Altan & Uteplats
Mannetheman: Idag rev Stockholm bygg och måleri en altan på 15 år som sjukt nog var byggd cc60 och 185 i spännvidd med 45x95 Trodde inte mina ögon
Trrttsch: Med tanke på det enorma gensvaret :-) förstår jag att det är många som är nyfikna på hur det går. Har grävt 50 cm djupt runt en av plintarna och lagt i markduk, några cm makadam, 5 cm markskivor från byggmax och lite mer makadam på det. Imorgon tänker jag fylla upp med jord och lämna plats för 5 cm grus på markduk. Ingen aning om det kommer bli bättre av detta men man kan ju
Rickard.: Ett otrevligt tecken är när armeringen rostspränger betongen så pass att man börjar se armeringen. Genomgående eller djupa sprickor är inte heller bra då det leder ner vatten till armeringen. Om det bara är ytskiktet på toppen skulle knacka bort allt löst och gjuta eller spackla slätt med lutning och sedan lagt på ett utvändigt tätskikt. Det är vatten som i längden förstör
1977bjorn: Att ankra stolpen i marken är en bra idé. Sen kan den placeras och fästas på insidan av bärlinan för att få ihop designen/utseendet. Om det skall vara färdig plint, egengjuten eller skruv beror lite på underlaget. Har inte testat markskruven från jula, men 865mm verkar ok. Att endast fästa stolpen i bärlinan utan förankring hade jag inte gjort, blir för liten upptagning av kraften
earlo: [citat] Jag tittade på flexitak men hittade ingen vettig återförsäljare i Sverige. Jag löste det istället genom att bygga ett "minitak" mellan varje regel (se bild). Under osb-skivorna sitter läkt som skapar fallet. Sedan har allt klätts in i takpapp så det blir tätt. Trallen är sedan ihopskrvad i sektioner som kan lyftas bort så man kommer åt under. Varje sektion är fastskruvad i
13th Marine: [citat] Antigen det eller höjden på staket :thinking:
justusandersson: Det där med funktionen är viktigast. Den måste man ha koll på innan man börjar fundera på teknik. Att uteplatsen och takterassen hamnar rätt med hänsyn till väderstreck, kontakten inne-ute, insyn mot/från grannar osv.. Jag tycker det är viktigare att uteplatsen hamnar rätt än att det till varje pris finns en dörr med direktutgång till den. Regnar det så vill man ändå inte vara
daniel_nordlund: Problemet att de på Jula bara läser vad som står på produkten utan några större erfarenheter ;) Luxor paviljongen har jag sett många som säljer. Är den bra? Kan man ha stommarna ute på vinter år efter år utan att de rostar? Om det blåser ordentligt och man har taket på klarar den av det?
1977bjorn: Avslutningsvis då... ;) Att grilla eller elda ska man göra så ofta det går, trevlig sysselsättning. För mig känns det som något djupt rotat i oss människor. Tänd en liten brasa på en fest i den enklaste form och det tar inte många minuter innan det samlas folk kring den. Vi brukar grilla korv i skogen med familjen och för det krävs: torr ved och en tändare. Blir liksom inte enklare
Hallerudsbo: Var på byggmax idag. Bara udda dimensioner och nästan slut på allt. De var osäkra när nästa leverans kom då det var förseningar.
prototypen: Nej men med bandputs. Hyveln kommer att ta för mycket och bli slö av allt grus som finns i brädan. Protte
Frågan: Jag hade nog kollat om järnen i en 4 tums är smalare än 45 mm och i så fall valt den samt distans på 45x95. En 2 tums med distansen 45x45 gör säkert jobbet med en pergola men känns lite "stilettklack".
Rickard.: [citat] Nu är ju tråden från 2007 men jag är nyfiken vilka giftiga gaser jag får i mig när jag sitter och njuter på min altan, Koppar?
Tonik: Har samma problem med takras som tryckt på altanräcket så det lutar utåt. Skulle vilja ha liggande ribbor men kommer inte på någon lösning på ett löstagbart räcke.
Matthias_J: Hej, Jag klurar för fullt på hur jag ska tänka kring nivåer på plintar för vårt pågående pool och altanbygge. Vi ska köra markskruv som plintar, men jag blir inte klok på hur jag ska tänka med höjderna på skruvarna. Vårt altandäck ska vara i tre olika nivåer och då tänker jag att jag anpassar skruvarna efter dom nivåerna och räknar baklänges på vilken höjd dom ska vara,
Dickcede: [citat] Hej, hur gick det med markis ovanpå pergolan? Mycket acksam för svar och ideer :-) mvh Lisa
Slirkan: [citat] Såklart menar jag inte alla, men just indetta fallet, känns det inte mest naturligt att göra på så vis? Hyr gör jag det bäst tycker ni? Gjuta två stycken plintar från muren och sen bästa i en bärlina som jag drar mot fasaden? Så det blir tre punkter som den avlastas emot? Vilken dimension på reglarna? Samt vilken dimension på stolparna som bärlinorna vilar på, på
bozze4evigt: Har vacklat mellan willab och halle men bestämde mig till slut för hallen kompletta uterum. Idag när uterummet skulle beställas så hade jag fått en felaktig offert på halle uterum och i deras pris ingick endast ett 16mm kanalplast tak på deras Vår-höst uterum och inte 32mm som i offerten. tillägg 30.000 för uppgradera tak ej aktuellt. willab för samma pengar levererar vår-höst med
Patriciamilan: Hej, Hur målar jag badtunnan? Jag fick en begagnade badtunna som är tätt men inte längre snyggt. Tänkte att olja eller lacka? Inne och ute? Eller bara olja på utsidan? Och ingenting på insidan? Isåfall vilken sort av olja eller lack ska jag använda? Hälsningar Patricia
Familjen R: [citat] Följer detta eftersom jag går i samma tankar!
Nadde: [citat] Aha där ser man, för jag har planer att hänga en gunga/hammock i det och därför vill jag få pergolan stabilt så det håller.
akak: Jag har något liknande. 3st 195 reglar under och 1st bräda tvärs under varje bäryta på pallen över för att kunna skjuta tankarna på plats. Med 3st parallella under så vilar varje punkt på pallen på regeln. Har inte hunnit fylla dem än. A
Tsdoesds: Något som spelar in är även hur konstruktionen är utförd, virkets kvalitet, hur infästningarna är gjorda. men för att gissa så vore det nog inte fel med en cirkel med plintar som halverade spännvidden, och reglar som stagade upp så inget kan lägga sig på sida.
mattemaz: Hej. För tre årsedan beslutade vi oss för att måla vårat räcke vitt på altanen då vi va trötta på den tråkiga gråa impregnerade färgen. Va i min lokala färgaaffär och fick tips och råd vad vi behövde och hur vi skulle göra. Dom sa att bara det är äldre en ett år så ska det gå att måla. Då det va minst 3år då så såg vi inga problem. Vi grundade allt och målade sedan
Kolasås: Hej! Vi har precis byggt en altan på vår baksida och vi vill nu bygga en pergola på altanen. Hur skulle ni placerat ut stolparna/reglarna? Den ska helst följa formen utav sittdelen av altanen. Där tegelstenarna ligger har det tidigare vart en murad grillplats som vi hade tänkt att mura upp igen.
Flysnapper: [citat] Det var en blandning av sten och hårt packad lera. Jordborren från Jula fixade inte sig vidare när vi kom dit. Får väl kavla upp ärmarna och ta fram grävspade helt enkelt!
skogstomten: Ja det är enkelt. Ett prisvärt tips är att det i vissa fall kan gå att sätta tillbaks samma trall upp och nervänd som en slags livstidsförlängning. Då undersidan ofta kan vara i ganska fint skick fortfarande. Byggde själve en helt "ny" altan av begagnat altanvirke. Den på bilden hade nog legat 8-10 år då vi fick den. På bilden nylagd och nu har den legat ytterligare 4 år och den