deadlock
deadlock: Hej Vi har en altan som är halvt oljad o halvt behandlad med kisel och vi vill att den skall se lite mer enhetlig ut. Tänker därför att vi kan ta o våtborsta den, låta den torka o sedan göra ett försök att kiselbehandla även den oljade delen och samtidigt lägga på ett lager kisel till på den del som redan är kiselbehandlad. Borde det bli bra att göra så eller bör vi tänka
0 svar · 1,2k läst
·
S
Småbrukaren: Kör 45x45 du. Det håller.
3 svar · 763 läst
T
Tummen_mitt_i_hand: Hej! Ska gräva pool med pooltak och bygga ny altan. Har ni åsikter och tankar att bidra med? 32 meter lång altan 8 meter bred altan, sett från trappan ner till pooldäcket. Poolens placering. Granne åt väster. - blir poolen för central blir det ett "glapp" på några meter mellan grannens staket och pooltaket. Blir ny altan som då inte nyttjas. Dyra kvadrat. Eller vad kan den ytan vara
0 svar · 1,1k läst
·
T
topmount: Tycker manuellt är en ond cirkel, man skrapar och visst får man väck lite gräs men genom uppluckringen blir det ännu enklare för ogräs att slå rot.
5 svar · 1,5k läst
·
K
kioskdavid: [citat] så är nog min tanke också. Fotbrädan känns för klen. En tanke jag hade var att lägga en 70x70 längs med fotbrädan men 15-20 cm in på takstolen. Fästa den rakt upp i takstolen med en skruv eller två å sedan skruva fast nya i den. En andra tanke var att ”sänka” den befintliga regeln som går ca 40 cm in från takfoten genom att fästa en 45x120 på den. Sedan sätter man
3 svar · 1,4k läst
·
K
kniv: Du skrev papp. Papper ruttnar. Sen att du menar syllpapp är ju en helt annan sak. Du har ju även takpapp med bitumen i.. Svårt att veta vad du menar när du inte skriver det
7 svar · 1,1k läst
·
K
kniv: Finns de som kör 45x120 och motsvarande istället för trall. Maffigt och bastant, väldigt stabilt. Men uppenbart dyrare
15 svar · 1,3k läst
Coolman
Coolman: Fått?
7 svar · 1,0k läst
Coolman
7 svar · 1,0k läst
J
Juan Alejandro: [citat] Hej, tack för tipset. Ja, jag ska ta det en vända med försäkringsbolaget så får vi se. Det var inga "vanliga" hagelkulor som slog ner precis.
2 svar · 720 läst
Petter Borggård
Petter Borggård: Man brukar ju utgå från bärlinan vid fasaden och få den rak först och sen fortsätta ut med de andra bärlinorna. Vacklar kring hur jag ska lösa det när jag inte kan fästa i fasad eller ha plintar så nära fasaden. Men det känns farligt att börja med en annan bärlina... Hur ska jag tänka?
2 svar · 1,8k läst
·
Z
z_bumbi: En plåt längs kanten så bör det bli betydligt bättre.
1 svar · 1,2k läst
·
M
Anonymiserad 405730: En exenterslip gör underverk.. Ser ut som dom har sågat med en dålig klinga på sågen med men du kommer att få ett bra resultat med slipning och sedan såpa in trallen😊
1 svar · 1,1k läst
·
T
tiborric: Hejsan! Jag tittar på Pergola modern från Willabgarden… https://www.willabgarden.se/produkter/uterum/kompletta-uterum/pergola/pergola-modern-m8615pk/ När jag anger dessa mått på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/ får jag inte fram samma mått med bara 4 stolpar på 3500x4000…Jag kan dock inte välja 36x115 som balk…. Kommer 42x180 verkligen att hålla med åren?
0 svar · 746 läst
David Gutierrez
David Gutierrez: [citat] Hej Johan! Hur har det gått, gjöt ni altan? Och i så fall vad fick ni för pris per kvm? Vi går nämligen i samma tankar :)
4 svar · 2,7k läst
K
kniv: Nej
1 svar · 814 läst
Z
z_bumbi: De som förespråkar att såga. Har ni sågat i den linoljebehandlade trallen och sett hur det ser ut? Personligen om firman inte löser det så skulle jag fundera på att lägga om det men då strunta i den dolda skruven. Ovanifrån kommer det se ut som en vanlig trall då befintliga hål inte syns.
60 svar · 28,0k läst
·
E
esmeralda22: ser ut som spik.. eller så är trallskruven skruvad ordentligt riktigt snett. om spik, sätt alufolie runt eller annan värmebetålig för inte bränna träet. Hetta upp spiken och bänd brädan så följer den med, kyl sedan ner spiken med vatten och tryck tillbaka brädan så kommer huvudet att visa sig nån mm för att kunna dra lös med hammare alt kofot... om skruv och skallen är paj
9 svar · 7,1k läst
·
S
Sandrahej: Hej, köpte en gasolvärmare till terassen på blocket. Det är ett så högt ljud från elden att vi haft svårt att höra vad vi säger när vi äter. Är alla gasolvärmare såhär eller är det något fel på den vi köpt? Ljudet likar från en gasbrännare, fast mycket högre.
0 svar · 1,9k läst
Pär Sköld
Pär Sköld: Så, nu när tråden inte längre är helt urspårad kan jag visa hur det blev. Jag väntade inte med växthus, och jag köpte heller inget färdigt, jag bestämde mig helt enkelt för att bygga ett själv. Lite sockel kvar för att slå in den synliga delen på muren skall till. Plus belysning. Vatten kom in igår så det går framåt :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Detta kunde ju vara
19 svar · 4,8k läst
·
L
lalander: [citat] Hur långt mellan reglar har du? Är plyfan du använt 12mm tjock?
7 svar · 11,2k läst
Tapetklistret
Tapetklistret: Hej, Jag har precis byggt en altan på över 150 kvm. Mot slutet, nära huset, upptäckte jag att ramen som trallen ligger på inte är helt rektangulär utan mer som ett parallellogram. Detta innebär att jag måste klyva sista brädan för att den ska passa, vilket inte är ett stort problem. Däremot måste jag klyva två brädor, och den sista brädan hamnar ungefär i mitten av huset, vilket
0 svar · 810 läst
·
K
kniv: Det är ju inget nytt med sådant verktyg för dold infästning..?
3 svar · 690 läst
O
O: Vattnet kommer alltid att rinna ner. Gräver man bort till berget lär det inte komma något grus. Så det är ett sätt att lösa den saken. När man ser hur/vart vattnet rinner kan man ta beslut om fortsättningen. Till dess kan man fokusera på altanen
1 svar · 676 läst
·
Eremitkräfta
Eremitkräfta: Stort tack för snabbt svar. Ja, altanväggen består av två lager, så än så länge finns skadorna enbart på utsidan av altanen. Jag var tvungen att över exponera bilden då ljuset är lite dåligt, så det är inte så mycket röta på vårt sida, det mesta finns nertill, ca upp till 1m från marknivån. Bra tips om att diskutera detta med grannen då takförändring kan påverka hans
2 svar · 640 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Snyggt !
1 svar · 3,1k läst
·
klaskarlsson
1 svar · 3,1k läst
·
S
shabo37: [citat] Hej @feffethegreat, vi fick också att använda Redo (dock för husfasad), hur tycker du att det blev?
5 svar · 4,0k läst
7ender
7ender: [citat] Och stolparna är kiselbehandlade, kommer bli snyggt gråa snart. Å andra sidan är ju planen att ha klätterväxter där, och då kommer hattarna inte ens synas.
8 svar · 4,8k läst
·
K
kniv: Ja, limträ finns i 180 höjd med då 42mm bred. Ja, bärlinans dimension är väl en produkt av spännvidden samt cc och dimension på takbalkarna (för att bestämma dess vikt). Så klenare takbjälkar är ju lättare, men tror det nog kan förta utseendet lite. Då är det bättre som du är inne på, lite grövre stolpar och inte minst en stolpe i mitten - det skulle göra underverk.
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.