B
BoneTra: [citat] Tack för alla svar! Känns inte som att jag behöver oroa mig alltför mycket då, så blir nog tillbaks med jordankare som användes till den tidigare spaljén!
9 svar · 1,2k läst
·
L
LASEG: Vill ha Willab WG25 till mitt Standbytält men de finns bara rätvända. Tittar man på deras skenor så är det hjul både uppe & nere, borde det då inte vända en dörr uppåner så får men pardörrar som löper på en enspårig skena? Fördelen är med att man får ett handtag både inne och ute. Blir de eller skånska byggvaror men båda är numer långt från Jönköping tyvärr. Vill bara
0 svar · 252 läst
N
Nifa: Yes, jag ska ha två fris var femte meter så de är utmarkerade :)
8 svar · 974 läst
·
S
stugfar: [citat] Nu frågar du om ett flyttbart, men har du övervägt ett fastskruvat stort vrid- och tiltbart parasoll? Blåsigt här med och för oss funkade det med ett sådant som vi vrider och lutar efter behov.
4 svar · 1,1k läst
K
kniv: [citat] Jo, den har ju gängor 😉
7 svar · 1,0k läst
·
tobson85
tobson85: [citat] Andra sidan låser på en högre höjd. Men ena sjunker ned efter en stund
5 svar · 1,4k läst
·
tveksamt
tveksamt: De man typiskt hittar på Jysk, rusta mm är sällan tänkta för svenskt vinterväder är min syn på det hela. Möjligen kan man ta av tyger/tak/väggar och låta stommen stå ute en vinter eller två men sedan är skicket på hela rasket lämpligt för tippen.
1 svar · 442 läst
J
jonaserik: [citat] Ser det, jag har som öglor att skruva på för vinkeln. Du får prova att ställa om och kolla med det jag skrev tidigare.
6 svar · 468 läst
·
K
kniv: [citat] Går ju även att klyva kanalplasten och ha mindre cc om man vill det. Kostar kanske lite mer i termer av kanalplast och aluprofiler men kanske kan vara värt beroende på hur mycket jobb det är med att flytta takbalkarna
9 svar · 1,6k läst
·
yonna
yonna: Får jag fråga dig vad det gick på? Är det riktigt att slipningen bara ska ske i trä-riktningen?
25 svar · 2,9k läst
·
K
kniv: Det kommer blir bra det
5 svar · 659 läst
N
nybyggarn3: [citat] Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt. Jag tycker det låter mycket för en sådan lite pergola. Jag är övertygad om att jag skulle göra den på under en dag, och jag är inte snickare och behöver leta tumstock och penna vid varje nytt moment. Jag skulle till och med vilja påstå att jag skulle vara färdig till lunch om allt är förberett på plats, vilket det bör vara i
9 svar · 2,5k läst
·
D
da20: Löste det nu genom att öppna mottageren och byta plats på kablarna för upp/ner. Oklart om det är rätt åtgärd men det verkar fungera i alla fall...
5 svar · 610 läst
S
sir j david: [citat] Gammal tråd men jag testar. :) Hade du någon bild? Jag står inför liknande problem på mitt pågående bygge.
6 svar · 4,4k läst
·
T
TessinDenYngsta: Vi har ju som bekant sommarväder i det här landet som kan slå om ganska ordentligt. Ena dagen är det 30 grader, andra dagen är det 12 och regn. En fin sak man har på restauranger nere vid medelhavet är vattendroppspridare; som sprutar ut kalla vattendroppar så man kyls av varma dagar. En fin sak att ha på sin uteplats hade varit en kombinerad infravärmare och en sådan vattenkylare. Då
0 svar · 282 läst
T
tte: Hej, Vi har en ny altan på ca 11,5 x 4,3 m. Det skulle vara toppen att få till ett inglasat uterum på ca en tredjedel av altanen, ca 3,5 x 3,5. Helst tänker vi oss ett uterum med glastak, för att få in bra med ljus. Någon som har erfarenhet av det? Någon som vet vilket typ av glas som vore bra? Någon som vet vilken lutning man behöver ha för ett glastak (vi har kort avstånd melllan
0 svar · 595 läst
Z
z_bumbi: Alternativet är väl att bygga något som smälter in? Det beror på varför huset är skyddat men ett kök är ju inte en permanent förändring.
3 svar · 556 läst
Jschoenf87
Jschoenf87: [citat] Hej! Mycket snyggt! Hur ser konstruktionen under ut?
20 svar · 37,2k läst
·
T
Tovin: Hur blev det till slut? Jag har själv problem med ogräs i fogarna mellan plattorna.
31 svar · 22,4k läst
·
Miladmilo
Miladmilo: Hej! Jag tänker köpa ett altantak som kommer att vara i söderläge, och kommer att ligga mot huset på ena sidan och på höger sida finns en vägg. Taket är tunna 8mm rökfärgade (ljus grå) kanalplast. Tänkte fråga om ni har erfarenheter, om det blir för varmt mitt på dagen under sommaren? Det är öppet från 2 sidor. Nu har jag en pergola med tyg i taket som ger en bra skugga och det
0 svar · 457 läst
K
kniv: Finns ju ankarmassa man kan använda också, istället för plugg. Du kommer dock inte undan att hålet måste rengöras bra oavsett metod
3 svar · 675 läst
·
O
oddan: Hej, Jag ska lägga en stensarg runt min pool och grubblar lite på hur jag ska göra eftersom stenarna inte går jämnt upp. Hur skär man stenarna så att det blir minimalt distraherande för ögat? Som jag ser det finns det några alternativ 1. Gör alla stenar kortare (alla lika långa) så att det går jämnt upp. Det blir dock väldigt mycket kapa (40 stenar) 2. Fyll i de små hålen med
0 svar · 507 läst
·
M
Mikael Wallerstedt: [citat] Hej. Jag håller på att göra en grill typ er men har ännu inte löst hur man gör taket kupan över elden. Kan ni berätta? Med vänlig hälsning, Mikael
46 svar · 66,4k läst
·
A
Anette60: [citat] En gammal tråd det här, men vi har råkat ut för exakt detta och det är från glas. Helt vanliga vinglas. Vi flyttade runt glaset och kunde med egna ögon se hur plasten smälte. Vi bytte till andra glas men samma sak. Ska ner till möbelföretaget i eftermiddag och höra med dem. Bordet är helt nytt!
11 svar · 7,3k läst
·
RoTe
RoTe: [citat] Ser jättebra ut!
32 svar · 5,6k läst
·
T
Triominos: Tusen tack för svar! Ska tvätta och se hur det går.
4 svar · 395 läst
·
S
sarah.a: [citat] Nej, har tänkt att göra det men vill förstärka/laga den innan jag börjar borra och ha mig😅
2 svar · 867 läst
·
Mikael Wallin
Mikael Wallin: Bra där med att matcha kortlingarna med trallen, tack! Jag missade det på förra altanbygget och det ser riktigt trökigt ut. Det är dock tak över den altanen nu så ingen katastrof, men ser väldigt trist ut! Återigen, tack för många bra tips! 😀🙌👏
14 svar · 2,1k läst
·
K
kniv: Det duger inte att bara fästa dem i panelen som är 22mm tjock. Du bör se till så att du fäster i regel innanför. Antingen i hammarbandet som är ovanför fönster/dörrar, eller i stående reglar. Och för det senare är nog det lättaste att fästa en liggande bärlina som takbalkarna sedan fästs i. För sannolikt kommer du inte ha stående reglar i väggen exakt där du vill ha dina
7 svar · 1,2k läst
·
Hubbe73
Hubbe73: Det där är en Grabber med LOX spår. kan funka hjälpligt med en R1-R2 för att få ut om du inte får tag i detta bits.
4 svar · 813 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.