Altan & Uteplats
Jonatan79: Perfekt att lägga marksten istället och slippa underhåll och risk för problem :)
Superhåkan: [citat] Hej Martin! Jag står inför samma problem och undrar hur det gick. Vilken lösning valde du? Håkan
Åsa Lund: Ser ut som att fläckarna är runt kvistar. Beror nog på fibrerna i virket
Alex Holmén: [bild] [bild] [bild] Ska bygg en altan på 8x5 m av komposit och en pergola på 6x4 m av trä. Företaget som ska bygga säger att de ska fästa altanen på husets platta. Har läst någonstans att man inte ska fästa ihop dem för plattan kan skadad. Stämmer det? Huset är nybyggt
Micke_xyz: Äh, träd tål mycket. Har ett på tomten, eller om det är på grannens tomt, som växt igenom ett gunnebostängsel. [bild] [bild] Började antagligen som en enkel pinne genom ett av hålen i stängslet.
Roffe_riff: [citat] Vilken metod valde du? Hur blev det? Står inför samma.
JD072: Hej på er! Jag bor i en 70-tals villa med joddlarbalkong. Stenplattorna under balkongen är nu bortplockade och då kom det fram att stolparna som stöttar balkongen är fuktskadade. de har stått i plint men i kontakt med plattorna. Jag ser två lösningar och skulle behöva hjälp med att avgöra vad som blir bäst. 1) Byta ut plintarna och stolparna helt och försöka få det rakt. 2) Jag
Bj00rn: Snygg altan! Är det gjort i sketchup? Kan du tänka dig att dela med dig av modellen? Är ute efter något liknande. [citat] [citat]
Johan Sva: Förresten det glömde jag fråga men vilken skruvdimension är lagom för att fästa bärlinan med, 6/8/10 mm? 1,5 meter mellan bärlinorna som sagt och 6 meter bred altan. Tänkte satsa på 120 eller mera troligt 140 långa.
Bonuspater: Hej, Vi har precis byggt pool och nu skall jag strax påbörja arbetet med en altan runt omkring den. Sitter i detta nu och målar upp allt i SketchUp. Dock så är jag lite osäker när det kommer till kortlingar och hoppas någon kunnig kan hjälpa mig. Som ni ser har jag inte en ram på altanen då detta blir svårt på grund av att marken är utgrävd vilket gjort att vi inte har kunnat komma
Dublin: Det finns ju några olika alternativ för att "stötta" upp trädäcket - jag hade nog valt att gjuta några plintar annars kan du ju köpa färdiga plintar. Ett annat sätt är att skaffa några enkla betongplattor som du sätter i våg i gruset och sen ställer justerbara terassfötter på, men det kanske inte finns tillräcklig höjd under trädäcket närmast huset för en sån lösning. Sen
john.h: Köp den på Hornbach och prismatcha mot Bagaren och kocken så får du den för 6489:- -10% Edit: Såg nu att Hornbach inte hade den på lager..
Hazelblade: Jag ska bygga ett trädäck 380 cm ut från huset, 580 cm bredd. Jag vill bygga enklast, billigast möjligt. Jag får inte fästa någon bärlina i fasaden pga. bostadsrätt. Jag debatterar fram o tillbaka om jag ska bygga en ram eller bara lägga reglar ut från huset och trall på direkt på det. Klarar man sig utan ram? Om jag bygger en ram och hänger stödreglar i balkskor inuti ramen,
Derbyboy: Snyggt! Kommer stå kvar till nästa istid
BirgitS: Välkommen till forumet! Behöver du inte bygglov för den ändringen? I så fall har du väl krav på dimensioneringsberäkningar från en byggkonstruktör.
Derbyboy: Det där blev jättebra men den stora frågan här är väl inte avslutet mellan trall gräsmatta utan hur man på bästa sätt undviker att jorden rasar in under altanen. Har man en nivåskillnad mellan altan på 1 meter så kommer 60 cm rasa in under altanen. Antingen löser man det direkt eller så spenderar man de närmaste 10 åren med att fylla på jord i gränslandet mellan altan och
Johannesson1: Hej, Jag är helt ny här och hoppas att inlägget hamnar rätt Vi skall skaffa ett spabad och planerar ev att ställa det på vår upphöjda altan, men jag funderar på hur mycket jag behöver förstärka den? Vad säger ni experter, hur hade ni förstärkt området precis under? Badet väger ca 1700kg med vatten och glada badare i.
z_bumbi: Går det att korrigera till rätt läge genom att dra i stolpen med handkraft bör det gå att räta upp dem.
AndreasAA: Det har jag inte tänkt tanken på, ska kika på det. Tack för tipset. Byta glaskassetterna?
BSOD: Jag kan tycka det verkar avsevärt enklare att gjuta plint, på plats än att gräva ner färdiga plintar. Men det kanske beror på jordmån med.
Spackelparty: [citat] Bjälkarna i det nuvarande taket är 180x45 och du har rätt att det blir större tyngd i det nya taket. Jag bor även i snözon 2,5. Min tanke är att kompensera detta genom att öka bredden på limträbalken till minst 225x115 mm, men är det fortfarande för klent går det ju att öka till 225x140 mm. Delen över balkongen är svåråtkomlig att inspektera så jag vet inte exakt
Plutus: Jag gjorde en lucka för att komma åt tekniken till en badtunna, gångjärn på ena sidan, reglar som landade i balkskor på andra sidan. fungerade jättebra, syns knappt, stadigt att gå på, ett borrhål som hjälp för att fingrarna ska få grepp och kunna lyfta den
z_bumbi: 1x4 m blir en tung lucka. Jag skulle fundera på att dela den i 1x2 m eller 0.5x4 För att slippa problem med cc så fäst trallbrädor på tvären och som vilar på reglar i kanterna av hålet På 0,5x4 får du ha trallbrädor hela vägen på ena sidan och kortare förskjutna på den andra sidan.
z_bumbi: Inget svar på kostnad eller metod men det bör gå att bredda tegelytan med en trall om det är önskvärt med större yta. En mörk olja på trallen gör att den fungerar (utseende) med tegel.
FrippeFlyer: Hejsan. Funderar på att bygga en pergola för att få en mysig uteplats i stugan. Skulle uppskatta att pergolan kommer att bli ca 4x4 meter. En stolpe i varje hörn. - Vilka dimensioner på virke ska jag använda? - Hur höga har ni byggt era pergola? - Jag tänker att vi även ska installera ett enklare solskydd...idéer på detta? - Ni som satt klängväxter, vad har ni valt? Några övriga