Altan & Uteplats
Mats-S: [citat] Du kan säkert fixa jobbet själv, bara du får några goda råd på vägen :) Jobbet i sig är absolut inget märkvärdigt, bara man gör det steg för steg och har koll på läget inför varje nästa moment.
ToreJ01: [citat] Finns en enklare gratisversion för dator/laptop. Sen gäller licens för pad och fullversion på dator. Inget för nallen.
bygges: [citat] Ny panel men jag hör dig, kommer dra försiktigt och lyssna/titta.
13th Marine: [citat] Du är glömde läsa reglerna när du registrerade dig... [citat]
13th Marine: Köp plattstång, kapa i lagom längd, borra hålen, böj till lagom vinkel (slå med en hammare över en kant).
Oggan: Tack för svaret! Ja, det är förstås ett alternativ. Har hållt utkik i några månader men det tycks dock aldrig dyka upp något inom ett rimligt avstånd och när det väl har gjort det så är de utlovade till någon inom 5 röda. Jag är väl inte snabb nog helt enkelt. Sen så är det bekymret med att behöva låna släp osv och ha tid att hämta då det krävs. Tack för tipset i alla
star_daddy: [citat] Så här tänkte kag och det blev väldigt bra! Om du målar staketet så målar du även hållarna så syns de knappt.
Norrtull: Pappa gjorde ett glasfiberlock med lite träreglar under för stabilitet. Funkar bra som golv/lock.
AndersS: [citat] Man behöver inte skruva loss något utan fräser lätt av en 1 mm fasning enbart på ändträ och med allt skruvat på plats, går med en kant/handöverfräs inget krångligt. Om man vill göra det.
qaws: [citat] Ska själv bygga altan snart och tankar av många av de bra tips som finns på detta fantastiska forum. En tanke gällande att på plattjärnen raka sinsemellan när man gjuter fast dem kan ju vara att sätta fast en spillbit av en 45-regel mellan plattjärnen när man gjuter fast dem som man låter sitta tills järnen härdat, som man sen tar väck när man ska sätta dit den riktiga
wildeside: https://stenbolaget.se/products/grasarmering-birka-gra-400x200-400x80?dfw_tracker=144312-shopify_SE_6202669465776_38147715334320&utm_campaign=gs-2021-03-09&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign&gclid=EAIaIQobChMI6vWF9IjcgQMVxIxoCR2Q9w4ZEAQYBSABEgLgM_D_BwE Finns fler ställen sök på gräsarmering
Sittställning: Om inte alla väggar är raka så blir det snett någonstans. Jag har klinkrat en hel del och inget rum har varit helt 4 kantigt. Håller med om att det är väldigt fint ut! Just rörelsefog hade jag varit mer brydd om ifall det låg mot något stumt. Trä ju trots allt ganska mjukt jämfört med klinkers. Utifrån bilderna, va nöjd :)
Fel av Åke: Det blir rankt med den modellen av plint om du bara ska ha en stolpe. Du behöver en annan typ av plint, ex. en sån här: https://www.byggmax.se/betongplint-p0352
Johan Gunverth: Stenborstarna till PCL-4 är i plast, men betydligt styvare är träborstarna
klaskarlsson: [citat] Kyla är det väl itne direkt ännu (om ni inte bor väldigt långt upp i norr), så det borde funka? Formplyfa känns väl rimligare än frigolit (som riskerar att fastna och ge skrovlig yta) ? Använder du en plasbalja (fyll med ngt typ singel/sand så den inte spricker och kan hålla emot) så är kanske olja en bra idé - vet inte hur mkt den fastnar Håller med några ovanstående:
Flundran: Jag har ett trädäck av amerikansk ek som börjar spricka och har ett par små ställem med röta- Slipar om ordentligt. Vad är bästa behandlingen efteråt? Ord t.ex. Timberguard olja som är dyr men inte vattenbaserad bättre än andra oljor typ Alcro Bestå bevara terassolja? Tacksam för råd och tips. Flundrand
Zoolook: [citat] Jag bor nära OP och A2 funkar inte för trall, jag har testat A2, A4, C5 (kemiskt skydd som skall motsvara rostfritt. Det enda som funkar är A4 och även där varierar det lite mellan märken, de överlever men en del påverkas ytligt. När det gäller trall på västkusten så är det enbart A4 som funkar, tyvärr med tanke på priset, men det är billigt jämfört med att skriva med
Oskar B2: Essve stoppar försäljningen av Edgefast pga av antalet inkomna reklamationer.
jonaserik: Du har fått lite info nu, sen om en kastvind kommer helt plötsligt, så har du en segelbåt som vill driva iväg huset, det är mer kvadrat på den än en optimistjolle. Men tänk över alla uppgifter du fått och kanske revidera något tillsammans med andras info. Blir nog bra i slutändan, härligt att ha när solen gassar på som mest.
bionicon: Jaa alla forum förtjänar en "Manhunter" redo att lösa problem 😂✌️ Ingen Markisbutik har svarat än så länge. Och inte ens Google bildsök har gett något brukbart tips..
Callmenobody: Ja, det är väl den bästa beskrivningen jag kommer på. Vi kommer få ta över ett spabad av några bekanta, specarna är 2000x2000x950mm med en vikt på ca 1700kg (säg 2000kg med folk i). Vår altan är ca 900mm hög där vi vill placera badet så jag kommer att öppna ett hål i trallen och sänka ner badet så det står på marken under. Nu måste ju badet stå plant och stabilt och normalt
JelleyO: Hej! Mitt första inlägg här, och jag lär mig fortfarande språket... så jag hoppas att detta är vettigt, eftersom jag måste använda google translate lite! Jag planerar att lägga en sten uteplats utanför mitt hus i Jämtland, men jag kan inte hitta någon information alls om det kommer att hålla bra i kylan här, eller kanske är slöseri med tid varför jag inte gör det. se så
cpalm: [citat] Går rakt ut, eller går 90° mot husväggen? Dvs. om väggen lutar lite, skall också din linje luta lika mycket? Normalt vill man hålla sig i horisontalplanet, och då använder man lämpligtvis en bygglaser. Dvs. man blandar inte in väggen i det hela.
Alfredo: Du får nog försöka precisera lite mer vad det är du vill ha hjälp med. Vissa delar ser helt uttjänta ut: [bild] Dessa kommer du nog inte undan att byta ut. Svårt att se att det går att "lappa/laga" på något vettigt sätt. På bilderna ser stolparna OK ut så de kanske går att behålla. Svårt att avgöra på foton. Fråga gärna lite mer utförligt om det är något speciellt moment du
PFA: Tre år sedan det blev klart, men bifogar ett par bilder på hur ser slutresultatet blev. Andra bilden visar luckan. Stal guggens idé med spillbit med ett borrat hål i och en blyertspenna. Fungerade utmärkt 🙂
cpt: [citat] Hej, Hur gick du tillväga med detta? Jag har liknande och fula fogar som jag gärna skulle vilja snygga till, men då behöver jag nog ta bort dom först...
Vio: Tack för svar 👍 han har bytt ut plankorna nu o stolparna är kvar 😊
nino: [citat] Ja jag skulle gärna göra så men det blir nog bara en balk runt, är så pass högt att man kommer in med liten maskin. Men dimensionen på tak reglar där spännvidden är 3-3.5m är mest intressant nu så jag kan räkna på vad det kostar