P
Preb: Fru Preb har beställt ett räcke i samma stuk som bifogad bild. Räckesentreprenör är herr Preb. Det ska byggas i hederligt tryckt virke. Pga anledningar ska detta byggas på plats - färdigbyggda sektioner göra sig icke besvär. Jag undrar egentligen två grejer: 1. Någon som har lämpliga proportioner på detta, ffa "höjdmässigt"? Bredden blir vad den blir pga stolparna är satta av
0 svar · 354 läst
·
F
fribygg: Jag föreslår att du istället använder brädorna till ett vedskjul, lekstuga eller liknande om du vill återanvända dem. Som trall kommer begagnade fasadbrädor inte vara länge då de sannolikt inte är tryckimpregnerade eller av nått tätväxt tåligt träslag.
1 svar · 362 läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Även när den oxiderat?
15 svar · 4,4k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] Ska tilläggas att jag inte alls är orolig över vatten under plattorna. Längs med huset är det dränerat med isodrän och ut mot gräsmattan är plattsättningen 1m högre än gräsmattan, med en rabatt på ca 45grader. Vi har ändå fuktiga fläckar likt TS men aldrig ens tänkt att det är ett ”fel” Även en del produktbilder hos sten-åf har samma tendenser. Där vet man ju
49 svar · 16,2k läst
·
L
Lembritt80: Det är en väldigt trevlig grill. Kör på och lägg upp bilder :) Har tänkt bygga en sådan i framtiden. Bifogar bild på min brors grill med höj/sänkbart galler. [bild]
2 svar · 1,0k läst
·
Z
z_bumbi: Eftersom det är en kort stång så skulle jag förvara den inomhus. Rostiga skivstänger är inget kul, med dem längden är det t ex troligen glidlager av sämre typ och rost på det kan ge lite otrevliga rotationen på stången. Vikterna borde funka utomhus.
1 svar · 681 läst
·
janwide
janwide: [citat] Fein med fintandat blad funkade bra. Återigen, tack.
4 svar · 723 läst
G
grovspacklarn: När trä inte räcker får man gå över till stål
4 svar · 407 läst
·
Fredrik Julin
Fredrik Julin: Många bra svar 😊 Jag tackar för de tipsen som ni har skrivit! Jag borde nog ha kollat upp mer kring detta innan jag skrev. Vinkeln i plast lät väldigt intressant och ska undersökas mer, alternativt en vinkel i plåt/stål. 👍🏼
5 svar · 651 läst
F
fekberg: [citat] Nejdå. Rockwoll är ju gjort för det.
50 svar · 168,7k läst
·
K
Kepprett: Tack för svar [citat] Jag resonerar på samma sätt. Om jag bara målar ovansidan borde det inte vara några problem, hoppas jag.
3 svar · 757 läst
S
stenfan: [citat] Hur gjorde du?
1 svar · 8,0k läst
Z
z_bumbi: Med tanke på hur stolparna ser ut tycker jag bärlinan verkar vara ganska i våg? Om den håller för det där så håller den för mycket. Jag skulle troligen bara skruva dit en extra regel bakom förstärkningen, den nya går då mellan skruvreglerna och skruvas också genom bärlina och befintlig förstärkning. Vid byte av stolparna så fäst en bit regel även under spikreglarna och skruva
3 svar · 965 läst
·
H
högmo: Man måste lyfta [citat] bort en sten på varje sida. Sen går det bra. När man ändå är och grejar med spisen. Bör man samtidigt se över stenen. Ofta spräckta. Naturligtvis se om spjället är just.
2 svar · 4,6k läst
E
Erik Ivar: [citat] Tack för svar! Bekväm är jag nog inte med något av det, borde skrivit att jag är väldigt novis men ska kolla upp de andra sakerna du nämner i tillägg till PU-skum 👍
2 svar · 407 läst
C
Cadden: [citat] Lääängesen ni skrev, men du verkar ha koll så ett par frågor. Vår snickare tänkte först inte ha tjärpapp men vi påminde (allt är impregnerat) brädorna som bildar ramen snedsågades 45 gr men han oljade inte trä mot trä nånstans. Behöver man inte olja på impregnerat trä?
26 svar · 44,1k läst
·
A
Akinder: [citat] Tack för tips. Har du kanske en bild för inspiration? Blir typ 1,20 till vänster om dörren om fönstret ska täckas.
5 svar · 1,2k läst
·
K
Kungsholmen: Jag fick inte montera upp hängrännor för föreningen så det blev konstgräs som förhoppningsvis dämpar alla vattendroppar.
2 svar · 699 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag tänkte att vanliga egengjutna plintar vore bra: Gräv så långt man kan innan man stöter på berg/större stenar, och gjut sedan i papprör. Såpass stora stenar, så man inte kan få upp dom med handkraft, lär ligga relativt stilla...
1 svar · 400 läst
·
Q
qvrk: Har också en sändning 34x145 i G4-2 "premium". Det är helt enkelt ploj att kalla det premium då det inte är något premium med det. Det är helt vanliga brädor med alla möjliga skönhetsfel och fel som gör vissa nästintill obrukbara. Tror inte en enda av de ca 50 brädor jag lagt hittills saknade t.ex. hörnkvist helt. I princip samtliga är lagda som de är för att jag var tvungen att
8 svar · 924 läst
·
A
andre johansson4: [citat] Hur är altanen byggd?
8 svar · 39,5k läst
L
Anonymiserad 382478: [citat] Detta är den vanligaste frågan jag vet ang trall. Trots mina 20år inom bygg med ett hundratal altaner så vet ej något vettigt. Lösningar kommer och går för detta. Linoljesåpa är inne nu, jag säger inte emot, allt som återfettar träet är bra. Ren naturprodukt om du köper hög kvalitet. Det viktigaste är att noga rengöra trallen varje år, ev lättare under säsongen. Där
8 svar · 919 läst
·
Demmpa
Demmpa: Imma/kondens bildas när varm fuktig luft träffar kall(are) yta. Första delen av videon; imma/kondens på insidan beror på hög luftfuktighet i uterummet, mät luftfuktigheten så du vet hur hög den är. Andra delen av videon; imma/kondens på utsidan beror på att glasets utsida har kylts av utav "strålningen" från rymden och att fukten i uteluften har kondenserat.
16 svar · 907 läst
·
Spikbjörn
Spikbjörn: Lamineringsepoxi, tunn så att den suger in i materialet.
1 svar · 305 läst
J
Jonte_e: Någon som vet vart jag kan hitta nya hjul till terrassfönster / glaspartier. Mått : Höjd ca 15mm Bredd ca 6mm Hål ca 4 mm Mvh Jonte
0 svar · 272 läst
·
T
Tjrex: Är det Linaxtrall? Skulle förklara färgen om d inte är gammal trall.. OM det är linaxtrall så är det bra att inte kapa ändarna för om man gör det så skall dom oljas in med deras olja. Ändträ mot ändträ är dock sämre än att bygga med friser. Men hur f-n tänker man om man lägger byggplast under?!
21 svar · 1,8k läst
·
K
kniv: Du skriver bärlager och dränering i samma mening. Två olika funktioner, så du verka blanda ihop det något. Altanen i sig behöver bärlager och grundläggning, om det är stabil mark med plintar eller om man använder marksten med någon form av ben/kil-lösning. Den stabila marken kan vara paddad makadam, men behöver inte vara. Dräneringslager paddar man inte, och har man närmast huset
2 svar · 763 läst
S
stugfar: Jag har läst att man kan slänga ut lite sluring för att skapa stabilitet utan att förstöra dränerande effekten. Blanda cement och vatten till vällingkonsistens och häll ut strategiskt.
6 svar · 520 läst
wildeside
wildeside: [citat] Här har du ett antal läggnings anvisningar för mark sten från några markstensleverantörer och ingen av dom säger att man ska köra någon padda på stenen efter att dom är lagda. Benders skriver bara i punkt 8. "8. Om den färdiglagda ytan packas lätt med vibroplatta ska ett lager med sand påföras, så attbeläggningen ej skadas." Vilket jag tolkar som att det är ingen
15 svar · 5,3k läst
K
Kepprett: [citat] Regeln var trött när man tittade närmare på den, så den har jag bytt ut. Men jag skippar fog bakom. Tack för input!
2 svar · 464 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.