Altan & Uteplats
deadlock: [citat] Känns mest som att träet inte mår bra då det spricker
Totem: [citat] Jag skrev inlägget 2011. Samma tak står fortfarande nu 2024. 😀
KJD: försökte förstå vad man behöver veta för att bygga en trappa i en sluttning. Kollade på några gamla trådar och det var lite oklart. Började med att kika på hur mycket man behöver gräva ut, resp fylla med bergkross osv. Såg en lösning med Lecablock här hos nyströms cement, där använder man ca 15 cm bergkross. Noterade att man här behåller rätt mycket av massorna/jorden unden
Thomas_Blekinge: Det är alltid en springa mer än vad det är brädor.
Anders Dahlin: [citat] Har du haft några problem med att ljudet från motorn vandrar/vibrerar i trallen eller är den relativt tystgående när ni inte badar? Min står på trall men det är ett dovt surrande ljud som är ganska högt.
Anders Dahlin: [citat] Snyggt, hur tycker du ljudnivån är från badet när det står där utan att man badar?
Henrik Frost: [citat] Låter vettigt att strunta i mattan ja, verkar inte fungerar så bra som i trodde i ett oisolerat uterum med facit i hand tyvärr... Men det blir bara så hårt och tråkigt utan mattan, inte ombonat alls. Vi nyttjar det väldigt mycket skall sägas, det räcker att det är en solig dag ute så blir det 20-25 grader i uterummet även vintertid. Då är det väldigt skönt att sätta sig
kniv: [citat] 😂😂 En obekväm trappa med för höga/låga steg är lika obekväm att gå i inomhus som utomhus
JNE: Ritar på ett utekök och funderar på att bygga in en gasolgrill och en gasolplatta. Skulle helst bara bygga i trä, men inser att man behöver ha något skydd mellan trä och grill mot värmen. Kanske en stenskiva eller plåt el dyl. Har någon i forumet något tips? Vilken grill har ni använt? Har hittat Napoleon och Kingston, båda med fyra brännare. De ser ungefär likadana ut men priset
fribygg: [citat] Med handcirkelsåg tex en Hitachi c6bu2 eller dess modernare syskon. Javisst, att olja regeln extra är bra.
z_bumbi: Skruvar du kortlingarna så att de hamnar under trallbrädor kommer inget vatten samlas på dem. I sammanhanget blir det ingen större kostnad eller arbetsinsats.
Småbrukaren: Om du bestämt vill ha kvar betongen och inte vill ha lite kul med en slägga så kan du klä in den. Du behöver syllpapp mellan reglarna och betongen för att inte trät ska ruttna. Fäst reglarna i betongen med plug och skruv. Börja med en bräda som en ram runt om. Sedan lägger du smala reglar uppe på. Från huset och utåt med jämna mellan rum. Sen trall parallellt med huset.
Viktor.J: Kolla min byggtråd (länk här i mitt inläggs fotnot) så ser du hur det gick! Jag la på lite nollfraktion för att lyckas komprimera makadamen. Jag har för mig att 8-16 inte går att komprimera utan nollfraktion. Ville att det skulle ”sätta sig lite” när jag paddade. Men vet inte om det fyllde någon funktion egentligen, men jag hade det hemma 😂👍🏻
pacman42: Detta taket hade tvärslå uppe, på mitten och nere, men det räckte inte för Västerbotten. 16 mm kanalplast.
Rabbithole: Jag kör 2x45x170 som bärlina, 0,6x2,4m mellan stolparna. 4m spännvidd på 45x195 reglar [bild] [bild]
Claysson: [citat] Japp, just detta är tryckat, men då är jag lite lugnare iaf. Kändes bara lite småtrist när man glömmer en sådan sak. Angående stolpen, så är det en metallplatta längst ner mot trall, sedan är det en distans mot stolpen från metallplattan. Tack för dina inputs 🤗
klaskarlsson: [citat] Ser väl bra ut. Tänk dock på att vid hörnet där behöver du troligen också två plintar om du inte skall fästa ngt vid väggen, altanen kan ju inte "hänga i luften" in mot huset :)
sheds: [citat] Svaret var PK bioglas i opalvit.
z_bumbi: Svenskt trä har beräkningsprogram som du kan använda för att få en bild av ungefär vad som krävs. En bärlina någonstans i mitten är både bra för stadgan (med plattor under) och för att det är lite svårare att få tag på 6 m långa reglar så du behöver antagligen skarva i alla fall. Välj placeringen efter vilka reglar som passar bäst av de du lätt får tag på och det kan vara
Villa1949: Jag har en altan i kärnfuru. Jag rengör den 1-2 gånger per år med vatten, gulsåpa och skurborste. Fungerar bra
Thea Schweizer: [citat] Tack! Det har jag också tänkt på. Åt vilket håll lägger jag bäst bjälklaget? Längs längden och så har man ytterligare en ”underliggare” i mitten eller längs med bredden?
Jibe 65: [citat] Hej undrar hur du fäste den var det innan du satte taket?
Staffan-N: Jag är hobbykeramiker med ett lerigt hörn i trädgården. Så vid ett tillfälle roade jag mig att utvinna ren "keramik-lera" från trädgården. I våras när jag lade gatsten runt växthuset fick jag problem med att fogsanden sköljdes bort där stuprören mynnar ut. Jag petade ner lera i fogarna där det var problem. Har funkat riktigt bra över sommaren :-)
JT2: Håller med. Den ohyvlade ”råa” ytan ger en rustik och kraftfullt känsla. Jag har förmånen att bo i en kåk där det mesta av virket inne/ute levererats ifrån en ”bondsåg”. Här är ett exempel på en bit av ett oimpat plank som stått sedan 70-talet. Oljades första gången med brun Cuprinol, efter det har vi oljat med vanlig linoljebaserad olja när vi tyckt att det behövs, typ
Staffan-N: Har bott med en relativt stor inglasad balkong i Stockholm (typ Lumon). Två sidor mot fasaden och två sidor med skjutbara glas från golv till tak. Det förlängde säsongen något och väderskyddade så att man inte behövde plocka in dynor mm. Brukade använda den till de projekt man inte ville ha i vardagsrummet, snickeri mm. Det mest urspårade var nog att renovera inombordsmotorn till
ÅkeSun: Autocorrect har anslutit sig till skrivisärrörelsen Ska stå "geringen", ett ord