T
Takko: Hej alla kunniga på forumet. Har en tråkig entré med betong och ett trappsteg. Tänkte klä in trappan med 10 mm granit plattor. När vi var och kollade plattor hos Flisby så nämnde dom att vissa la väv under för att få det ännu bättre. Min fråga är om någon har gjort det och vad fördelen är med väv? Trappan entrén är sedan 40 talet så den har varit med ett tag. Den är ganska
0 svar · 361 läst
·
S
saltet: Vi slipade vår brygga förra året. Hyrde en golvslip typ den på bilden. Vår brygga ca 50 kvm. Slipade med 60 korn omgång ett och sedan 120. Vi bytte också några dåliga bräder. Oljade sedan. Allt gjort under en dag. Har i år valt att gå över med Västerbottensåpa. Kanske skulle gjort det redan förra året men hade inte överfettad såpa på min rader då. Jag blev supernöjd med hela
1 svar · 1,2k läst
·
P
Pgam: Hej, Jag är i färd med att grundlägga för en altan ca. 5x4m längs vägg på en timmerstuga i Västerbottens inland. Huset är rest på en betongsockel kring 60-tal tror vi, utan markisolering. Man verkar ha lagt någon dränerande sand under sockeln, dock oklart hur djupt lager detta är. Jag tänker att eftersom trallen kommer fånga den mesta snön, som i normala fall isolerar marken
0 svar · 498 läst
Z
z_bumbi: Jag skulle kolla hur takfoten är uppbyggd om det enkelt går att fästa något där. Sen finns det varianter för att ha lägre reglar inklusive att använda limträ eller stål.
4 svar · 2,0k läst
·
K
kallstrom_74: Vi har ett uterum som vi funderar på att lägga ett trägolv ovanpå trallen! Vad ska man lägga så det inte kommer fukt underifrån? Byggplast?
0 svar · 538 läst
D
dtslttns: [citat] Ja det er isolert med 10 cm glassfiber. Den brukes på vinteren, men holder oftest 5-10 grader da utenom romjulsfeiringer. Det gamle taket er et slags plastplåt av glassfiber som ble lagt for 30 år siden.
2 svar · 580 läst
·
M
Maltavius: Återupplivar den här gamla godingen med lite länkar. Rainbow heter numera DroppStopp Finns på ByggHemma men kan beställas hem av Beijer Bygg enligt Plastmo själva. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/plasttak/plasttak-ej-kanal/skiva-plastmo-droppstopp-600x1600-mm/p-1057136 FlexiTak har två olika lösningar https://flexitak.se/
22 svar · 46,2k läst
·
T
Thomas Lindell: [citat] Ja, i AGA / Linde Gas automater kan man byta storlek. Jag bytte nyss från PC5 till PC10.
2 svar · 2,8k läst
B
Bonzo2000: [citat] Det är nog bara ca 20 cm mellanrum till nästa skruvregel och jag monterade några extra kortlingar däremellan efter att bilden togs, för att ha något att skruva frisen i. Här är en bild på insidan när den är klar och du ser att frisen är skruvad i kortlingar som sitter på cc 60. [bild]
20 svar · 18,7k läst
·
L
Leaff: [citat] Eftersom jag aldrig använt gasol så vet jag inte hur det ska låta. Men då lär allt vara ok. Tack för hjälpen 👍🏻
2 svar · 550 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Anser du att man ska ha papp eller inte. Det framgår inte helt tydligt...
40 svar · 52,5k läst
J
Jeankenneth: [citat] Väldigt sent svar......men den håller värmen mycket bättre med isolering, man slipper kasta in ved hela tiden om man vill upp i rejäl temperatur, typ pizzabakning.
27 svar · 19,0k läst
·
E
Et1975: Det går såklart bra! Och vill du lägga pengarna på nått roligare än ankarmassa blandar du helt vanlig cement och vatten vct
7 svar · 1,4k läst
bjornhallberg
bjornhallberg: Man borde kanske avsluta ämnet och dela med sig vad man kommit fram till ... Jag köpte i vart fall både s.k. tape- och mono-väv (de två typer som syns på bilderna ovan) från AliExpress. Båda har ca 30-35% filtrering av ljus. Sänker yttemperaturen (mätt med IR-term på svart yta) ca 10 C. Om tape-väven: Billig och är inne på sin andra säsong nu utan att ha kastat in handduken. Men
2 svar · 1,4k läst
·
B
bvs78: [citat] Det är just det jag tyckte. det är en stolpsko från Bauhaus 71x71 och en tryckimpregnerad stolpe 70x70 från bauhaus (torr), av ngn anledning, så är de inte en match, då skall tilläggas att vi inte haft problem med hörnbeslagen i samma storlek, de gick på utan någon som helst problem och några få lättare slag med hammare mot trä. Otroligt frusterande och nu är stolparna ca
20 svar · 10,0k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Och nu lite senare? Värd 1100:- ? nu med 5 års garanti
5 svar · 6,3k läst
L
Lobbyboy: [citat] Hej igen! Tacksam för svaret! Härligt att det funkade!😃 En liten fråga till då, i mina rör börjar betongen ca 5-10cm ner, borrade du bara ett hål ner i betongen o fyllde det också med ankarmassa innan du körde ner stolpskor eller borrade du bort all betong i röret o fyllde hela röret med Ankarmassa? Har du möjlighet att skicka nån bild?😊 Mvh lobby
9 svar · 2,3k läst
K
kniv: 4000kr
2 svar · 414 läst
·
K
2 svar · 414 läst
·
C
callelo: [citat] Hur löste det sig, hittade du något som passade?
4 svar · 3,9k läst
G
Garberg: Har exakt samma fundering som @Loni3 fast jag tänkte sätta stolpar till tak istället för staket. Funderade på om man kan sätta ihop två 95x45-reglar som en syll mot trallen med syllpapp emellan eller om det är bättre med stolpskor. Idéer?
29 svar · 70,5k läst
·
F
Falköga: [citat] sätt corten plåt som ni klipper i remsor som är lite bredare än bärlinorna så får ni ett snyggt avslut o d skyddar bärlinorna [/QUOTE]
4 svar · 36,3k läst
·
D
David_Berglund: [citat] 43år är ungefär vad jag siktat på. :D
2 svar · 852 läst
·
K
kniv: Hur ska du måla och underhålla din fasad om du sätter det sådär?
3 svar · 887 läst
·
J
jdog: Tack för svar! Då kör jag på det! 45x145 är det i ritningen, blev fel i inlägget bara.
2 svar · 930 läst
·
J
Jocke Best: Jag tror nog att det snyggaste och det bästa för själen när man sitter där är att som du säger ta upp ett hål vid reglar och sätta en stolpe där. Det blir ju även betydligt stabilare i sidled. Det kräver ju inte mycket arbete heller. Det beror ju lite på hur mycket utrymme du har under altanen med, men om du gräver ett hål under, så är det ju bara att sticka ner stolpen längs
2 svar · 1,0k läst
P
Prodigys: Gör en trappa som inte är fyrkantig,tex rund, trekantig eller något, då kan man lätt trolla bort mindre måttfel
1 svar · 637 läst
·
K
kniv: Du ser inte ut att ha så långt ner till marken så hade nog inte varit någon katastrof med lite längre sektioner ur den synvinkeln. Betydligt viktigare när det är längre ner till marken. Men sen är ju estetiken viktig, och där kan tunnare brädor lätt slå sig lite när de blir för långa.
4 svar · 989 läst
·
S
StefanT2: Byggare har anslutit altantaket mot hus taket o lagt spånt,papp, läkt o plåt på en inglasad altan. De behöll de gamla reglarna så vi skulle kunna sätta innertak. Men hur gör vi det på bästa sätt. Det är inte öppet i takfot , men går ju att sätta ventiler. Isolera ..för att mota sommar värme? Lr bara lämna helt öppet ? Hur blir det med ev kondens i inner delen? Hur skapa ev
0 svar · 664 läst
·
A
antwo: [citat] Hej Hur har det gått,fick ni till något tak,intresserad samma problem.
7 svar · 8,5k läst
·
R
rsa: Går i samma tankar, ska monter i morgon :-) @sven.h vad valde du? Har det fungerat bra?
7 svar · 16,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.