don och T5-rör.
Det har ingenting att göra med hur fas och nolla är inkopplad i armaturen.
//Patrik
För att få bort allt flimmer fullständigt så måste man ha en armatur med HF-don och T5-rör.
Det har ingenting att göra med hur fas och nolla är inkopplad i armaturen.
//Patrik
är rören kalla vid start kan det vara ett skäl. men det borde avta efter ett tag. men ska man ha lysrör idag så ska man satsa på T5 rör. då flimrar det satan. så in i så det inte ens märks 
Hej,
Lysrör är ingen bra lösning i kallföråd. Dom är gjorda för att fungerar i 25 grader+. För varje grad kallare det blir tappar dom 1% effekt. Är det dessutom lite billigare grejer så fungerar drosslar och kondare lika dåligt. Alla lysrör har flimmer. T8 är värst, men det är viktigt att dom får brinna 100h i sträck för att sätta sig. Annars kan dom bli konstiga i färgen, flimmra mm. Sätt i LED lysrör i stället i sammarmatur. Dom påverkas inte av temperaturen och tänder direkt..
Lysrör är ingen bra lösning i kallföråd. Dom är gjorda för att fungerar i 25 grader+. För varje grad kallare det blir tappar dom 1% effekt. Är det dessutom lite billigare grejer så fungerar drosslar och kondare lika dåligt. Alla lysrör har flimmer. T8 är värst, men det är viktigt att dom får brinna 100h i sträck för att sätta sig. Annars kan dom bli konstiga i färgen, flimmra mm. Sätt i LED lysrör i stället i sammarmatur. Dom påverkas inte av temperaturen och tänder direkt..
LED lysrör är riktigt bra, LED lyser dessutom bättre när det är kallt. MEN tänk då på att glimmern (ballast) skall tas bort, annars kommer det inte att fungera. I ett förråd fungerar det dessutom bra med ett LED lysrör med hög K (6 000 K) ger ett bra ljus i ett förråd.
Tänk också på att än så länge har LED sämre verkningsgrad än lysrör. Dvs ljusrör ger dubbelt så mycket ljus per inmatad watt än LED. Förutom detta är LED också fortfarande ganska dyrt.
Men jag tror båda dessa saker kommer ändras inom en inte allt för avlägsen framtid, att LED når minst samma verkningsgrad och samtidigt blir allt billigare.
Men jag tror båda dessa saker kommer ändras inom en inte allt för avlägsen framtid, att LED når minst samma verkningsgrad och samtidigt blir allt billigare.
Ett "vanligt" lysrör har tyvärr stora förluster p.g.a. sin konstruktion och verklig lm/w kan ca halveras, ett LED lysrör har även detta förluster, med ca 1/4. De flesta "vanliga" lysrör har 60-70 lm/w, men LED lysrör som är mer effektiva är som sagt fortfarande dyrare, med mer miljövänliga (och snyggare eller?).