U
Utsliten och utdömd: Kina-import https://www.hornbach.se/p/granithall-60-x-40-x-3-cm-flammad-yta/7481286/?srsltid=AfmBOoqiWK0gQ8KyYORZNb8fnNbRzkodHTCDOPwDfNuSoui2ZAG1qtiI [bild] [bild] Sen har du det oftas dyrare alternativet som är blästrad eller flammad efter sågning. Men det står tyvärr sällan på hemsidorna. [bild] [bild] [citat]
7 svar · 405 läst
·
J
johan1989: [citat] Vi byggde altan på tjälfarlig mark 2014 och bor i Norrbotten. Vi borrade med jordborr ca 1,7m och satte ner papprör som vi göt plintar i och det lyfter tyvärr en del i hörnen längst ut från huset ca 5m ut. Skulle inte göra på samma sätt idag alternativt lägga markisolering runt plintarna. Funderar på att bygga ut och bygga om den nästa sommar och då tänkte vi gräva ut ca
1 svar · 300 läst
R
Rowah: Jag säger inte vad som är rätt eller fel men här kommer lite annan syn på en låg altan på betongplattor. [MEDIA=youtube]l0tK432tZT0:2571[/MEDIA]
2 svar · 317 läst
·
A
AndersS: [citat] Du har ju tyngd ovan på om det ska vara t.ex. 28mm trall och skruvas med 55mm. Och om jag tolkar dig rätt ska det ligga på "marksten", bara att lägga sten lite tätare. Har ett tralldäck liggande på vanliga betongplattor.
8 svar · 431 läst
A
az.joakim: [citat] Hade bevakning av denna tråd av någon anledning men det kanske var från då när vi byggde pergolaliknande struktur över altanen. Hur som helst, vi har oljat vårt utekök, staket runt altan osv med slipersolja från Biltema. Det blir ju inte täckande men som brunsvart lasyr i matt finish. Blir snyggt och passar fint hos oss. Har då oljat helt nytt virke direkt och det funkar hur
56 svar · 69,4k läst
·
L
Lövetbygg: [citat] Hur gick det , precis slipat mitt lärkdäck och vill sätta på något.?
3 svar · 3,2k läst
·
D
Darrell71: [citat] Hur lyckades du skruva genom hålen på pallningsbrickor ovh var köpte du dom ?
42 svar · 37,1k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Regeln som ligger under de yttre plankorna är antagligen i ännu sämre skick än de ruttna plankorna som ligger ovanpå. Du kommer nog inte så enkelt kunna skruva nya plankor i den. Jag hade åtminstonde mentalt förberett mig på att byta allt. Det rör sig inte om jättemånga meter trall på en balkong och det an vara ett kul lagom lätt projekt vårprojekt. :) Om den förra konstruktionen
3 svar · 123 läst
·
G
g.kraft: Att bygga på med en bit regel mellan dina tvärreglar så att kanalplasten kan vila på dem är ju ett relativt litet arbete/låg kostnad. Funkar det?
9 svar · 13,2k läst
·
Johan Dahl
Johan Dahl: Vi har bott i huset sen förra våren och har inte gjort något åt altanen men jag tycker den ser torr, smutsig och sprucken ut. Det är tryckimpregnerad furu och förra ägarna brukade olja den varje vår med en brunfärgad olja. Jag testade att tvätta en del med lite varmt såpavatten och en trallborste, det blev förvisso renare men det var ganska mkt jobb och dessutom åkte gammal olja av
0 svar · 136 läst
·
I
InsidersUnited: Kan du fästa eller ordna tralldäckets upplag på annat sätt så behövs ju inte den där balken. Kan du inte bara sätta klossar där du ska fästa trallens balkar i ?
1 svar · 128 läst
·
N
Nicklas Ö: [citat] Vi har liknande, bara possetivt, älskar att sitta ute under tak på kvällen. Vi har målat undersidan av taket vitt, vilket med hjälp av fasadbelysning lyser upp insidan effektivt på vintern, som en mörk natthimlen inte hade gjort. Kör bara!
12 svar · 1,7k läst
·
F
fredand44: [citat] Vi har haft dessa som följde med huset (byggt 1969) som vi köpte 2006. Man ser ju att designen rört lite på sig på både bord och stolar. Dina stolar med välvda front ser ju extra sköna ut. Men våra är fantastiska! Just gunget är fenomenalt, och jag väger ca 95 kg. [bild] [bild] Vi har inte behövt byta träet, men sambon slipade dem och målade stommen vid något tillfälle.
24 svar · 11,2k läst
·
X
xxargs: [citat] Gör inget alls och absolut inte med rondell . slipning kommer att (för)störa ytan med annan utseende på fibrerna i plankan och skiljer sig från de obearbetade delarna och det kommer att synas lång tid framöver Ge det lite tid och låt naturen sköta det istället.
23 svar · 1,9k läst
·
C
cpalm: Dessutom är rörelsen i fiberriktningen nästan obefintlig, så i det specifika fallet blir det inga fuktrörelser att tala om.
2 svar · 144 läst
·
H
HenrikP: [citat] Tack, där hade vi lösningen 👌 Har ju gångavstånd till en gasolautomat men eftersom det står AGA överallt på den så har jag inte vågat mig dit med min flaska. Men det gick utmärkt att byta och nu har jag en 10:a från AGA. Och jag ska inte besvära Byggmax mer efter detta så det blir nog automaten framöver…
11 svar · 594 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det har jag mycket svårt att säga, då jag inte vet vad jag skulle ha för nytta av balkongen ifråga. Vetter den mot en fin utsikt? Kanske en utsikt som bara finns där en bit upp, inte från marknivå. Passar balkongen bra för hur huset ser ut och används på insidan. Osv Men jag håller dock med föregående skribent, den är knappast något lyft för husets utseende, även om den
2 svar · 252 läst
·
A
Annavitina: [citat] Hur mår pelarna idag? Vi hller på och byter pelare på en altan som hade just pelarna stående på trall som byttes kanske 2019 där man lisom du satte ny trall under... pelarna mår inte alls bra idag då ändträt står i vatten när de regnar. Vi åker på att byta dem helt. Trotts att de innan stått i 30 år....
5 svar · 4,4k läst
·
E
EGK 65: [citat] Om näsa betyder att det hänger ut - så nej, tvärt om. Jag har sett att andra har överhäng men här fogde man till lite - som spricker….
2 svar · 228 läst
·
Matti_75
Matti_75: Luften i betongen behövs för att den ska klara utav att frysa under hela sin livstid. Det finns alltid fukt i betongen som expanderar när den fryser, då behövs luftbubblorna för att den ska ha plats att expandera utan att spräcka betongen. Alltså behöver du lufttillsatsen. Cellplasten kan du skippa om du har bra mark. Har du däremot lera eller dylikt så är det värre. Som jag skrev
5 svar · 193 läst
S
sepani: [citat] jag har 400 kantelement då tomten sluttar lite ut från huset och det är ganska lagom höjd att ha dem i framkant. Jag kommer att ha 300 mm isolering i själva plattan, men så klart mindre ute i noten och jag har nog landat i att plattan ska vara dimensionerad efter uterummet. Just för avringnings skull. I plattan kommer jag att förbereda för vattenburen golvvärme och jag kommer
6 svar · 214 läst
X
xxargs: Går nog med vilken såpa som helst, och om du frågar mig - helst av talloljesort då det är närmast de oljor som redan finns i virket - med andra ord billigaste möjliga talloljesåpa som inte är allt för vattning. Detta för att det kommer inte att räcka med 1-2 liter dyr (linolje)såpa, utan du kommer att behöva 20-30 liter när du behandlar typ 100 kvm trallyta första året med 4-5
6 svar · 3,6k läst
·
A
az.joakim: [citat] Kanske grävde en decimeter på djupaste delen, men ungefär i dimension som en hyfsat rejäl hängränna. Använde typ makadam 8-16 eller liknande. 45x45 ligger rätt på och på vissa ställen med terrassfot emellan. Blev lite svajigt på vissa ställen så borde helt enkelt haft mer grus på de bitarna för att fylla ut ordentligt under och ge regeln stöd hela vägen.
7 svar · 2,7k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Råkade skicka innan jag skrev klart. Menade såklart ironiskt, allt tidigare jag läst så har alla byggt fel enligt företaget.
40 svar · 11,1k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Kanske enklare att sätta grannen i boxen? Det är inte lätt att filtrera röken från en grill...
1 svar · 75 läst
E
ErikB89: Hej! Det är enplans med källare. Just denna delen är en utbyggd del av källaren, som va garage från början. Nu är det tvättstuga. Från början var det alltså betongtak med papp och plåttak ovan. Sedan har de gjutit 10cm betong ovanpå detta.
2 svar · 153 läst
·
E
emilbohlin: Hej! Är inne på en likadan variant för enkelhet och hålla nere kostnaderna! Med flera års erfarenheten av bygget, hur skulle du säga att allt stått sig och funkat? @andersda
15 svar · 40,0k läst
·
R
Relik: Jag gick upp på vinden och öste bort lite isolering. Är den av ficklampan upplysta regeln hammarbandet? Om jag borrar ett litet hål precis ovanför troliga hammarbandet borde jag ju på utsidan kunna bestämma vart det löper utifrån sett? Några risker med det tillvägagångssättet? I bilden är ”vindpappen” i ovankant.
3 svar · 190 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.