Altan & Uteplats
snowjim: Har fått in flera olika offerter, en av dem är 4000 kr billigare än övriga och använder sig av Selve samt Hunter Douglas som båda döms ut av övriga montörer? När jag söker på nätet så verkar Hunter Douglas inte fått så bra omdöme utanför Sverige, de få poster jag hittar här på byggahus verkar dock inte ha några problem med dem. Selve som tillverkar motor och styrning hittar
z_bumbi: Stearin/paraffin Ta ett ljus och tälj av tunna bitar medan du går runt på banan. Dansa och se om det behövs mer alt gnugga in det med något föremål och sen se om det behövs mer. Jag har aldrig sett någon använda vax trots att den långvariga ordföranden i dansgillet jag hade kontakt med var biodlare. Därmed inte sagt att det inte funkar eller har använts men jag har inte sett det. En
Boende45: [citat] Om slipning så är det viktigt med bra andningsskydd. Vanligt trädamm är onyttigt, äldre tryckimpregnerat slipdamm är inte hälsosamt att dra ner i lungorna. Även om förståsigpåarna här menar att det är farligare att gå över gatan.
Fideliox: Weber har ju en matta också: https://www.weber.com/SE/sv/17897.html Men däcket under mattan kan ju bli missfärgat om det ligger en blöt matta där varje sommar?
prototypen: Jag har riggat upp dammsugaren invid ingångshålet och efter någon timme brukar det vara lugnt. Protte
Kapsyl: [citat] Skulle jag göra om det nu skulle jag använda en dator med lämplig freeware (finns gott om det) för att ställa in input från micken och ekot innan jag skickar signalen till förstärkaren. Det skall till och med finnas appar till telefonen som scramblar rösten så man låter som man är på fyllan så det bör finnas dator-freeware med den möjligheten också. Nu blev jag lite
lunnabo: [citat] Ja du får underkänt på stensättning. En förutsättning för att kunna få godkänt är att Du faktiskt använder dig av sten...
Trrttsch: Det är på en öppen del med tak att ställa skottkärran under. Det satt några liggande panelbrädor som dolde och höll ihop. [bild]
Bonzo2000: [citat] Jag använde en bräda som distans, så det är alltså 28 mm mellan brädorna. Ett litet tips om man använder en distans istället för att mäta ut placeringen för varje bräda är att fästa brädan i ena änden och kontrollera med ett vattenpass att det är rakt innan man fäster andra änden. Vissa brädor kan skifta lite i bredd och håller man inte koll på det så kan det bli
Hep: [citat] Svar på både rubriken och inlägget med en ritning. Full poäng.
WzOn: [citat] [citat] När man kollar träguiden finns det inget virke som räcker till för ett skärmtak med spännvidden 5m. Och om jag minskar spännvidden är det fortfarande väldigt kraftiga dimensioner som föreslås och ofta svindyrt limträ. Taket är tänkt att vara 5m brett och 10m långt. Om jag har 5 stolpar på 5 meters avstånd från husväggen och sen 3 stolpar 2,5 meter från
smh: Hittills har jag bara kört med diskmedel så visst finns det utrymme för förbättring. Men om det mest är av estetiska skäl som man ska skura kan jag göra det betydligt slarvigare!
DaDolly: Hej. Tänkte ställa en ovanmarkpool på min stenlagda yta på baksidan . Poolen är 4,24x2,5m och rymmer ca 7000L. [bild] Plattorna är i våg på bredden men lutar 1cm per meter på längden . Tror ni att jag behöver jämna till ytan före jag monterar upp poolen ? Några andra synpunkter? [bild] [bild] Jag tänkte placera dessa mattor under poolen . [bild]
Jonatan79: Du fick kanske ett måndagsexemplar , och detta bevisar även att tryckt virke inte behöver vara speciellt mer hållbart än icke tryckt….
kniv: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
JonasBleckert: [citat] men tabellerna är ju rätt tydliga med det typ bara är skydd trall, typ under tak, där C4 bör användas. Men som du säger, folk läser väl bara ”trallskruv” och tittar på priset, därav stor volym av c4 i hyllorna. Kan dock tycka hantverkare inte vill ha c4 och vi som ger oss på det själva rimligtvis googlar skruven åtminstone ett par gånger (själv är jag nog på
z_bumbi: Ta upp stenen och lägg i samma ordning på en skiva bredvid, gör om underlaget och lägg tillbaka stenen.
Musmatta: [citat] bara en sådan här tänker du? https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676?gbraid=0AAAAADowiYidvlYYdxbM1_WQQBoCeHD3_&gclid=EAIaIQobChMI6LSk_925-AIVA53VCh3k9Q6REAQYBCABEgIjLvD_BwE I koncentrerad form?
nybyggarn3: Ingen som har handlat markis av Harald?
dilemma: Utan bilder är d lite svårt att svara men trallskruv kan funka bra, tänk bara på att förborra m 3mm borr så minskar risken f fler sprickor
Stevee: Jag har uterum som jag öppnar dörrarna på två sidor för att vädra så inte växterna får basta. Problemet är när vädret är osäkert och det kan bli en regnskur då regnar det in när man är borta. Söker typ jalusi som jag kan sätta dit som en insektsdödande som släpper in luft men skyddar mot regn. (Provat Willabs nsektsnät men tyvärr regnet kommer igenom) Hoppas någon i på
PeKa7880: [citat] okej, då får vi hoppas nuvarande ägare är nöjda
maria01: inget fel på dom stolparna behöver inte byttas vad jag kan se
BirgitS: Man bör väl lägga trall så att vatten som kommer ned på balkonggolvet kan rinna ut och inte blir stående, alltså bottenreglarna längs med lutningen och inte tvärs den.
lunnabo: [citat] Det beror på er konstruktion... Klart att det går att konstruera så att det håller för mycket tyngd.