Fairlane
Fairlane: Min Napoleon är 2 år och finns inte kvar i sortimentet. Jag passade på att köpa den när de reade ut den för att den skulle bort ur sortimentet. Tor jag betalade runt 12000 istället för 20000, minns inte så noga. Jag gillar hela grillen skarpt, men är det en specifik sak jag ska peka på så är det sizzle-zonen. Jag rekommenderar att du köper en med det. Det kostar en slant extra, men
2 svar · 2,9k läst
M
Micke R.: [citat] Hej. Linoljesåpa är fetast så det är väl lämpligast. Eftersom du aldrig behandlat trallen så är den snustorr/nerbruten. Är inte säker på att såpa är bästa valet här. Tror nog såpa lämpar sig bäst till färskt virke. Mvh
17 svar · 2,3k läst
M
MikeeSouth: Jag ska montera ett uterum med aluminiumstomme från WillabGarden. Huset har liggande spårpanel så det är ca 1cm spår mellan varje bräda. Stommen har två stolpar i bakkant som skruvas in i husfasaden. WillabGardens instruktioner är att täta med MS Polymer-fog bakom hela stolpen och sen skruva den mot fasaden. Självklart rekommenderar WillabGarden att anpassa monteringen utifrån
0 svar · 1,3k läst
Sandsund78
Sandsund78: Har inhandlat två stycken IKEA solsängar till altanen men nu försöker jag hitta blå dynor till sängarna och det är stört omöjligt. Någon annan som har Äpplarö och hittat blå dynor som passar?
0 svar · 2,6k läst
·
T
Tompafix: Spontant övre regeln riktad neråt. Men testa först koppla in nån lampa och håll på de olika sätten. Då ser du hur spridningen av ljuset blir på de olika alternativen. Eller så köper du en ledtejp för utomhusbruk och sätter under staketets överliggare. Finns ju roliga RGB om man vill kunna ändra färg och dimmra
44 svar · 5,8k läst
·
V
vbg-1: Tack för svar. Misstänker också att den största skillnaden är priset.
2 svar · 3,6k läst
·
D
Doggekrypgrund: Ska bygga en altan mot Vägen till ska vi ha ett plank av lliggade panel fundera på att sätta en förråds dörr där i kommer den klara sig ? Kommer ju måla den, någon annan som gjort liknade när jag säger förrådsdörr menar jag typ de som finns på byggmax som man har till uthus mm
0 svar · 1,6k läst
D
D-Lundmark: inget svar på frågan men.. Vi köpte vårat glasräcke på rusta för en dryg månad sen och då gick det bara att köpa online..
1 svar · 7,0k läst
Jockes67
Jockes67: Hej Calle, Allt är på plats och den funkar bra, ett tips är att inte röra på dom främre fästena på armarna vilket jag hade gjort, trodde inte det hade nån påverkan. Men kvaliten verkar bra iaf. Mvh Jocke
9 svar · 4,6k läst
·
Grönakvadratmeter
Grönakvadratmeter: Skall lägga tak på en pergola som terasstak, har ett hus från 1920 och känner att kanalplast är smidigt men passar ev dåligt då det känns modernt med sina aluminiumlister emot allt det gamla. Hittade sinuskorrugerad plasttak, dock bara ett fabrikat som nämner UV skydd ( Plastexperten) Jag vill ju inte det skall bli gult och fult av solen efter några år. Och jag tänker mig vitt för
0 svar · 1,7k läst
·
T
ToRy: Den tabellen var ju intressant, den har jag inte lyckats hitta, tack! Om jag tolkar det rätt skulle jag kunna ha 1,8 meter mellan mina 4 bärbjälkar och då ha 5,4 meter mellan inre och yttre. (Med ett överhäng på 30 cm åt båda hållen, närmast huset och längst bort från huset, uppnår jag mina 6 meter.) Då får jag ha max 1,85 mellan stödpunkterna. Jag skulle kunna gå ner till
5 svar · 2,3k läst
·
sprit
sprit: Lånar tråden för följdfrågor; om en använder konstruktionsskruv Essve ET-T för yttre infästningen av takbjälkarna hur dimensioneras skruvarna? Hur gör en vid inre infästningen?
45 svar · 16,4k läst
·
Marc10
Marc10: Vi har en blandning mellan spots i golvet (https://www.greatlight.se/utomhusbelysn-terra-42-led-rund-as1201002) som ger bra ljus och ljusslingor (https://www.greatlight.se/bright-light-string-18972038060) till räcket + väggen som ger mysig belysning. Hoppas det kan hjälpa dig lite :)
3 svar · 2,9k läst
·
S
Skåning82: [citat] Det kommer bli en del men det är bitvis lite sandigt så det får vara värt jobbet med plintar. Låter som jag kan återfylla med jord och bara köpa makadam att lägga i botten.
8 svar · 2,2k läst
S
Snickar-Nisse: https://www.byggahus.se/bygga/olika-langt-trallvirke-grund-okalibrerad-tumstock
5 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Missade den detaljen...
12 svar · 4,3k läst
·
S
Snickar-Nisse: Bara att spackla för na å och dutta bets i hölena.
20 svar · 11,0k läst
·
J
joleyswe: [citat] Jag grävde också i gräsmattan, ca 40cm djupt. Fyllde med 30cm makadam och resterande betong. Jag hade inget problem med vatten, så kan tyvärr inte ge något tips/råd.
35 svar · 15,8k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Det låter väl som en jättebra idé. Jag antar att en kompositskiva klarar utomhusmiljön bra men skulle nog läsa på lite för säkerhets skull.
12 svar · 6,8k läst
·
J
jordraketen: [citat] Nej du missförstår nog inte. Jag som tänker tokigt! Tack
5 svar · 2,7k läst
·
P
Peter_Bromma: [citat] reglarna är sällan helt perfekta, så kan helt säkert vara de som diffar. om en ligger fel 1 eller 2 mm märks det knappast om du inte ska skarva på den regeln, då kan det i värsta fall synas och kännas lite mer. men jag tycker inte man ska behöva jaga att de är en diff på 1 mm eller så här och var. ser det dåligt ut sen ngnstans kan du ju även justera det mellan trall och
6 svar · 2,3k läst
D
DiLo: Hej forumet! Vi funderar på den bästa lösningen för att avgränsa vår tomt som ligger mot en ganska trafikerad väg.. Vi vill bygga en 2 meter hög, ca 30 meter lång avskärmning. Bygglov blir det i både fallen. Ville höra vad ni har för erfarenheter kring kostnad, bullerdämpning, livslängd av de 2 alternativen vi kommer välja mellan: 1- En fristående mur.. Fasaden på vårt hus är
0 svar · 1,6k läst
R
Robbinb85: Jag fick nytryckt trall (xlent) och använde Camo som ju har lite mindre bricka än Essve HDS, sen använde jag Trallbender för att pressa ihop det rejält. Nu på vintern så svällde trallen så det blev små sjöar här och var, det låg dikt an. Nu har jag ca 2-3mm överallt. Med tanke på att dom låg dikt an i vintras så skulle jag inte vilja ha det tätare för då är väl risken att
6 svar · 2,5k läst
J
Jesbjo: Hej! Visst kan man bygga en altan typ hur stor som helst, eller finns det några regler? Mina föräldrar har ett sommarställe i Jämtland där även vi syskon tillbringar somrarna. Jag tycker denna altan vid bastun är för liten och skulle vilja bygga ut den, samt även ner mot älven. Vad tror ni, skulle det bli bra samt hur ska man tänka med plintar om man bygger altan mot vattnet? Skulle
0 svar · 1,2k läst
·
J
JanWS: [citat] Tack för svaret! De fästen jag sett ger så stora glipor. Hade gärna sett mindre. Men vill jag ha det, så får jag väl sänka in fästena i stolparna någon cm.
2 svar · 1,2k läst
M
Mathsson: Ja, armarna ska inte behöva kapas. Behöver väl däremot flytta om dem så de blir centrerade över markisens nya bredd.
3 svar · 3,7k läst
P
pianist: Det blev 4,80x11,40. bilder kommer när möblerna är på plats. [citat]
6 svar · 2,7k läst
·
S
Skåning82: Testskruvade i dag, gick som en dans. Kunde ganska enkelt skruva ned skruven själv. Men kändes inte för enkelt, var stabilt. Körde inte hela vägen, drog väl 2/3, men är vi två är det inga problem att dra ner skruvarna. Körde ner ett spett en liten bit så att skruven bet i jorden. Kommer nog bli kanon. Tack för all input.
15 svar · 19,2k läst
Freudeus
Freudeus: Tack för feedback och bild maah :) Ja det lutar åt att jag gör så, så får jag iaf lite nytta av en del av stenen som ligger och dräller :D
3 svar · 3,5k läst
·
G
Grillo: [citat] Hej jag har inte kommit till skott ännu det blev takbyte och ommålning av huset istället.
14 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.