Byggahus.se
Hej!
I juli 2013 lade hantverkare in en ny badrumsmatta, från Tarkett (med tätskikt och ytskikt i ett, en våtrumsmatta helt enkelt) på golvet i mitt badrum. De flytspacklade, lade elektrisk golvvärme och sedan matta ovanpå. Allt gjordes av samma firma.
När det var klart var mattan bubblig på några ställlen, de kom ut en gång till och värme lite på bubblorna så att de skulle bli mindre. Jag var nöjd med det- funktionen fanns ju där.
I lördags upptäckte jag en spricka i mattan, ca en dm lång. Svårt att se hur djup den är. Sprickan ligger nära några bubblor, så jag tror att hantverkarna har värmt mattan på det området. Sprickan är minst 60 cm från närmaste skarv.
Har ingen aning annars varför den skulle ha spruckit. Badrummet har gjuten platta, med betong C25/35-16S4 (står det på fakturan), plattan göts i november 2012 och golvet lades i juli 2013. Gjutjobbet utfördes också av proffs.

En badrumsmatta ska väl hålla mer än i ett år? Reklamation? Jag ser inte längre "mitt" golv på Tarketts hemsida, kan hända att de tagit det ur produktion. Får ringa och fråga.
Byggfirman kommer ut på fredag och tittar på golvet.
Vad hade ni gjort/krävt?

tack på förhand från Carolina/Farmor Risberg
 
Jag hade krävt att de lägger om en ny. Jag skulle eventuellt sträcka mig till att de gör jobbet igen ( gratis och utan bubblor/fel) och att du (jag) köper in själva mattan. Men rent principiellt skulle du kunna kräva att de betalar mattan också......det är ju litet åldersavdrag.

En våtrumsmatta skall ju hålla i 15-25 år enligt mig.

Finns det någon sannorlikhet att du tappat något som gjort sprickan? Om ja så kan det bli problematiskt. Lägg gärna upp en bild.
 
Redigerat:
Jag kan ta en bild o lägga in ikväll.
Tror inte att sprickan orsakat att jag tappat något. Golvet ska imitera trägolv, med plankor... Sprickan löper i en imiterad skarv mellan två sådana där golvplankor. Chansen att jag skulle ha tappat något och att det hamnat så tjusigt är ganska liten.
Ringde Tarkett och de sa inget om att de tagit mattan ur produktion pga. kvalitetsproblem (men det kanske de inte skulle ha sagt ändå). De har dock inte kvar det golvet i sitt sortiment.
Tack för svar, Byggis :)!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite missfärgat ut också.........
 
Ja, jag såg det också igår... Undrar vad detta kan bero på.
 
Vad sa firman?
 
Det var firmans offertkille (snickare) som kom ut. Han gissade på att deras egna golvkille skurit i mattan när han skulle fixa till bubblorna (jag hade godkänt att de skulle värma golvet för att få bort bubblorna). Jag sa att det lät "lite konstigt" att skära i tätskikt och sedan inte svetsa igen det. Flytspacklet under mattsprickan är ojämnt som sjutton. Det hela känns så där. Trodde faktiskt att den här byggfirman var bra mycket bättre än så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.