Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Uppsala

Hjälp med pris/design på badrum

Försöker få till en renovering av mitt badrum och skulle gärna vilja få synpunkter på design, samt nån uppskattning på vad det kan kosta att genomföra bygget, bortsett från kostnaden för kakel/klinker, annat synligt.

Vore jättekul om nån ville dela med sig av lite kunnande.

Gällande designen så stämmer inte bilden helt överens. Tanken är istället att det ska vara typ 10x10 klinker på golvet, vanlig mosaik på golvet i duschhörnan samt på det 45graders hörn som tak duschen sitter på. Blir för dyrt med hela duschhörnet täckt av mosaik.

Mina frågor är:
    1. Är 25x40 vita kakelplattor för stora för ett så litet badrum? Det är inte mer än 1,65mx2,40m?
    2. Den nya hyllan som toalett och handfat hänger på, går på bilden ända fram till duschhörnet. Det skulle ju inte funka i verkligheten. Hur skulle man lösa det bäst så man kan hålla rent? Sluta hyllan i kant med handfatet?
    3. Funderar på att även sätta in spottar, men ventilationen sitter precis uppe vid taket så ska det göras så måste dom bila i betongen och flytta ner ventilationen. Är det värt priset den dagen man väl säljer lägenheten? Tycker själv spottar är jäkligt snyggt.

Saker som då måste göras som påverkar priset.
    1. Bila ny ventilation så att man kan sänka taket för spottar.
    2. Nytt avlopp för tvättmaskinen.
    3. Synligt kallvatten för tvättmaskinen.
    4. Övrig rördragning ska vara dold.
    5. Flytta befintligt avlopp som idag sitter för nära väggen och måste sitta i mitten av duschhörnet.
    6. Bygga hylla som toalett och handfat ska hänga på.
    7. Golvvärme
    8. Sänka tak/montera spottar
    9. Bygga 45graders hörn för tak duschen
    10. Sen de vanliga grejerna med att sätta kakel/klinker och montera allt.

Vet inte hur branschen funkar, men jag har bett om offerter som beskriver tydligt vad som ska göras så att jag ser vad som ingår i offerten. Men de jag fått in hittills skriver i stort sett "rivning av badrum, renovering av badrum, XX.000kr" Hur ska jag då kunna jämföra olika hantverkare om jag inte vet att de tänker utföra samma saker?

Eller är det så det funkar att alla lämnar typ ett kostnadsförslag och sedan om man väljer dom blir det mer detaljerat?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Badrum1.jpg
Visningar:	49
Storlek:	35.6 KB
ID:	34074  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Blekinge

Bara en liten input om kaklet.

Tycker storleken på väggen ser alldeles utmärkt ut på bilden. För små ger plottrigt intryck och att rummet ser mindre ut. Likaså ser rummet litet ut om man tar alltför stora plattor. Dina är i övre gränsen, men de ser riktigt bra ut där. Valde själv samma plattor i samma storlek som du när jag bestämde mig, och de ser mycket tjusiga ut! Jag får ut knappt 5 plattor på längden i mitt 2.30m långa badrum, så det är ju lite större..

3.    länk #3

Tack, då känner jag mig lite lugnare på den punkten =) Har ju bara fått förslag på den designen och velar väl lite om jag gillar den eller inte. Kass på design, så jag behöver synpunkter.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Saker som då måste göras som påverkar priset.
    1. Bila ny ventilation så att man kan sänka taket för spottar.
    2. Nytt avlopp för tvättmaskinen.
    3. Synligt kallvatten för tvättmaskinen.
    4. Övrig rördragning ska vara dold.
    5. Flytta befintligt avlopp som idag sitter för nära väggen och måste sitta i mitten av duschhörnet.
    6. Bygga hylla som toalett och handfat ska hänga på.
    7. Golvvärme
    8. Sänka tak/montera spottar
    9. Bygga 45graders hörn för tak duschen
    10. Sen de vanliga grejerna med att sätta kakel/klinker och montera allt.

Vet inte hur branschen funkar, men jag har bett om offerter som beskriver tydligt vad som ska göras så att jag ser vad som ingår i offerten. Men de jag fått in hittills skriver i stort sett "rivning av badrum, renovering av badrum, XX.000kr" Hur ska jag då kunna jämföra olika hantverkare om jag inte vet att de tänker utföra samma saker?

Eller är det så det funkar att alla lämnar typ ett kostnadsförslag och sedan om man väljer dom blir det mer detaljerat?
    De saker du skrivit upp ovan måste du naturligtvis ha med i avtalet du skriver med firman.
    Men du måste själv detaljera ännu mer dina krav. Tex
    Golvvärme, vatten eller el, hur många watt/kvm, enkel eller avancerad termostat?
    spottar, hur många, hur starka, vilket märke, dimbara osv,
    Nästan exakt vilket kakel du skall ha, tex glasmosaik kostar mycket mer att lägga, sätta, än större mosaik/kakel.
    Typ av brunn, ränna eller vanlig.
    handdukstork, vatten eller el, eller båda. Watt?
    toa, vanlig eller v'ägghängd.

Problemet som kommer att inträffa om du inte specat exakt vad du vill ha är att alla saker som du i efterhand kommer att beställa kommer att bli dyra tillägg, mycket dyrare än om du haft med dem från början.

Det blir mycket billigare om du själv köper in tex golvvärme, handdukstork, osv eftersom många firmor lägger på ordentliga marginaler på material. Se tex http://www.byggahus.se/forum/badrum/...-branchen.html
    Välj en firma som tycker det är Ok att du köper in grejer själv som de monterar. Kom överrens om vad de skall köpa som skall ingå i offerten

Alternativet är förstås löpande räkning istället för fast pris, men det finns nackdelar med det med.. Men materialet blir ju samma problematik oavsett.

5.    länk #5

Den firma jag funderar på säger att dom kan montera saker jag köpt själv, men då säger dom att dom inte lämnar nån garanti. Men spelar det nån roll? Är det fel på monteringen så måste ju dom ta ansvar för det, och är det fel på blandaren så måste tillverkaren ta ansvar för det?

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Men spelar det nån roll? Är det fel på monteringen så måste ju dom ta ansvar för det, och är det fel på blandaren så måste tillverkaren ta ansvar för det?
    tycker också att det är helt ok att vvs firman tar ansvar för sitt jobb och tillverkaren för sitt.
    Fattar inte varför vvs-firman tar så gärna ansvar för tillverkningsfel på saker de monterar?????
    Är det bara skrämselsnack för att välja vvs montören som en dyr mellanhand ?
    Jag vill inte gärna betala för en Hansgrohe som kostar 15000 levererat med vvs-bil om jag kan få likadan för ca 8000 i en postpacket.
    Om monteringskostnad inte höjs med 7000kr som straff/kompensering av "rabattförluster" så får jag råd med en fin golvbrunn också
    gaia

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09