Byggahus.se
Hej!

Jag har ett tvättnedkast som kommer upp som ett rör (80 cm högt, 25 cm i diameter) av rostfritt stål från golvet i badrummet. Jag hade tänkt att kakla in det, men funderar lite på om min utsprungsplan med fix och hönsnät kommer att ge sprickor i fogen.

Hur mycket rör sig stålet vid värmeskiftningar? (Badrummet har golvvärme och tre fönster i söderläge... Ska man börja med all klä röret i något som kan ta upp rörelse? Jag vet dock inte vad det skulle vara, ett billigt liggunderlag kanske? :)

Ni ser det på bilden. Det kommer att gå en halvvägg från röret till vänster i bilden.
13969326837900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man inte kan limma på röret, törs inte uttala mig om det, så är ju en planB att klä in med lux-skiva (el motsvarande).
 
lux-skiva är kanske lite mer professionellt än ett gammalt liggunderlag från Scouterna. :)

Jag funderade på att limma dit varje bit (5x5 cm kakel) med ett par mm silikon som kan ta upp rörelse, men jag vet inte hur jag praktiskt skulle gå till väga för att få det att sitta medans limmet torkar. Eller hur jag skulle foga sen. Och så tänkte jag att jag kanske oroar mig helt i onödan...
 
Det blir nog enklare att kakla om du sågar x antal remsor av tex formplyfa, 5 cm breda, som du skruvar samman och trär på röret innan du kaklar. Då slår du två flugor i en smäll dessutom.
 
Trä har inget där att göra.
 
T
mexitegel skrev:
Det blir nog enklare att kakla om du sågar x antal remsor av tex formplyfa, 5 cm breda, som du skruvar samman och trär på röret innan du kaklar. Då slår du två flugor i en smäll dessutom.
Jag ogillar detta inlägg:thumbdown:
 
Nu får ni förklara er här :)
Formplyfa eller egentligen durkplyfa duger utmärkt för att bygga något som blir enklare att kakla på.
 
T
mexitegel skrev:
Nu får ni förklara er här :)
Formplyfa eller egentligen durkplyfa duger utmärkt för att bygga något som blir enklare att kakla på.
Man får intrycket av att du menar att man ska kakla på formplyfan...........:rolleyes:
 
Nä, det blir inget trä här. :) Men jag kanske skulle kunna göra samma sak med våtrumsgips? Antagligen billigare än jackons böjbara skiva. Snittar och knäcker var femte centimeter, men skär inte "pappen" på baksidan. Sätter en 5-10 mm tjock sträng av silikon i ringar varje runt röret (på varje decimeter i höjd typ) som kan ta upp rörelser och "viker" sedan min snittade våtrumsskiva runt röret. Sen "fogar jag ihop skarvarna i gipset med fix och sätter plattor på varje strimla. Skulle väl kunna funka?

(Kan man ha våtrumsskivor av gips, t.ex. humidboard, innanför tätskicktet om de inte är i våtzon 1? I byggaffären tyckte de att jag skulle klä vägghängda toaletten med vårtumsgips, jag trodde att jag skulle behöva jackon eller lux-skiva.)
 
Kanske en mineritskiva som man kapar i rätt format skulle fungera
 
tank77 skrev:
Man får intrycket av att du menar att man ska kakla på formplyfan...........:rolleyes:
Ja, jag ser det nu :).

Jag menade, men skrev inte :surprised:, att det var för en gjutform som man kaklar på sedan. Men TS ide om en skiva direkt är nog smidigare.
 
Varför inte bara ställa ett större rör runt om lägga i ett armeringsnät och gjuta? Säg en 3-4 cm tjockt.
 
ullberg
Vill du att den färdiga produkten ska ha rund utsida? känns spontant lite krångligt att få till tätskiktet bra kring en sådan "genomföring" (eller finns det så stora manschetter?)
 
Tätskiktet gör man ju runt röret. Lådan, rund eller fyrkantig, bygger man ju innanför spärren.
 
Limma med silikon direkt på rostfritt går alldeles utmärkt, höjden håller man med kakelsnöre och sedan tejp så de inte trillar utåt och sist en tejp runtom. Blir mycket pilligt och kommer att ta tid då föregåenden varv måste torka innan man tar nästa varv.

Men räkna om det kommer att gå jämnt ut med 5 cm plattor runt ett 25 x pi rör.

Fogningen kan bli ett problem, går ju att trycka i mycket fog som "fastnar" bakom plattorna.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.