Altan & Uteplats
JohCG: [citat] Enkel och billig lösning, stort tack! (Lite skamsen att jag inte kom att tänka på det själv bara 😅)
andersmossing: [citat] Tack för svar. Menar du någon form av cellplast under vanlig impregnerad trall? Ja, det kan ju vara en lösning.
RoTe: Själv har jag IKEAs "trallrutor" av plast och dom ser fortfarande ut som nya efter ca åtta år. Tycker personligen inte att trall passar in i vår moderna kåk och med allt bök när det gäller bygghöjd så blev valet självklart för mig. Alla former av trallrutor med äkta trä ska man dock hålla sig borta från, varenda granne som lagt dylikt har ångrat sig.
fribygg: [citat] Nackdelen med makadam istället för bärlager är ju att det "låser dåligt" eftersom det saknas nollfraktion, du har alltså svårt att padda gruset så att underlaget blir hårt och stabilt.
kniv: Ska du ha så grova stolar och långa och tunga blad är gedigna plintjärn med gängstång att föredra. Uppviket på färdiga stolpskor är alldeles för kort för att kunna hantera dom lasterna. Sannolikt behöver du också se till att förankra stolpen högt upp på motsatt sida mot dörrbladen så inte stolpen börjar luta
Alexander.Eh: Hejsan, jag får inte ihop tankemässigt hur min trappa till altanen skall se ut. Höjdskillnad mellan plattorna och ovan trall är 655mm. Jag vill ha 3 steg och det fjärde steget är trallen man ser ovan i bild, alltså "kjolen", den sticker just nu ut 105mm från bjälklaget. Jag vill ha en trappnos på 10mm samt klä in varje steg uppåt med en 145x28mm. Själva stegen skall vara 2st 145x28
z_bumbi: Jag skulle använda karbin- eller pistolhakar istället för s-krokar. Mindre risk att de lossar om linan slackar och mindre krokändar att trampa på. Tänk på att skruva i något stadigt.
Cadden: [citat] Tack för utförligt svar 🥰 Mina är 45 & 95. 22x45 är ytterpanelbräda. Hade velat ha lite smakar med det gick tydligen inte. Vet inte om man kan be Beijer såga till andra mått, det kunde man förr när vi härjade med huset
Fel av Åke: [citat] Jag är rätt säker på att den passar då jag hade en likadan paviljong förut. Mitt tak var helt förstört av väder o vind och ett snötaksras tillintetgjorde stommen...
Reino Havbrandt: Jag slipar ner och laserar om. [bild] Hyr en rejäl golvslip, kostade 700 med slippapper och allt.
cpalm: Generellt verkar marknivån väldigt hög mot huset, det ser ut som att sockeln bara sticker upp någon decimeter över mark. Tycker mig ana från entrétrappan att så inte alltid varit fallet? Isodrän-täcklisten skall normalt ligga 3-5 cm under mark, vilket skulle ge än mindre sockelhöjd. [bild] Det innebär att syll och panel blir väldigt utsatt redan från början, och med altanen, som
Icecoffee: [citat] Landar nog i att för taket gå på cc60 och 45x220 som enligt guiden ska klara 3,72 Beräkningsguiden rekommenderar 45x245 som du skrev men kör jag cc 60 och 45x220 borde det blir bra
Mazen: Dela ytan på 3* med enkelfris i en dim större än trallen.. dvs trall 120 och fris 145.. * ett udda antal ser bättre ut än delat på två i mina ögon
Höghus: Morsøs spisar brukar vara emaljerade. Det är iofs konstigt att den rostat såpass i så fall, står den på nån ö på västkusten?Spissvärta är mer grafitgrått än svart, det kommer att se flammigt ut. /Höghus
Thomas_Blekinge: Jag köpte dom som lösgodis för runt 4 kr stycket men minns inte var.
Fel av Åke: [citat] Så är det! Och för att citera "kniv": Var ju det vi sa! 😀
Jontesfönsterbyte: [citat] Jaha! Det är alltså inte från mark till ök trall som räknas?
Anders Dahlin: [citat] Hur blev det sedan? Står det kvar på samma plats? Upplevt några problem med att ha det på däcket? Vibrationer mm?
kniv: Du kommer ändå inte undan sprickor och träfibrer som man kan sticka sig på.
Zixten: Finns tydligen lite olika vagnar med hjul som är till parasollfötter..... Jag har inga egna erfarenheter, men kollade på lite recensioner och där var dom nöjda... https://www.bramobler.se/parasollfotsvagn-silver-5-hjul-2-bromsbara?gad_source=1&gad_campaignid=21117729968&gclid=EAIaIQobChMIsNvr2qaKjwMV7CCiAx0LpS_4EAQYASABEgIi7_D_BwE
dahmar: Hej, Altangolvet börjar bli slitet och flagnar på sina håll, även räcket runtom som utsätts mest för solljus. Men vad är altanen behandlad med? Tidigare ägare har gått bort så kan inte fråga och de jag känner med bäst kunskaper är osäker på om den är laserad eller lackad eller både och. Gillar finishen i övrigt så jag vill gärna veta hur jag i så fall bättrar på den. Tack
Takko: [citat] Borde finnas någon tycker jag. Plattor är fint och även funderat lite på det. Håller på och lägger granitplattor på entré/veranda nu men vi håller nog oss till annat material på altanerna.
z_bumbi: Det är antagligen inga större problem att sätta upp tillfälliga stolpar men ett skydd måste tas ner när det blåser.
Anders Dahlin: [citat] Hur blev det? Är i samma sits. Vill ha tak på altanen med släppa igenom ljuset men kunna skugga på sommaren :)
dd88: [citat] Nej det blev aldrig av, vi köpte et färdig Pergola till slut.
fredrik.johansson: Träet mår bra av olja och får sannolikt ett längre liv om det görs regelbundet. Men…om det är snyggt är en annan fråga. Förr var de flesta överens om att man alltid oljar en altan, numera är det ett ständigt diskussionsämne. Oljan oxiderar och drar åt sig smuts och du får en mörk och ”smutsig” altan. Mycket varm att gå på när solen gassar. Om du istället såpar altanen
sepani: Cirkelsåg, stämjärn och multiverktyg var lösningen. Tre stolpar på 40 min…. [bild]