Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Västra Götaland

Arkitekt Program

Hej!
    Jag håller på att leta efter någon bra Arkitekt 3D Software.

Vad är det som gäller just nu? Vad använder proffsen?

Det får gärna fungera på Mac, men det spelar inte så stor roll.

Är öppen för alla förslag!

Tack så mycket på förhand
    MVH Rickard

Kanske ligger i fel kategori?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2004

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms Län

Hej.

Sambon som arbetar på en av de större arkitektbyråerna och hon använder nästan uteslutande använder Autocad.

4.    länk #4

Hej.

Sambon som arbetar på en av de större arkitektbyråerna och hon använder nästan uteslutande använder Autocad.
    Okej, dom kör inget i 3D då?

5.    länk #5
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Ska du rita själv så kan du ju alltid börja med SketchUp. Det finns gratis att ladda hem från Google. Fördelen med det är att det nu för tiden också finns en hel del möbler och saker som andra har gjort och som man också kan ladda hem från deras 3d Warehouse.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms Län

Okej, dom kör inget i 3D då?
    Inte arkitekterna, det gör illustratörerna

Det som ska vara i 3D från arkitekten är även det gjort i Autocad.

7.    länk #7

Ska du rita själv så kan du ju alltid börja med SketchUp. Det finns gratis att ladda hem från Google. Fördelen med det är att det nu för tiden också finns en hel del möbler och saker som andra har gjort och som man också kan ladda hem från deras 3d Warehouse.

SketchUp kan jag redan, det är lite för simpelt. Ja vill testa något proffs program.
    Men tack för svaret!

8.    länk #8

Inte arkitekterna, det gör illustratörerna

Det som ska vara i 3D från arkitekten är även det gjort i Autocad.
    Okej, jag har arbetat med AutoCad nu i två år men, inte använt det som ett 3D program, visste inte äns att det gick?

Tack för svaren

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Sep 2010

Tjena

ArchiCAD är programmet för 3D modellering och projektering inom arkitektur - kolla här: http://www.graphisoft.se/sidor/archicad_1.aspx

Jag använder det själv på kontoret och har gjort det i sex år, AutoCad är inget alternativ för mig längre.

10.    länk #10

Tjena

ArchiCAD är programmet för 3D modellering och projektering inom arkitektur - kolla här: http://www.graphisoft.se/sidor/archicad_1.aspx

Jag använder det själv på kontoret och har gjort det i sex år, AutoCad är inget alternativ för mig längre.
    Okej tackar så mycket.
    Har har börjat leka med det i någon vecka och börjar komma in i det.
    Börjar förstå mer och mer
    Får man fråga vad du jobbar med?

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Sep 2010

Jag arbetar som arkitekt, själv?
    Senast redigerad av _Erik_ 2010-09-06 13:22

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

Archicad är som nämnts ett bra val. Autodesks motsvarande program revit är enligt mig snäppet vassare men går på ca 70 000kr.

Vill du ha ett rent 3D program i stil med sketchup fast mer avancerat så är rhino bra. Men ska du inte rita detaljlösningar osv ser jag ingen anledning till att du skulle behöva mer än sketchup.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom