Lundagrossisten tar 539 kronor inkl moms.
Sigro tar 188 kr inkl moms.
En rörmokare jag hade på besök sa att han handlade alltid på Lundagrossisten.
Jag sa då att de var dyra och att det skulle bli dyrt för mig som kund att låta honom köpa materialet.
Han sa att han bara gick med på att göra jobbet om han fick sköta inköpen, han erbjöd att ge mig 10% rabatt på Lundagrossistens priser.
Jag måste säga att det är upprörande vilka överpriser VVS-branchen klår oss konsumenter på.
Jag skulle då få betala min rörmokare 485 kr för brunnen, som jag kan köpa för 188 kr på Sigro.
Och märk v'äl att Sigro ju faktsikt tjänar pengar på sin försäljning.
Hur mycket rabatt rörmokaren har hos grossisten skulle vara intressant att få veta. Någon som vet?
För att parafrasera Hamlet: "Det är något ruttet i riket Sverige."......
Ämnet är kraftigt debatterat här på forumet.
Jag fick 35 % rabatt på allt material av min rörmokare och ändå låg allt material 200 % över rinkabys priser. Även fast man vet att fakturan blir ordentligt saltad och har ställt in sig mentalt blir man lika överrumplad när fakturan kommer
Din röris betalar nog inte mer än 150 spänn för den där brunnen. Det är mina 5 öre. Men det är klart han ska ju leva...
Senast redigerad av jeppeknaster 2009-11-06 00:27.
De flesta grosister som företagen handlar från erbjuder rätt stora rabatter mot vad vi konsumenter är vana vid.
20-80% för firmorna. (Du kan maximalt få någon idrottsrabatt eller dyligt på 10% om du ens får handla där.)
Ofta som kund får du betala priset för produkten och firman (hantverkaren tar rabatten)
Ibland kan du bli erbjuden 10-20% för att hantverkare är snäll. (behäller ändå ett bra stycke själv)
Ibland får du ursprungspriset med ett påslag på 10-30% Oops
Varför ska hantverkare /företagen) tjäna pengar på delarna? De ska väll tjäna pengar på arbetet?
Alltså själva uppdraget och inte på att sälja delarna. Ruttet
Sjuk system som ger orimligt höga kostnader att bygga bostäder och renovera i Sverige
Drabbar oss genom ökad kostnadsnivå och krav på högre löner och sämre konkurentkraft mot andra länder.
Precis lika sjukt är ROT system på en markanad som inte har arbetslöshet och det blir ändå vi svenskar som får betala kalaset och med ofta satade räkningar.
Välkomnar fri konkurrans och givetvis med rätt kvalitet. (var man nu kan få detta?)
Med dagens mer fria system att sprida information (Internet) så tror jag dagens sjuka system snart kommer dö ut.
Inse att du blir blåst idag.
En rörmokare kanske handlar för ett par hundra tusen och uppåt om året, därför rabatten.
Det är därför rot-avdraget finns, för att inte skapa arbetslöshet. Alltså har det fungerat utmärkt i dessa tider då privatpersonerna aldrig hade renoverat för dom siffrorna som det nu har blivit.
Redan innan ROT-avdraget infördes kunde hantverkarna välja och vraka mellan jobben så det kändes knappast som att det behövdes. I mina ögon har det bara lett till en ännu mer utsatt situation som konsument där man förväntas vara glad bara någon vill göra ett jobb för mig.
Att det är konkurrensproblem inom t.ex. VVS är väl ingen nyhet? Det var väl inte så länge sedan konkurrensverket dömde VVS-branschen pga deras standardprislistor.
I övrigt råder nog konkurrens, men den är snedfördelad inte minst pga ROT-avdraget. För litet utbud i förhållande till efterfrågan vilket leder till höga priser och sämre kvalitet.
Just därför ska han/hon inte släppas in över tröskeln.
Jag släpper normalt inte in några hantverkare i mitt hus, dels för att de allt för ofta har hutlösa priser och dels för att det oftast blir bättre när jag gör det själv.
VVS är dessutom ett såpass känsligt område att jag vill veta helt säkert att det är riktigt gjort, och då är enda alternativet att göra det själv.
Visst tar det längre tid än när profft gör samma jobb, men det är det värt för att sova gott om natten.
Hantverkarna verkar precis som i många andra branscher ha en kollektiv tyst överenskommelse att inte sänka priserna, då alla vinner på det. Jobbet själv i förlagsbranschen tidigare och det var samma sak där. En bok som vi på förlaget producerade för runt 50 kr, lade vi på en 50 lapp och sen lade bokhandlaren på 100 kr, så den kostade över 200 kr för konsumenten. Sen kom nätbokhandlarna in på marknaden och brutalsänkte priserna. Många bokhandlare gav upp och försökte inte ens konkurrera, speciellt inte på bokmässan i Göteborg.
Men man ska heller inte jämföra priser på en brunn köpt från ett internetföretag med storköpsrabatter, specialicerat datasystem för orderbehandling, leverans etc med en oneoff för en rörkrökare det är liksom inte helt rättvist däremot försvarar jag ju inte 200% påslag bara för det.
Det är lite som att jämföra ICA nära med ICA maxi det kan lätt skilja en 10-20% på en varukorg pga högre omkostnader.
Sigro har ju bara kanske 5 personer totalt och säljer för 10-tals miljoner per år med minimal hantering/vara (tror att de tom levererar det mesta i kopplingsväg och RSK direkt från Dahls) så egentligen har de inget lager heller detta gör att de lätt kan sälja för 1% påslag och ÄNDÅ tjäna på karusellen så att säga.
Rimligt påslag kan ju vara 10-20% på varan iom garantiåtaganden osv men utöver det ser jag att man svårligen kan motivera. Däremot är det rakt av orättvist att jämföra med billigaste på nätet iaf vad gäller materialkostnad.
Att sen inte nissen vill montera om han inte får köpa in det får han stå för det är inget jag skulle säga är seriöst agerande. Men nu är vi i den här eviga karusellen timpris kontra materialvinst och den leder ju rätt upp i aset kan man lugnt säga. Kort sagt så bottnar det hela i att "verka" billigare än vad man egentligen är i jämförelsebara poster (typ timpris) och istället ta igen detta på annat material bilersättning osv.
VVS-branschen har börjat ta detta på allvar och det KOMMER att lösa sig (läste detta i en VVSbranshtidning) framöver men det gäller ju att någon tar det där första steget.
Blev lite långt detta och jag är själv ingen företagare (glad amatör däremot) men kanske kommer bli och jag försöker hålla mig neutral och lyssna till båda sidor. För trots allt så är det ju TS:s brunn+montering som är Krökarens middag, det tycker jag ingen har rätten att neka honom, jag vill ju åtminstone se att jag som företagare både gör beställaren samt mig själv en tjänst samt att båda skall vara nöjda.
Jag betalar gärna ett påslag (på hantverkarens rabatterade pris) om det innefattar tid för införskaffande av materialet, transportkostnad etc. Men om hantverkaren istället väljer att debitera arbetstid och bilersättning för dessa inköp förstår jag inte vad påslaget motiveras av.
Sen hade ju ffa VVSarna kunnat vara lite smidigare. Om de gett lite mer av sin egen rabatt till slutkunden istället för att försöka få oss att tro att de betalat listpriser hade folk inte börjat leta priser på nätet och ifrågasatt sina hantverkare eller börjat ställa krav på specificerade matieralräkningar från hantverkarens leverantörer. Känns som att Ahlsells påhittade prislistor (som är en viktig komponent i det systematiska lurendrejeriet mot slutkunderna) inte kan överleva så mkt längre när vem som helst kan jämföra priserna i deras prislistor med nätbutikerna priser (skillnaderna är löjliga, ofta > 100% högre priser på Ahlsells). Hade jag orkat själv hade jag anmält dem för vilseledande marknadsföring, problemet är ju bara att det inte är deras egna kunder de lurar utan kundernas kunder. Tror det kan bli jobbig juridik den dag det börjar nystas i det.
ja, undrar hur de ska lösa det , troligen har de försökt lösa det tidigare åtminstone som jag tolkar texten på baksidan av rinkabys katalog " Rinkaby Rör går inte att köpa upp och förstöra"
Om privatpersoner kan köpa samma produkter på Sigiro (eller annan handel) varför köper inte hantverkarna sin saker där?
Jo för de får antagligen sina delar till redan lägre priser efter rabatter.
Listpriset hantverkaren redovisar och kanske ibland med påslag är något helt annat.
Men detta gäller inte bara VVS utan de flesta områden inom bygg.
Ofta anklagas banker och finnansinstitut för att tjäna pengar bara på att förmedla pengar men detta är lika sjukt då man tar ut påhittade priser på produkter i sammband med ett jobb.
De hantverkare som öppet redovisar sina priser och i sin affärsmodell använder att anskaffa varor som han installerar hos kunden till garanterat bästa pris, de kommer att kunna kunkurrera ut hela markanaden idag.
Not. finns säker flera företag som idag redan sköter detta på ett föredömligt sätt.
Det är väl också en poäng med att bara kunna åka och hämta prylarna också som jag tror hantverkarna uppskattar, samt att man kan diskutera med personalen (och ofta ta en gratis fika på samma gång).
Jag handlade nyligen ett par avloppsdelar på Ahlsell med företagets rabatt (=60 %), det blev billigare än att beställa från nätet om man räknar in frakten, eller gå till K-rauta mfl. + att jag kunde titta på och prova prylarna.
Det är väl detta som hantverkarna tjänar sina pengar på efter vad jag förstår, det går ju rakt ner i fickan.
Tror att det är samma snuskiga rabatter på elsidan också.
För att återgå till usprungsfrågan så haltar jämförelsen något.
Brunnen säljs både med och utan mattpaket. Det minsta man behöver är klämringen a 56 kr på Sigro. Sedan tillkommer frakt om man nu inte kan slå ut denna kostnad på annat som köps samtidigt.
Sigro lägger på 7,52 % på priset om man inte deltar i en tävling och får det s.k. Sigrokortet "gratis".
Att tvingas vara med i en tävling för att priserna på siten tycker jag är oseriöst.
Vad jag menade var att man talar om allt innan och man är ärlig.. allt ska vara upphandlat och klart, och ja detg är så j*vla många osynliga avgifter¨,påslag i den ähär branchen som ska s snyggt ut på pappret men som är ren bluff...
nästan sóm ett vissy flygbolag
Ja precis.
Som den här omtalade brunnen som kostar 333 inkl frakt med minst fyra leveransdagar.
Och det funkar inte om vi hantverkare ska inhandla allt på nätet för att kunden vill det. Det får man inte ner några priser och ännu mindre snabbare jobb på!
Senast redigerad av Tekopptekopp 2009-11-06 23:53.
Anledning: anledning
Betalar gärna rätt pris för rätt varor
Betalar gärna för den service man får och för närheten
Betalar ALDRIG ockerpriser för varor.
Köper gärna saker via Internet.
Men för badrummet jagjust nu renoverar föredrog jag lokala affärer för att få service jag behöver nu och kanske imorgon och betalar gärna lite extra.
Betalar gärna en bra hantverkare för ett bra jobb men ALDRIG till helt fel priser.
Med hjälp av Internet och dess forum får man den öppenhet vilket kommer förändra förutsättningar för falskhet,