A
AndersS: Är väl två delar, hur länge ska den hålla och hur länge är man nöjd med utseedet.😉 Jag ser 20 år som rimligt innan man behöver byta trallen. Har återanvänt gammal trall t.ex. till vedförvaring.
11 svar · 49,4k läst
joakim_j
joakim_j: Tror det är rätt kört tyvärr. Det verkar hända alla konstrottingmöbler förr eller senare. Är väl UV-ljuset som tar dem.
1 svar · 208 läst
·
Z
Zanjo: Bra tips i denna tråden! Behövde 50 st stolphattar, blev dyrt med att köpa färdiga... Gjorde egna idag efter tips från denna tråden! Blev helt klart nöjd. Tack! Tänkte ha dem som en upp och nedvänd pyramid. Gjorde därför så att den platta sidan som ska vara mot stolpen blev exakt 95x95 (som stolparna). Fräste därefter till "ovansidan" (basen av pyramiden) för att ge dem lite mer
14 svar · 32,7k läst
·
P
Peter_Ker: Berg går alltid att ta bort.
1 svar · 179 läst
AXS
AXS: [citat] Växterna blir nog bara glada. 😊
4 svar · 258 läst
D
DanielSt81: [citat] Plankan på bild 2 ser kanske inte kul ut men annars ser jag inga större fel. Byggmax har inte sämre virke än andra. Det beror på vilken klass det är. G4-3 antar jag. Men köp inte G4-2 på något annat ställe som ska vara bättre. Kan säga att jag köpte ganska mycket G4-2 (som också kallas premium) hos proffsbutik. Första leverans såg sämre ut än vad du har och jag lämnade
1 svar · 317 läst
·
M
MsTake: [citat] Jape Grönfri och liknande
3 svar · 250 läst
·
T
Test1234567: Ok jag använder mig nu av 90x45 reglar sen ovanpå det 145x45 trall för att lira med den resterande trallen. Men då är det gräva ned plattor en bit i sand, på med sylpapp, ställa regel på detta och mäta av för att få jämt som gäller? Jag var inne på terassfötter men det bygger då på ytterligare några centimeter
4 svar · 182 läst
·
RoTe
RoTe: https://www.byggbeskrivningar.se/altanguiden/
3 svar · 218 läst
nino
nino: [citat] Jadu, det måste jag kolla det är i en lägenhet jag hyr ut. Är väl inte riktigt klart där än 😬🤔😀
17 svar · 6,8k läst
·
maah
maah: Kan du sätta en regel mellan två skruvreglar så att den regeln hamnar ovanför plinten?
3 svar · 207 läst
RoTe
RoTe: https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen-trall-utomhus-moerkgra-90238111/ snart 10 år utan blekning
3 svar · 98 läst
·
S
Screew: Jag gissar att plåten är där för att skydda den nedre brädan och eventuellt syllen. Frågan är vad som händer över tid om det kan rinna vatten där. Kan det bli stående vatten på grundmuren, det ser ut att vara en kant som sticker ut där vatten kan samlas
4 svar · 190 läst
·
LindaSofie88
LindaSofie88: [citat] Har ni någon bild på trappan färdig?
6 svar · 615 läst
·
RoTe
RoTe: Svenskt trä har väl guide för hur man bygger trall om du är orolig över dimensionering. Dock förstår jag inte vad bärlinornas riktning spelar för roll faktiskt. Det är väl bara att bygga runt ljusbrunnarna...
1 svar · 185 läst
·
RoTe
RoTe: [citat] Skärbrädor brukar va poppis och i princip gratis.
7 svar · 526 läst
·
A
AndersS: Det är två parallella 45 mm reglar med en stödbräda mellan för att kunna lägga och få en stabil fris runt, samtidigt kunna fästa ändar på trallen med 120 mm trall. Fungerar ju även för vägg med stöd för golv. [bild]
17 svar · 3,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Varför inte bara olja?
11 svar · 28,5k läst
·
O
Okim86: [citat] Tack 🙏 ska bli spännande att se om det blir bra
12 svar · 751 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Hej I tråden om krokigt virke skrevs det att förvara virket i spänn hjälper eftersom det då hindras från att vridas när det torkar. Så om du kan lägga det i en hög med läkt mellan varven och dra spännband runt så borde du ha en hållbar lagring i 2-3 månader.
1 svar · 183 läst
J
[johan]: [citat] Du kan spika fast brickorna
5 svar · 301 läst
J
joasag: [citat] Självklart, men priset är inte problemet. Lägger helst inte tid och jobb på något som behöver göras om när det är dåligt.
12 svar · 400 läst
H
Hanna Öberg: [citat] Ska jag köra hela trallen i 145 då så det blir jämnt? Eller göra en fris i kant med trappen och sen lägga resten kloss an? [/QUOTE]
2 svar · 245 läst
·
O
O.M.Andersson: Hej, Står i startgroparna med dra igång bygge av trädäck runt pool, någon som har byggt som på bilden runt poolkanten?
0 svar · 163 läst
·
K
kniv: Inga problem att ställa det på plattor så länge marken är stabil. Glöm inte något kapillärerbrytande mellan trät och markstenen bara
1 svar · 273 läst
·
K
kniv: Köpte utekuddar på IKEA för att antal år sen när vi byggde utemöbler av diverse spillvirke, pallar mm
1 svar · 158 läst
K
kniv: [citat] Varför skulle du dubbla bredden? Men nej, såklart inte 2x45=90 inte har riktigt samma böjstyvhet som 95. Men för tillämpningen av ett altantak så har nog detta nära 0 praktisk skillnad då även kvistar etc påverkar. Böjstyvheten på en bräda är en produkt av höjden i kubik och bredden i kvadrat. Så bättre med ”högre” brädor jämfört med breda, om man nu ska öka
9 svar · 228 läst
Z
zwennebanan: [citat] Mitt... cc1200mm, fäst i stolpar med trallskruv och försänkt 5,3 BRB A4, alla hål förborrade
7 svar · 690 läst
·
E
EmmaH1: Hej! Ska lägga trall, brädorna är 185 mm och lagt pengar på fint virke. Vill undvika skruvhål men de flesta verktyg för dold skruvning passar brädor upp till 150 mm. Funderar om Kreg Deck Jig kan vara ett alternativ
0 svar · 118 läst
S
sblixten: Jag valde 17/28 och det har fungerat bra. Både att gå i och sitta i. [bild]
12 svar · 24,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.