F
fribygg: Billigast och kanske snabbast är ju att spika med vanlig trådspik, smidigast är väl att skruva som Vante och Matti skriver
4 svar · 164 läst
·
A
Andreas_jti: [citat] Jag bor inte kvar så jag kan tyvärr inte uttala mig. Jag hade ändå valt samma lösning om jag hade byggt igen.
11 svar · 6,6k läst
S
Superrobban: Vi har en liten veranda bredd 220 cm djup 200 cm i ett myggrikt område. Skulle vilja bygga ett bra insektsskydd där, finns det några rejäla nät med bra genomsikt? Och finns det större nät som är 220 cm breda? Hur funkar de som brukar användas till campingbilar under markisen? Tänkte ha en kort fönstermarkis längs ut på verandan, då de sista 60 cm längs ut är utan tak. Finns det
0 svar · 181 läst
·
H
Henrik Vamos: Jag blir tokig..🤯 Någon som kan säga var jag justerar gränsläget på min vertikalmarkis med Somfy LT? Bilderna är motorsidan
0 svar · 354 läst
·
D
dast: [citat] Nej, fäste den i väggen.
14 svar · 8,3k läst
·
Discharged
Discharged: [citat] Jag skulle rekommendera att i alla fall stolparna som skall stå mot mark /plint är tryckimpregnerade (furu alltså) sen skulle jag överväga att låta spikreglarna vara av tryckimpregnerat också. I mitt fall så valde jag att bygga hela stommen av tryckimpregnerat virke, panel av gran och istället för plåt nertill så valde jag offerbräda av kärnfuru. Plåt upptill dock.
10 svar · 282 läst
·
S
sutteranghuset: [citat] Slängde på lite makadam och sen grus över den gamla stenen och la nya över där det gick. Sista tre meterna fick jag plocka bort den gamla stenen för att det inte skulle bli för högt samt få bra fall. Inga konstigheter :)
3 svar · 1,7k läst
·
Centano
Centano: Låter knepigt att få till snyggt och tätt. Går det inte att släppa ut vattnet på kanalplasten?
1 svar · 189 läst
Pjosk75
Pjosk75: Hur lite plats är det där stolparna ska stå? Ett alternativ är jordankare som du skruvar med, eller att göra ett hål med en jordborr och sedan gjuta fast stolparna direkt i marken.
4 svar · 199 läst
·
H
Harmagedon: Den måste du ändå vara nöjd med?!
56 svar · 8,1k läst
·
Kloppe
Kloppe: [citat] Hur gjorde du? Jag tänkte också ta läkt och ytterpanel. Kanske dra av den "fula sidan" med slipmaskinen ?
10 svar · 3,1k läst
·
Z
z_bumbi: 11-16 För en träaltan enligt nuvarande benämningar dvs upphöjd så spelar det mindre roll för sjäva altanen. Ett trädäck ligger närmare marken och mår bättre av mindre fukt = makadam. Makadam tar däremot längre tid för ogräs att få fäste i, med kross bör man tänka på var vattnet tar vägen och kross är tyngre att skyffla på plats. Makadam är inte heller så kul att skyffla,
9 svar · 354 läst
R
RoAd: [citat] Deltar tyvärr inte längre aktivt i forumet.
29 svar · 88,6k läst
Kvackatore
Kvackatore: Körde kanalplast från plastmo.se genom dess återförsäljare Mekoflex. (köpte även skjutdörrspartier i glas därifrån) Enligt hemsidan är även Bygghemma och Beijer återförsäljare. Såhär 10 år senare ser man ingen skillnad mot dagen det sattes upp. Twinlite 32mm https://www.mekoflex.se/produkter/tak/info-kanalplasttak-twinlite.asp
1 svar · 155 läst
Mr.Pink
Mr.Pink: Har en liten altan som behöver kläs in med kjol. Vill ha en spaljéliknande lösning med "rutor" i trä. Se bifogade bilder. Nån som sprungit på liknande lösningar i nån butik nånstans?
0 svar · 338 läst
·
R
roli: [citat] Har du läst forumregel 5.4.4?
51 svar · 11,4k läst
·
Z
z_bumbi: De enda jag testat med dynor var nog tre pall höga dvs ca 44 cm plus 12 mm för skiva och sen dyna. Ryggstöd av en pall så ca 75 cm från sitsen utan dyna. Då med vinkelrätt ryggstöd. Dynorna troligen från Bauhaus som sålde dynor till pallmöbler. De sittpallar jag gör för trädgård mm är 44 cm höga så tre pall är rimlig sitthöjd. De utan dyna brukar vara den höjd pallen är
6 svar · 504 läst
J
Jennarli: Hej! Jag ska bygga en soffa av lastpallar på min lilla altan. Det ska bli en L-soffa. Min tanke är att måtten blir anpassad efter de dynor jag hittat! Dynorna som bäst passar min lilla altan är 58djupa och 156 långa. Jag behöver inspo! Har ni några tips? Några problem ni stött på som jag kan undvika? Hur högt har ni byggt? Hur har ni gjort med ryggstöd? Lägg gärna ut bilder här
0 svar · 100 läst
E
EPG: Så det blir inget konstigt där ändstyckena möter änden på takelementen då? Är det vanligt att man gör så eller är det mest i undantagsfall för jag vet inte om jag har läst om det tidigare.
3 svar · 153 läst
andersvax
andersvax: Bensaltensid och produkter som Grön-Fri som innehåller biocider fungerar mycket bra mot algerna, dock är de inte det vänligaste mot djur och natur. Ättika fungerar halvbra men en sak som faktiskt fungerar riktigt bra är "Alkalisk avfettning" som man tvättar bilar med. Det är inte så hemskt som det låter, det är natriumhydroxid eller kaliumhydroxid och det fungerar riktigt bra att få
35 svar · 6,3k läst
·
dre00
dre00: [citat] Långa linorna har vi 195 eller170 reglar, på vissa ställen 145, beroende på hur mycket utrymme under jag hade. Dessa bärlinor satte vi cc80. Sedan tvärs detta, på cc60, har vi 95 reglar, med kortlingar på alla ställen det skulle stå fötter så de står i ett kryss.
169 svar · 65,9k läst
·
Z
z_bumbi: Ska du ändå ta hem material och gräva så skulle jag gräva bort hela grässvålen. Makadam bryter fuktvandringen och den extra mängden jord blir ganska så liten. Med två/tre odlingsramar för att dölja/försköna däcket försvinner troligen det mest av det uppgrävda.
6 svar · 2,7k läst
·
F
Flängström: Har samma funderingar som ts. Min altan har jag planerat bli ungefär samma mått, 4 x 7 meter ungefär, befintlig altan har måtten 2,7 x 7 meter och har 45x145 som takåsar på cc1200 (sitter ihop med takstolarna på huset) 45x145 som bärlina, 95x95 stolpe på ungefär varje meter, trallvirke som läkt och plåttak. Jag bor i snözon 3 och altanen har hållit sen 70 talet då huset och altanen
18 svar · 93,2k läst
·
K
Kongons: Du råkar inte ha bild på det?
62 svar · 49,4k läst
·
B
BAv11: [citat] Hej! Det var lite grått innan, såsom det blir efter 2-3 år när det gula börjar försvinna.
10 svar · 2,2k läst
·
emilpou
emilpou: [citat] Altanplaneraren är helt webbaserat, så den körs direkt i browsern. Du hittar den här: www.altanplaneraren.se
28 svar · 7,2k läst
·
N
nymvik: Ja precis, en altandörr. Det är ca 16 cm från marknivå till där jag vill att trallen ska ligga.
2 svar · 185 läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Du har fått detta tips av jawen redan, slägga och brädbit, +en öl kanske och lite sol.
5 svar · 690 läst
·
maah
maah: Om ribborna är 45x95 så kommer du få en nedböjning och det kommer bli värre över tid med snö. Max spann på 45x95 är ca 2m så du behöver sätta in extra stolpar. Något som skulle hjälpa lite som du kan prova först är att lägga en eller två läkt av t.ex. 22x95 ovanpå för att öka styvheten i hela konstruktionen lite.
1 svar · 273 läst
·
D
DanielSt81: [citat] Kollat runt lite och det finns många där det är någon enstaka sprucken i ett bunt. Jag hade även brädor som fick sprickor genom hela brädan 2 dagar efter jag hade lagt. Och det berodde inte på hur jag la dom. La även bara ut några som började spricka. Fanns tom värre än på bilderna med sprickor så att man kunde tro det var två brädor (se bild). Sen med hål osv det är
27 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.