Byggahus.se
Skall dra ut vatten och avloppsrör till tvättstället genom väggen. Men vilka mått skall man köra? Jag kommer att köra ut avloppsröret 55cm ifrån beräknad färdigtgolv. Och varm och kall vatten ledningarna kommer ut strax ovanför ca 58cm. Tänker jag rätt där?

Hur fungerar det med rörmachetter när man skall täta? Kan det bli problem om avloppsrörer ligger för nära pexrören? Finns det några standard mått vilket mellanrum det skall vara?
Dvs mellan avloppsrör och pex. Tror jag kommer att lägga pexrören med 40cc, såg att det fanns en manchet anpassad för det

Hoppas ni förstår mitt svammel:)
 
Rekommenderat avstånd rör - vägg är 60mm så prova att hålla det avståndet
finns det en dubbelmanschett med 40mm/cc så kqn du använda den
 
Tackar för svaret.
Om jag kommer att köra ut avloppsröret 6cm ifrån pexrören så kommer pexrören hamna på 49cm eller 62cm ovan golv om jag tar dom ovanför eller under, är det ok? Eller är det bättre att lägga dom brevid varandra?
Pex 40cc sedan 60mm till kanten på avloppsröret?
 
Redigerat:
danielswe skrev:
Tackar för svaret.
Om jag kommer att köra ut avloppsröret 6cm ifrån pexrören så kommer pexrören hamna på 49cm eller 62cm ovan golv om jag tar dom ovanför eller under, är det ok? Eller är det bättre att lägga dom brevid varandra?
Pex 40cc sedan 60mm till kanten på avloppsröret?
Är det komod så varför krångla? Ta Kallvattnet till höger om avlopp och varmvatten till vänster, håll 80mm C/C så klarar du 60mm måttet.

Se också upp om det är komod så 550mm från golv funkar och inte krockar med stålskenan som stitter mot väggen.

Vi har ofta fått ta avloppet på 50-48 cm från golv för att snickarna ska slippa jacka i skenan.
 
super tack:). Tänkte för krånligt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.