A
Adam-Bertil: I vintras haglade vårt gamla plasttak till uterummet sönder, och nu har det blivit dags att ersätta det. Problemet är att taklutningen är väldigt låg, ca 2 cm per meter, och jag hittar inget lämpligt tak. De flesta tillverkare av kanalplasttak kräver t.ex. betydligt högre lutning, ofta uppemot 10 cm per meter, för att garantera att det inte läcker i skarvarna. Finns det andra
0 svar · 3,2k läst
K
källare: Det kanske är bättre att låta hängrännan vara oisolerad, så att luften kyls något, om den fortsätter upp på vinden. Ett annat alternativ är ju att täta vid takfoten upp till vinden, men den risken att ventilation på vinden blir nedsatt.
22 svar · 9,7k läst
·
A
Andreas-sa: Håller på att bygga altan och mellan altan och gräsmattan kommer jag först gjuta en betongfot till strax under altanens nivå och därefter lägga mursten. Betongmuren kommer alltså inte synas när allt är klart utan målet är att få en stabil yta att lägga muren på och även hålla tillbaks trycket från jorden som är ca 55 cm ovanför altannivå. Jag kommer använda reglarna som
0 svar · 1,2k läst
·
P
Peonies: [citat] Tack för bra tips! Tror du det kan bli bra även om jag inte kommer över exakt samma sten? Muren är gammal och är osäker på om/hur lätt det går att köpa likadan sten.
2 svar · 999 läst
·
M
MatsenArlemark: Hej! Tråden är gammal, men detta kanske kan hjälpa er som funderar på liknande projekt. Jag har jobbat med glas i producentledet och enligt föreskrifter räcker inte 5mm härdat på den storleken. Tjockleken dimensioneras efter nyttolast, storlek på ytan och fallhöjd. Härdat glas är mycket böjligt och tåligt men otroligt ömtåligt på kanter som en föregående talare skrivit (några
9 svar · 9,6k läst
G-83
G-83: Jag har lagt den till en kund för några år sedan. Det blev en trevlig uteplats som skiljer sig från de traditionella raka linjerna. Inga konstigheter att lägga heller. Det man måste ha är halvor av den ena sorten till ytterkanterna. Tror vi kapade till dessa själv om jag minns rätt.
3 svar · 1,7k läst
·
Huggedugge1
Huggedugge1: Hjulen med spårarna köpte jag från Umashop. Funkade kanon.
5 svar · 10,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Inte funderat på stenläggning då ni ändå är i marknivå? Mindre jobb, mindre underhåll och mindre stickor i fötterna :)
1 svar · 2,3k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Jag lärde av en gammal mycket erfaren snickare att med ett måttband noga markera en regel i var ända med blyerts 0-0,5-1,0-1,5-2,0-2,5 m o.s.v . Sedan tar man en ett kritsnöre med vit krita o markerar alla skruvreglar! Nu skruvar man fast en trall exakt vid markeringen med en skruv över hela tralldäcket. När det är klart är det bara bära trall och placera ytterligare 3 brädor
46 svar · 22,7k läst
·
S
Skåning82: Då blir det linoljesåpa! Det känns som en rimlig insats och det verkar ge en bra livslängd på däcket.
3 svar · 7,9k läst
·
Anna-Karin Brikell
Anna-Karin Brikell: Vi har rivit vår terrass. Den är byggd efter ca 1985. Nu försöker vi åldersbestämma för att bedöma hur länge materialet hållit. Byggreglarna (45x95) som sitter i kreosotstolpar är skruvade med torxskruvar. Är det 1985 eller 1995 terrassen kan tänkas vara byggd? Den kan även vara ombyggd men tror inte det. (Måbärshäcken ger inget svar, kan vara både och.) [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,9k läst
·
T
Trrttsch: Det står vattenbaserad på en del burkar och med tanke på att det är mer vatten än olja så är det kanske korrekt. :-) Pratade med en annan säljare igår som förklarade att det var mer noga att torka bort överflödig olja med den vattenburna oljan. Annars bildas lätt en hinna som kan flagna. På så sätt är den lösningsmedelburna lättare att använda. Det fick bli fyra burkar Jotun
12 svar · 4,9k läst
Z
z_bumbi: 2 m spaljé med växtlighet och/eller hög täthet är ett stort vindfång. Ett barn som klättrar upp till 2 m är också en faktor. Så det krävs rejält ojämnt berg för att jag skulle vara nöjd med utanpåliggande plintar. Så ska spaljen vara fristående och i en rak linje så skulle jag helt klart kika på en annan lösning. Iofs kan man gjuta plintar tätt och/eller mycket tyngre men
8 svar · 2,9k läst
Mats-S
Mats-S: Har ungefär så där på sommarhuset, men där går markisen ända in till väggen så jag har satt två järnvinklar på fönsterfodret som armarna glider upp på när man drar in sista biten. I ditt fall kan du säkert göra några vinkeljärn som fästs i takfoten och som fångar upp armarna när dom är indragna. Lite extra bök när du ska veva in, men när du drar ut markisen så glider
1 svar · 4,0k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Absolut inte, det är bara bra, ändarna på brädorna ska stå fritt från fukt, gräs och snö :-) Men, såga INTE ändarna rakt, såga snett så att du får en "droppnäsa" så att vattnet släpper från brädan utan att sugas in i ändträet ... och impregnera ändträet också :-)
1 svar · 1,7k läst
plaggis
plaggis: Cellplast i facken och sedan typ svart vindpapp över hela ytan (För att slippa se den vita cellplasten). Lägg sedan på trallen.
1 svar · 1,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om regeln inte är fribärande (utan ligger mot det gamla skiffret) så bör väl 70 funka utmärkt. Så länge det inte finns någon upphöjning på något ställe som kräver mer...
1 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Sand i backen och södra Sverige. Det låter inte som tjälfarlig mark alls så det borde inte vara några problem att ställa det hela rakt på jorden (utan matjordslager). Så plintdjup kan inte vara en faktor tänker jag.
2 svar · 2,1k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] - Finns olika uppfattningar huruvida fästa inre bärlinan i fasaden, personligen har jag inga problem med att göra så om det funkar med hur fasaden ser ut. - Ja, den behöver en bärlina i mitten. Sätt den under reglarna, så att dom vilar på bärlinan.
2 svar · 1,3k läst
·
K
Kjell_G: Sådärja! Altanprojekt avslutat. Stolphattar hemmagjorda men det höll på att kosta en fingertopp. När det blir lite väderbitet kommer det att se enhetligt ut, nu är hattarna i nytt virke och stolparna femtonårigt
23 svar · 7,1k läst
·
O
ollkaus: [citat] Att strävorna stabiliserar stolparna så väl som balkarna hade jag inte ens tänk på. Då bygger jag på=) Tack
2 svar · 2,0k läst
·
Kapsyl
Kapsyl: Beroende på hur mjuk jorden är så är ett enkelt sätt att få ett stabilt underlag att ta ett armeringsjärn-nät , böj ändarna 90 grader nedåt, och en betongplatta under varje regel. Jag lade en sån matta direkt på gräsmattan och tryckte fast den och lade två kvadratiska 50 cm plattor ovanpå och placerade ett skeppsankare som trädgårdsprydnad som vägde ett par hundra kg på
3 svar · 3,0k läst
·
R
Robbinb85: Vad du än gör så köp bara A2 eller A4
9 svar · 5,7k läst
J
John Silverr: För flera år sen köpte vi glasdörrar från skånebyggvaror för vår altan och det har fungerar bra i flera år, dock senaste året har dörrarna inte gått att öppna helt. Efter att skånebyggvarors personal (chef) varit hemma hos oss så konstaterades det att "träkonstruktionen som håller uppe taket är för klen och taket ligger och trycker ner dörrarna." Så nu till frågan, kan man
0 svar · 1,8k läst
·
hoffret
hoffret: Hittade du nåt? Letar efter precis samma sak!
2 svar · 3,5k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Det beror ju på VAR du bor. Inom Lunds kommun finns t ex 3 olika bergtäkter.
14 svar · 8,9k läst
jonna69
jonna69: Det låter ju toppen! Tack! Golvet är nu slipat och fint, men har inte varit väder för sioox-en ännu. Då vet jag att jag inte behöver oroa mig om ytan inte känns lika fin direkt efter tvätten.. Hälsningar Jonna [citat]
4 svar · 2,9k läst
·
CNorge
CNorge: [citat] Hej Göran! Snyggt staket. Hur har du fäst de vertikala stolparna mot golvet?
3 svar · 9,0k läst
·
K
kedjehus1973: [citat] Jag gör så, tack! Fast torka borde det väl göra i år, bara det är uppehåll ett tag, så kan jag måla i sommar :)
13 svar · 4,0k läst
·
D
DaDolly: Jag byggde ihop alla ramar i garaget . Gerade mot varandra och pu limmade före skruvning . Jag gjorde ”ramarna” något bredare än stolparna där de ska sitta och trädde alla ramar över stolparna och använde 1 ram som mellanlägg så man får 50% luft
2 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.