Byggahus.se
Hade en murare hemma som skulle göra fallet i duschen på övervåningen, tyvärr blev det för lite bruk över värmekabeln och nu skulle jag vilja bättra på det, hur gör man det?

Flytspacklade resterande delen av duschrummet utan problem och fick ett bra fall, nu vill jag spackla upp duschen så det kommer i samma nivå (ca 1 cm).

Har använt Schönox TX, flytspackel, kan man använda detta igen och behöver man prima den tidigare spacklade ytan i duschen innan man lägger på nytt spackel? Vilken primer i så fall, har använt Shönox KH på golvgipsen!

Har under en Purus monteringsplatta, Purus Oden golvbrunn, golvspån, golvgips, armeringsnät, värmekabel och sedan spackel.

Muraren som gjorde fallet täckte brunnsflänsen med spackel, är detta ok eller skall jag fixa till det så att skruvarna som fäster ner i monteringsplattan blir synliga och täcks endast av brunnsmanschetten som skall klämmas fast?
 
Ska man spackla tunna skikt ska man alltid lägga primer först för att öka vidhäftningen.

Brunnsflänsen ska inte vara täckt av bruk. Precis som du skriver så ska manchetten klistras direkt mot denna. Tvätta med lite t-röd fore.
 
Faktum är att man alltid ska prima innan spackling, tunna skikt eller ej. :)

Du kan, eller egentligen, ska använda KH igen.
 
Nu har jag spacklat upp och fått ett bra fall, satte en avstängningslist mot brunnsflänsen och hällde på flytspackel utefter kanten och lät det rinna ner själv. Efter en stund använde jag en spackelspade för att åter fösa upp spacklet för att fallet inte skulle utjämnas. När jag gjorde detta så samlades det mera lättflytande närmast brunnen, och verkar vara något mer poröst än övriga delar.
Kommer detta att fungera att prima och lägga på tätskikt på, blir det tillräckligt hållfast. Är lite skraj för att det skall spricka.

När jag sedan tog bort avstängningslisten så blev det en lite skarpare kant, ska denna slipas ner tillbrunnsflänsen för att inte skada manchetten?
 
Mer lättflytande? Spacklet ska vara en homogen massa och inte separera. Vispade du spacklet med maskin tillräckligt länge?

Och ja, kanten ska fasas av. Detta görs normalt lättast så fort spacklet brunnit så man kan gå på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.